onsdag 14 december 2016

Scorpio Bulkers 14e december

Nej... vi är inte i slutet av Q1 2017... och ja, nedgång i bulkfraktraterna är därför inget oväntat och det borde påverka aktiekurserna.

Jag hoppas m.a.o att ingen är överraskad av två svaga dagar för SALT som för första gången på länge bröt under 5 usd. Ett faktum som i sig säkert drev på nedgången.

Låt oss sammanfatta: Kursen sprang tillsammans med fraktraterna från ca 3.60 usd till topp 6.20. Jag själv var med fram till ca 5.30 varefter jag mest trejdade friskt mellan 5.10 - 5.40.

Nu närmar vi oss det fruktade Q1 2017 med stillastående kinesiskt nyår vilket hotar raterna som dock fortfarande är helt okej för den typ av fartyg SALT har, ca Panamax storlekar. För de större båtarna i Cape size så har rekylen däremot varit kraftigare:

Ni har dagliga rater här: http://www.dryships.com/pages/report.php

Vad som vidare har hänt är senaste månaderna är att väldigt många redare försöker positionera sig inför kommande uppgång genom att köpa begagnade skepp vilket höjer begagnade värdena en del.

Jag har redan avslöjat att jag börjat handla SALT aktier och jag tänkte ge skälen här:
1. Övergripande orsaken är min stora rädsla att stå utanför denna marknad när konsekvenserna av ballast vatten desinfektionsreformen börjar slå genom september 2017 med skrotning av fartyg där ägarna inte vill ta investeringen, speciellt så sulfur reglerna väntar runt hörnet.
2. SALT har låst in bra fraktrater på 41% av sin flotta för Q1 2017. Skitbra gjort..
3. SALT är betydligt lägre värderat vs substansvärde än i princip alla andra peers. Det är speciellt orimligt då flottan är yngre och belåningsgraden är lägre. SALT är bolaget jag vill äga kort sagt. Substansvärdet per aktie är enligt oberoende värderare ca 6.60 usd just nu. Betänk då alla som jagar beg bulk båtar till just marknadsvärde så har ni ett starkt skäl att jag inte väntar.
4. Äger jag aktien så kan jag trejda den för bästa slutliga ingångsvärde.

På det hela taget är jag jättenöjd, jag vet att aktien kan ha kanske 10% ytterligare nedsida men det är ingenting vs den uppsida jag ser när det hela tar fart igen och jag avser fortsätta snitta mig in samt trejda. Har mycket torrt krut och låg och väntade på svaghet i favoritaktier som detta.

14 kommentarer:

  1. Kvalitetsinlägg.

    Har du kvar några CPLP?

    Jag roar mig med att ta lite rygg med några procent av portföljen men måste erkänna att jag har svårt att hänga med i svängarna. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För tillfället är jag ute ur CPLP men jag äger den ofta och kommer säkert äga den igen :-)

      Jag är också ute ur HMLP (förutom 6 aktier jag fick i stängningen igår...) så du har rätt att det måste vara svårt att försöka hänga med.

      Radera
  2. Riktigt bra och kul med uppdateringarna men som sagt svårt att hänga med ibland:) Jag vet att du inte gillar att sätta ut riktkurser.

    Men om allt faller på plats och vi hamnar i den bullmarket vi hoppas på och befinner oss ett år framöver, hur mycket potential har företag med rätt förutsättningar i denna bransch?:)

    Mvh JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppsidan på SALT i en bra marknad är mycket stor. Flera gånger dagens kurs. Men med den uppsidan kommer också risker naturligtvis.

      Många andra bulk företag har klart högre riskprofil genom sämre balansräkning och högre substansvärdering samt inte minst riskerna i att ha äldre fartyg.

      Radera
  3. Off topic
    OB vet att du är negativ inställd till Uran men nu verkar spotpriset ha bottnat eller så ser vi en "dead cat bounce" :)
    Men det har varit nere på 13 år lägsta och prognosen är att efterfrågan passerar utbudet runt 2020 vad jag läst.

    Det är ännu ej uppdaterat på Camecos hemsida.

    Har själv köpt lite Fission Uranium och Energy fuel.

    http://data.tradingcharts.com/futures/quotes/ux.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är ju negativ men :-) ... jag har ju ofta fel om saker och ting och utöver det så händer det hyggligt ofta att jag ändrar åsikt..

      Har dock fortsatt starka negativa åsikter om kärnkraft och uran och energi för el runt om i världen är ju ett område jag läser rekordmycket om senaste året pga intresse för gas och pga bulk, kol.

      Radera
  4. Här är en annan bättre länk där man ser uran spot priset som är kraftigt upp sen november/december. Men som sagt kanske "dead cat bounce".

    https://www.barchart.com/futures/quotes/UX*0/all-futures

    Såg att Paladin Energy är ner runt 98 % sen toppen men de tror jag är en högkostnadsproducent så det behövs en större uppgång av uran priset innan de börjar tjäna pengar.

    https://www.barchart.com/futures/quotes/UX*0/all-futures

    SvaraRadera
  5. Uppskattar också dessa inlägg oerhört mycket.
    Ett av bolagen som följts här på bloggen har tappat mycket senaste månader, K92 Mining. Är det segmentet för ädelmetallerna för stunden som ligger bakom eller något bolagsspecifikt? Synen framåt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strikt segmentet PM skulle jag säga. Finns som sagt alltid risker med uppstarter men jag trejdar vanligtvis bara i bolag jag tycker är mycket bra. Kan ju skita sig ändå.. men inget negativt har kommit från dem.

      Radera
    2. Under dagen har jag dragit ner en ohälsosamt hög exponering mot Scorpio till mer lagom genom vinsthemtagning. Överraskande för jag var som "försvarare" hårt pressad i förrgår.

      Kvar är ett bra innehav med bra ingångskurs och utmärkt förmåga att snitta ner vid behov.

      Radera
  6. Kul dag! Du nämnde tidigare att du hade en tanke att portföljen i slutet av Feb/Mars kunde ligga på mellan 15-20% fördelat på två olika bolag. Hur många procent väljer du att gå in med i Q1?

    Respekterar naturligtvis om du vill behålla detta för dig själv, men du brukar ju vara ganska transparent med storleken på dina innehav, så jag tänkte att jag frågar:)

    Mvh JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så mycket en hemlighet som okänt även för mig.. jag var häromdagen uppe i nära 30% vikt i SALT och skämdes som en hund samtidigt som jag inte hade tvekat att gå högre om den tryckts längre ner än 4.50 (jag såg en SA artikel den dagen som ropade efter 3.75..)

      Nu är det under 10% vikt..

      Vad jag kan säga är att som det känns just nu är det SALT och inget annat bolag som gäller när jag ska köpa aktier under Q1 resp när jag nu trejdar. Branschen är riskabel men min egen bedömning i kombination med de proffs betaltjänster på SA jag har tillgång till indikerar att det är den isärklass säkraste aktien utifrån alla de parametrar som jag skrivit om. Enda skälet att äga andra är att få exponering mot större fartygen Cape size egentligen.

      Radera
  7. Vad tycker du om Resolute Energy REN? Vet ej om du följer Keith Schaefer längre, men vill minnas att du också var med i PEIX för några år sedan.

    -Dave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag följer honom och hans brev men jag läser långt ifrån allt om alla hans olje-gasbolag. Orsaken är nog att jag tycker han är för förtjust i att köpa dyra bolag :-) dvs den strategin som handlar om att vara beredd att betala extra för de management som är poppis på marknaden. Ett annat skäl är att shipping tar 90% av min tid och PM 9%.. blir inte så mycket kvar just nu men det kan ändras förstås.

      Dvs jag är inte rätt person att ha åsikter om REN tyvärr.

      Radera