onsdag 21 december 2016

Canacol

Ni ser mig ofta tala om min taktik efter jag genomfört den. Denna gång ska jag nämna och motivera min taktik mitt i genomförandet samt motivera lite varför jag är så trygg att gå tung i bolaget (vilket ju inte är någon garanti för er att hålla er i om något oväntat händer...)

Canacol är sen igår mitt största innehav. Orsaken var att jag tog 2% vinst på de extra GLNG aktier jag köpte medans jag nettoköpte mer CNE på 4.45. Jag säger att jag är mitt i min tradingtaktik för att CNE stängde med tryck på sig, om än under låg volym (viktigt för mig), dvs jag räknar med att aktien kan komma att öppna nedåt.

Vad jag avser göra i dagens handel (med reservation för alla andra möjligheter och marknadernas utveckling, dvs reservation för oförändrat läge från igår kväll/nu) är att dunka in aktier i bolaget ju lägre aktien går. Det är en del av min trading strategi i bolag som jag är trygg med och det har under senaste åren gett mig mycket meravkastning att trejda på det viset, inte minst i CNE.

Varför är jag trygg i bolaget?
Svar: Jag anser att bolaget INTE borde jämföras med övriga oljebolag i Colombia och jag anser att analytikerna undervärderar det.

Orsaken att jag anser det är att jag tycker bolaget borde ha en betydligt lägre diskonteringsränta än t.ex ett oljebolag som Gran Tierra m.fl och detta slår stenhårt på vilken riktkurs som skapas och sanningen är att de flesta placerare klarar inte av att titta på mer än riktkursen.

Så kort om diskontering av framtida kassaflöden. Låt oss anta att bolag A har förväntade kassaflöden på 100 cent/ 1 usd/aktie kommande 10 år via fasta kontrakt med fasta priser för att försörja en storstads el och värmebehov. Kassaflödena är baserade på gasproduktion där källorna tappar mindre än 10% per år. Om vi använder en diskonteringsränta på 10% så är pengarna som kommer in löpande värda så här:
År 1: 90 cent
År 2: 81 cent
År 3: 72.9 cent
År 4: 65.61 cent
År 5: 59.05 cent
År 6: 53.14 cent
År 7: 47.83 cent
År 8: 43.05 cent
År 9: 38,74 cent
År 10: 34,87 cent
Totalt: 5.86 usd

Diskonteringsräntan vi använder för framtida kassaflöden är alltså 10% och jag säger inte att det vore en orimlig nivå för Canacol, vad jag säger är att det är orimligt att sätta samma nivå på ett oljebolag där källor tappar produktion mycket snabbare och där priset man får betalt är extremt osäkert (=hög risk) och gissningarna 5-10 år ut just bara är det, gissningar. Rimlig skillnad i diskonteringsränta är för mig kanske 4 procentenheter, man skulle kunna tänka sig 8% för Canacol och 12% för Gran Tierra m.fl.

Vad skulle 8% istället för 10 göra i vårt högst hypotetiska exempel?
År 1: 92 cent
År 2: 84.64 cent
År 3: 77.87 cent
År 4: 71.64 cent
År 5: 65.91 cent
År 6:  60.64 cent
År 7: 55.78 cent
År 8: 51.32 cent
År 9: 47,22 cent
År 10: 43.44 cent
Totalt: 6.5 usd

Ovanstående var alltså "bara" rättelse med 2% enheter. Dvs att vi bara ger vårt hypotetiska gasbolag med fast prisersättning och fasta kontrakt samt låg årligt minskad produktion (ex nyborrningar) 2% enheter lägre diskonteringsränta än mycket riskabla oljebolag i samma land har. Ett annat sätt att uttrycka det är att jag tycker analytikerna underskattar CNE med 10% och överskattar vanliga oljebolag med 10% när de räknar fram sina riktkurser.

Vad är konsekvensen för oss?
Canacol blir lägre värderat vilket utöver frustration betyder lägre risk i investeringen dvs jag vågar vikta den tyngre än annars. Jag ska tillägga att analytikerna har en parameter till man jobbar med och det är att sätta en multipel på detta framräknade net asset value. I Canacol's fall så noterar jag att TD här ytterligare diskonterar det redan diskonterade värdet mer än man gör för de riskabla oljebolagen... som en sista förolämpning så räknar man med högre oljepriser för oljebolagen än vi idag ser på futures vilket man inte ger CNE någon nytta av då man ännu så länge sätter noll värde på deras omfattande oljedel. Notera att jag när jag skrev detta valde ett lågt värderat "motexempel" i Gran Tierra, jag kunde ha valt Parex som får ytterligare mycket högre värderingar i skojeriet med diskonteringsränta & multiplar.

(Notera att ovanstående är förenklad syn som inte inkluderar värdering av reserver utan enbart kassaflöden vilket jag uppfattar som den tunga delen i analytikernas rekommendationer)

Summan för mig är att jag tycker CNE är för billigt, har för låga riktkurser och att man inte prisar in oljedelen vilket man troligen kommer göra under kommande två år för nu börjar borrningarna där och förutsättningarna ser mycket goda ut för mig som lekman. Lägre värdering ökar också chansen att huvudägarna köper ut bolaget från börsen och helt enkelt bankfinansierar det med bolagets stabila årliga långtida kassaflöden från kontrakten. Ett inte på något sätt otroligt slut för Canacol's börskarriär.

Finns det andra skäl att kursen är svag?
Svar: Ironiskt nog tror jag bolaget är drabbat av att vara "för säkert". Utan utdelning så är inte trygghetsplacerarna där utan kursen styrs av oljeplacerarna och de är med rätt rätt optimistiska just nu (ur ett TA perspektiv vad jag kan läsa) så de viktar troligen bort från bolaget som marknadsför sig med att man till 85% är opåverkat av oljepriserna.. (intäktsmässigt). Ett skäl att jag tog exemplet GTE (Gran Tierra) är att jag ser på en chat jag följer hur intresset totalt skiftat från CNE till GTE där senaste månaderna. Samtidigt blir CNE bara bättre och bättre och därmed säkrare. Pengarna flödar in och går till stor del så här långt att bygga ut gasreserverna och framtida gasintäkter men nästa år även till mycket intressanta oljeborrningar (pågår redan...) som sagt. En (trolig) träff på en sådan och de är alla tillbaka.

Skalan på min trading? Låt oss säga så här: Om kursen backar 3-4% till så kommer jag troligen ha dubbelt så många aktier som jag hade efter försäljningarna på 4.7 - 4.75 nyss och detta är inte första gången detta utspelat sig (fast vid olika kursnivåer då CNE trots allt ligger i en stadig lång uppåttrend)

Disclosure: Varför är jag bekväm i att "avslöja min taktik" innan det är fullt ut genomförd?
Svar: Det är som jag redan, sagt, jag har redan handlat mycket, har jättemycket likviditet kvar, aktien är likvid, spelar ingen roll för mig om vi vänder vid 4.44 eller 4.30 och mina få läsare brukar inte störa mig ändå.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Har du kvar din riktkurs på 8 CAD 2018. Kanske svårt att svara på men vilket värde skulle du sätta på oljedelen i dagsläget? Samt har du någon intressant info om detta?

    Mvh JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag i högsta grad. Bolaget har levererat precis allt som jag hoppats på. Liten sänkning i priset på gaskontrakten har med råge motverkats av en ny expansionsfas i slutet av 2017.

      Det enda jag skulle säga om de där 8 cad som mål är att lite tydligare poängtera det som H2 2018 baserat på att det är då den stora pipelineexpansionen ser ut att kicka igång.

      Om oljan så borras det nu och jag skulle hänvisa till senaste pressreleasen om datum och framtidsplaner. Jag skulle vidare hänvisa till bolagets uppgifter om hur träffsäkra de historiskt de facto varit i både gas och olja. Oddsen för träffar är goda, handlar dock mycket om det är fullträff eller inte. Om man får en fullträff med flöden på antal tusen fat initialt flöde så kommer marknaden naturligtvis snabbt prisa in det stora antalet likartade mål man har. Olja för Canacol är inte ett projekt, det är många projekt och ett ämne för egna bloggar men jag vill ha mer lyckade resultat innan jag sätter ned det. På det sättet antar jag att jag är lite som analytikerna...

      Radera