söndag 11 december 2016

Dagens... kortsiktiga magkänsla om börsen + shipping 2017

Jag tror börserna är farliga nu.

Det gör att jag inte känner mig stressad att handla någonting för tillfället utan tvärtom tänker anstränga mig att "vänta... vänta.." i en ev kommande rekylfas.

Orsaken till att jag känner så här är väl egentligen två saker:
1. Det har malt på uppåt rätt länge nu och VIX index är förskräckligt lågt. Kort sagt gummibandet är draget rätt hårt åt ena hållet.
2. Demokraterna verkar inte ha några planer på att acceptera valförlusten på ett snyggt sätt utan allt jag ser är att de tänker göra allt för att underminera presidenten via sin kontroll över tunga media och värre saker än så känns inte uteslutet. Det är inte en miljö som uppmanar till okontrollerad optimism i mitt tycke.

Är en räntehöjning inprisad? Självklart men framtida agerande från centralbanken under 2017 är inte nödvändigtvis det och dessutom brukar marknaden i mitt tycke "söka en orsak när det är hög tid för rekyl".

På det hela taget är jag mycket väl förberedd på en nedgång med både 45% likviditet och lite mer defensiva innehav förutom mina två större bolag Canacol och Golar LNG så mitt taktiktänk inför veckan handlar mer om att inte dras in för tidigt som sagt om vi ser en nedgång. Kanske skalar lite till här och där om marknaden startar veckan uppåt.

Shipping (minus råoljetankers) fortsätter vara den bransch jag tror mest på kommande år. Orsaken är:
1. En våldsam bear market har uppmuntrat skrotning.
2. Liggande orderböcker på fartyg börjar bli rekordlåga i många subsektorer. Ingen har beställt annat än tankers då raterna varit så låga.
3. Varv läggs ner och kvarvarande varv kommer ha begränsad kapacitet
4. Det tar 18-24 månader att bygga nya fartyg
5. Lagar kräver att ett fartyg år 5, 10 och 15 går in på rätt dyr månadslång dry dock. Efter 15 ökar det till var 2.5 år. Från september 2017 måste ett fartyg vid det tillfället utöver den kostnaden på 0.5-1 musd samtidigt även ta kostnad för s.k ballast vattendesinfektion vilket är ytterligare 0.5-2 musd. 
6. Ägarna kommer då även väga in att senast 1 jan 2020 måste alla fartyg installera scrubbers av avgaser för 3-6 musd ELLER ta risken att köra på lågsvavlig marinolja som kommer bli dramatiskt dyrare än dagens fuel oil med 3% svavel, bristsituation hotar och kanske blir ni lika förvånade som jag när ni hör att fartyg tuggar i sig nära 5% av världens oljeförbrukning, vi pratar gigantisk raff omställning (med rädsla för raffen att fartygen istället installerar scrubbers..). Äldre fartyg drabbas extra hårt då det inte lönar sig investera så stora summor om fartyget är värt sig 5 musd i dagsläget och samtidigt drar de extra mycket bränsle om de ska köra med dyrare bränsle (notera att scrubbers marknadsförs med att de betalar sig för skepparen på 2-3 år).
7. Fraktrater i bristsituation kan i princip springa hur högt som helst. Snarast mer extremt än metaller då substitution är svårt. Om inte varven snart börjar få beställningar så kommer vi få "ett stort hål" på vad som idag i flera fall är 6 månader och växande då i princip inga nya fartyg kommer. Detta hålet växer dag för dag och kommer sammanfalla med unika lagändringar som kommer tvinga fram skrotning (om inte raterna rusar).

Notera att LNG är ett specialfall då man inte berörs av bränslelagarna för 2020 eftersom man kör på.. LNG man transporterar. Dvs branscher jag bevakar inkluderar bulk, container, LPG och clean tankers. Naturligtvis även råolja även om jag kortsiktigt är rejält skeptisk pga stora varvsleveranser 2017. 

Jag har tidigare pekat på Q1 2017 som troligt optimalt tillfälle att titta på bulkfartyg. Möjligen kan man konstatera att det var fel, att det startade tidigare men jag tror vi har en rekyl framför oss men många efterfrågefaktorer spelar in. Att Kina nu följer FN sanktioner mot Nordkorea kol fram till årsskiftet är en av många sådana.

För container och LPG så tror jag man ska vänta minst till hösten pga fundamenta och kommande nya fartyg 2017. Clean tankers, produkttankfartyg m.a.o är kanske den sektor där efterfrågan är svårast att bedöma då det handlar väldigt mycket om arbitrage transporter mellan olika regioner. Skulle jag ändå sätta ett datum så skulle jag välja Augusti 2017.

I alla dessa fall så anser jag att det är mycket viktigt att välja företag med rätt åldersprofil på flottan. Vad man vill är i korta drag att branschen ska blöda och tvingas till skrotning men inte ens eget bolag.. det betyder moderna fartyg...som inte har dry docking tvång 2018. Dvs helt optimalt vore förstås ännu ej leverererade fartyg som kommer med ballastdesinf och scrubber men då det sällan finns i dessa utbombade sektorer så är näst bäst fartyg levererade 2014-2015 vilket betyder nästa dry docking 2019-2020 (för ballast installation) samt att man har ECO drift och därför i lugn och ro kan fundera på om man ska köra scrubber eller lågsvavlig olja (då man ju förbrukar mindre bränsle än äldre konkurrenter).

4 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Du har tidigare nämnt mitten av Feb eller början på Mars som tänkbar entré i branschen. Idag konstaterar du att det möjligen kan ha varit fel, har du omvärderat situationen Feb/mars inför ev inköp?

    Du beskriver en eventuell bullmarket 2017 och framåt, vad ser du som största gentemot denna?

    Mvh JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte omvärderat så mycket mer än att jag konstaterar att det känns osannolikt att Scorpio Bulkers kommer trilla tillbaka till typ 3.6 usd (typ 5.5 nuförtiden) vilket ju med halvfacit i hand gör att jag borde ha bloggat om att köpa dem mer aktivt vilket jag ju hade gjort för egen del och bara tipsade om över conf call.

      Största risken är som jag ser det att bulksjöfart är väldigt politiskt och ekonomisk utveckling beroende av nettot av kinesisk: Total efterfrågan på kol och järn minus stor inhemsk produktion ger restposten som importeras främst via fartyg. Sen kan plötsligt mild väderlek spela in, sanktioner mot kinesiskt stål etc. Kort sagt efterfrågan på bulkimport är den stora osäkra variabeln.

      Radera
  2. Den ligger stabilt där runt 5.5:) Det var väl också ganska ordentliga insiderköp runt 3.7 vilket kanske gör det än mer osannolikt att vi hamnar där igen. Hur som helst tack för svar.

    SvaraRadera
  3. FED-möte Tis-ons och Quad Witching på fredag, kan bli mycket rörselser i slutet på veckan. Klokt att öka likviditen?, jag har gjort det. Ca 25% (mycket för mig)

    SvaraRadera