lördag 3 december 2016

Mina två största innehav har dolda optioner på +50 resp +60 usd olja

Canacol: Man har prioriterat ner olja för att fokusera på snabb expansion av gas som bekant. Men man har två potentiellt stora delar som marknaden idag har nollvärde på:
1. Omfattande potentiell konventionell egen produktion som man flaggat för blir prio på allvar först vid +50 usd olja. Idag startas ett sådant borrhål om jag minns rätt från senaste pressreleasen.
2. Omfattande "best in class" shale områden i Colombia där supermajors står för kostnaderna mot att de får rätten att förtjäna andel i projekten. Lite tystnad om detta då jänkare som kör fracking i Latinamerika är kontroversiellt.. men det rör sig framåt och borde kunna ha ett antal resultat 2017.

Golar: Om Canacol's olja är nollvärderad och okänd så är Golars det ännu mer. Men den som studerar det första FLNG kontraktet offshore Kamerun upptäcker att det finns flera godsaker i det utöver förväntad produktion. Skeppet för förberett för 4 s.k trains eller LNG tillverkningsenheter men är bara planerat för 2 initialt, i senaste rapporten så var enligt mitt tycke den viktigaste nyheten att Golar jobbar stenhårt för expansionsbeslut från gasproducenten och landet att gå till 3 eller 4. Men kopplingen till oljan är att Golar får fast ersättning (som i sig är helt revolutionerande för Golar) på själva produktionen. Mindre känt är troligen att med start vid 60 usd och topp vid 102 usd Brent olja så får bolaget mer betalt.. närmare bestämt ca 90% mer ersättning vid 102 än sub 60. Jag uppfattar det som ett linjärt avtal så varje dollar över 60 usd borde ge kanske 2% ökning i ersättningen vs planerat. Jag har inte studerat det därefter följande Ophir projekten men oddsen är nog goda att även det har någon form av rörlig del om råvaran stiger. Ska försöka hitta om det är på olja, gas eller LNG priser.

Gratis optioner som inte är inprisade av marknaden är något jag gillar och jag slipper köpa oljebolag och få exponering mot en nedsida som inte är borta.

10 kommentarer:

  1. Du nämner att Golar LNG har en enorm uppsida om vi får en bättre tillväxt i världen och LNG fortsätter ligga på 6 usd dollar och över vidare beskriver du 3 delar.

    1. LNG transporter 2. partnerskap golar power, 3. avtalet med schlumberger framgång med punkt 1 föder framgång med övriga verksamheter. Du belyser även betydande risker i form av att bolaget är finansiellt svagt i dagsläget samt att konkurs hotar vid misslyckande av första FLNG projektet.

    Med det i bagaget hur ser du på närmsta framtiden?

    Samt hur ser förväntningarna ut inför 2017?

    Mvh JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt mig börja med att addera del nr 4 som är ägandet och IDRs i GMLP förstås.

      I väntan på blogg så kort:
      LNG transporter gradvis bättre rater och utnyttjandegrad tillsammans med lyckad share offering i bolaget nyss samt stärkt kurs för GMLP och troligen närtida PP där (varning för ägare av gmlp) så faller finansiella risken nu något.

      Det hindrar inte att ett så stort projekt som första FLNG projektet bara inte får misslyckas på allvarligt tekniskt vis.

      Dvs gradvis finansiellt bättre under 2017 fram till FLNG uppstarten september.

      På vägen förhoppningsvis ett till FSRU avtal och ett till Golar Power projekt samt s.k FID final investment decision H1 2017 på Ophir projektet med mål att starta upp 2020.

      Radera
    2. Tack för svar! Kul med ytterligare blogg om bolaget. Du var förvånad över att kursen inte nått högre efter rapport. Kan det kopplas till en ev kommande PP?

      Mvh JB

      Radera
    3. Jag läser ju löpande och vill justera min kommentar om PP för GMLP då det visserligen inte är omöjligt men kanske inte heller självklart då GLNG inte har något uppenbart fartyg att droppa ner till dotterbolaget förrän Hilli FLNG till hösten 2017.

      I övrigt så konstaterar jag mest att GLNG rört sig upp och ner med marknaden (i alla fall den marknad jag bevakar) fast med större svängningar. Svängningar som jag utnyttjar så jag har ingen brådska. Så länge jag är nöjd med ett case så är hög volatilitet i princip något jag gillar. Det gäller bara att ha en strategi och grundtanke så att man inte blir av med fler aktier än man är bekväm med när aktien slutligen hoppar över en rekyl.

      Att värdera GLNG är inte enkelt. Vad man kan göra är att försöka räkna kommande EBITDA och sätta en multipel på det. Det inkluderar någon form av sannolikhetsbedömning för succé med Hilli FLNG vilket jag ju skulle sätta väl över 90% utifrån vad vi vet om tekniken (senaste pressrelease) och bolagets track record med FSRUs. Sen behöver man fundera över om man ska räkna 2, 3 eller 4 s.k trains på Hilli samt hur mkt man ska värdera risk och diskontera framtida EBITDA från Ophir projektet och Golar Power projekted i Brasilien. Till det får man addera förväntade kassaflöden från LNG transporter och GMLP.

      Det är en jobbig uppställning att göra och det är många osäkra faktorer som till stor del kommer klarna under 2017 och går de då som jag tror så höftar jag att dubblering till 5 miljarder usd börsvärde inte är orimligt baserat på klar vy av över 0.5 miljarder usd årligt EBITDA med mkt lång livslängd och en klar vy av ytterligare snabb expansion.

      I princip säger bolaget att man siktar på projekt motsvarande tillskott av årliga EBITDA kassaflöden på 250 musd varje år framöver. Större delen av den planen är i samarbete med Schlumberger så man torde ha anledning att se rätt seriöst på den planen. Dvs om man konstaterar att bolaget idag har börsvärde 2.4 miljarder usd och att ett snabbväxande bolag nog lätt kan värderas till 10x EBITDA så indikerar det en möjlig värdetillväxt på ett helt nytt GLNG per år.

      Det är i korta drag vad som snurrar i mitt huvud vad gäller potential.

      Citat:
      Schlumberger, President Operations, Patrick Schorn commented, "This new joint venture is uniquely positioned to optimize the development of low cost gas reserves. The technology platform and production management capability that Schlumberger brings will enable a total system approach, leading to a simpler and fast-tracked FID process, and reliable operational execution for the benefit of the gas resource owners."

      OneLNG will be the exclusive vehicle for all projects that involve the conversion of natural gas to LNG which require both Schlumberger Production Management services and Golar's FLNG expertise. After reviewing the current market opportunities where 40% of the world's gas reserves can be classified as stranded, both parties are excited at the future prospects of OneLNG and are confident that it would conclude 5 projects within the next 5 years.

      Radera
    4. Det blir ju mest fokus på skapandet av LNG via s.k FLNG. Men jag rekommenderar verkligen att inte glömma av det andra nya 50-50 bolaget som heter Golar Power och där GLNG med partner inte längre bara hyr ut en FSRU utan där man tar helheten och tecknar ett kontrakt att leverera el på långa fasta kontrakt, ofta 20-25 år med indexerade priser. Det är fascinerande att se hur de får utmärkta vinster i alla led och ändå kan leverera nyckelfärdiga projekt där elkostnaden blir under hälften av vad el i stora delar emerging markets produceras för. För kunden så blir ju projektet mycket enklare om man bara tecknar kontrakt om el snarare än ska leasa en FSRU på ett håll, teckna kontrakt om LNG, handla upp och bygga gaskraftverk etc. Ovan har jag räknat med ett FLNG projekt och ett Power projekt per år när jag höftat.

      Intressant är att GMLP på sitt conf call indikerar att de kan komma ta drop down av inte bara FSRU och snart FLNG fartyg utan kanske även gaskraftverk.

      Glöm inte.. gas/LNG är det perfekta rena komplementet till förnyelsebar energi. Att kalla detta för en tillväxtbransch är en löjlig underdrift enligt mitt tycke. Konkurrenter kommer utan tvekan (gissningsvis kommer experten Höegh vara en åtråvärd partner då) men GLNG med partners har ett mkt intressant försprång.

      Radera
    5. På ämnet tillväxt: Förstå att under kommande 4 år så kommer världens LNG produktion öka med 40% och det vi ser är hur den prisar sig in på marknaden genom att LNG blir klart billigare än olja (5 miljoner fat olja/dag bränns fortfarande för el vilket för övrigt motsvarar hela dagens LNG marknad) och att skillnaden mot kol blir mindre än annars (dvs att priset för mindre utsläpp nära emerging markets storstäder blir lägre). Vi vet alltså att det kommer byggas ett stort antal gaskraftverk kommande år. En ledande Golar kille sa: Vi gjorde samma sak med odlad lax när det tog sin marknadsandel... prismekanismen fixar efterfrågan.

      Radera
    6. Det är värt att påpeka att Golar har kontrakt med varvet i Singapore som bygger deras FLNG fartyg att man inte får bygga åt andra eller på annat sälja info. Detta mot att varvet har andel i vinsten. Golar hävdar i en intervju för övrigt att det första fartyget alltid är mest komplicerat och att man kommer kunna bygga två fartyg om året. (Värt att komma ihåg att det tar ca 3 år att bygga ett FLNG fartyg, just nu jobbar 4500 gubbar dagtid och 500 nattetid med det första för att få det klart till sept 2017). Om jag inte nämnt det klart tidigare så består första skeppet av 4 produktionsenheter, s.k "train". Alla fyra byggs men bara två är bokade att användas i uppstarten. Golar indikerar att man nu siktar hårt nu på att få franska motparten och regeringen att utnyttja fullt. Notera där att medans Golar startat med 1.2 miljoner ton/per år (2 trains) så låg det tidigare en plan på landbaserad anläggning om 3.5 mt som Golar alltså besegrade. Dvs en dubbling till full kapacitet om 2.4 mt/år är inte på något sätt orimlig. Alla vill bara se uppstarten lyckad först. Dvs i praktiken pratar vi troligen Hilli-1 2017 och lika stora Hilli-2 kanske 2018...

      Radera
    7. Med 4 trains igång på Hilli tar Golar in EBITDA 310 musd/år vid sub 60 usd olja. Ser vi t.ex 70 usd olja 2018 så är det troligen runt 380 musd. Bara vid sub60 usd olja så kan man helt klart argumentera för att bara skorven Hilli motiverar hela dagens börsvärde då detta projektet visserligen är signerat för bara 8 år men allt tyder på att det kommer rulla på i årtionden.

      Radera
  2. Vilken service! Verkligen tack för info. Hoppas vi får en fortsatt bra vecka!

    Mvh JB

    SvaraRadera
  3. För alla läsare kan man ju tipsa om att det finns bra klipp på Shells Prelude på Youtube att se. Hela projektet är extremt imponerande.
    /MG

    SvaraRadera