fredag 30 december 2016

Börs och högavkastare

Det jag jobbar med dessa aningen mer stillsamma handelsdagar är att försöka trejda för att begränsa skadan på portföljen av den för tillfället lite starkare kronan och med tanke på oljan förvånansvärt svaga kanadensiska dollarn. På det så rekylerar även USD lite grand.

Trejdning sysslar jag som vanligt främst med i bolagen jag är bekväm med Golar LNG, Scorpio Bulkers och Canacol. Samtidigt har jag även höjt vikten i GLNG och CNE på bekostnad av likviditet då jag ser dem som både i nedre-mellan delen av tradingintervall samtidigt som noteringsvalutan svackat. SALT har jag för tillfället lägre vikt mot (ca 5% dock) efter vinsthemtagningar då den för mig ser ut att ligga högt i tradingintervallet.

Det finns egentligen inte så mycket nytt att rapportera om bolagen. Om jag ändå ska anstränga mig så är det att GLNGs dotterbolag GMLP går starkt vilket underlättar för PP och dropdowns där i framtiden vilket stärker även moderbolaget. GMLP tappade ett kontrakt drygt ett år i förtid men fick generös ersättning vilket öppnar för att det nästan skulle kunna bli en plus affär för dem om de inom säg 6 månader lyckas sätta den FSRU i ny tjänst på stark marknad.

För SALT så har Panamax raterna som väntat börjat svacka men jag har ändå känslan att det finns en underliggande styrka i sektorn som imponerar. Slutet av Q1 är dock fortfarande mitt mål vilket gör att jag inte är rädd att trejda för att "tjäna samma pengar flera gånger".

CNE: Har skrivit om dem, vi fick till slut rekylen och trycket ner mot som lägst 4.35 och dessutom i kombination med svaga CADen. Detta är mitt klart tyngsta innehav just nu och jag har förhoppningar om starkt nytt år och starkare CAD för en dubbeleffekt på portföljen.

Jag fick en fråga som i princip var om CPLP är farlig när kontrakt går ut, om utdelningen är hotad. Mitt svar är att det nog är svårt att hitta någon högutdelande aktie vars utdelning har större marginal innan den behöver sänkas. Skulle möjligen vara HMLP i att de långa kontrakten där gör sänkning osannolik. Men det hindrar inte att det finns skäl att jag för tillfället passar på CPLP vid denna kurs. Ett sådant är att jag tycker att bolaget förtjänar rabatt pga tveksamt agerande från ledning och huvudägare. Ett annat jag inte diskuterat här så mycket är osäkerhet hur bolaget kommer påverkas av kommande ballast vattendesinfektionsregler följt av svavelrening/krav på lågsvavligt bränsle. Inte minst om man får ersättning för detta från de som har långtidshyrning av fartygen. Jag vet helt enkelt inte svaret på de frågorna.

Andra högavkastande? Jag har ju varit på en bunt olika under 2016. Många inom LNG och vissa som bara kan handlas via NN och Danske såsom SLTB. SLTB obligationen är fortsatt min favorit åtminstone så länge den ger +10% (jag har inte räknat men det är nog fortfarande bit över 12% skattefritt) och för den delen största högavkastande innehav men Avanza erbjuder som sagt inte köp i den så jag har det via NN och Danske vilket också är skälet att det är dit jag flyttar de sparande jag kan flytta till just NN och Danske.

Avanza erbjuder mig att handla preferensaktier men jag vill för läsarna peka på risken med preferensaktier och varför dessa är mycket mer riskabla än obligationer, eller i varje fall tre tunga skäl:
1. En obligation måste lösas in och betalas och räntorna måste betalas - i båda fallen är alternativet konkurs och aktieägare förlorar allt om obligationsinnehavaren ska kunna förlora något och ledningen förlorar sina jobb. Resultatet är att ledningarna kommer utfärda nya aktier så länge det går för att undvika att obligationsinnehavaren drabbas det minsta.

2. En preferensaktie behöver i nästan alla fall ej lösas in, räntan är fix och bolaget kan välja att sluta betala den med enda straff att man inte får betala utdelning till vanliga aktieägare innan man betalat pref ägaren (oftast gäller det alla missade pref utd).

3. En obligation har ett slutdatum, det har oftast inte en pref aktie. I en miljö där räntor stiger så blir räntan på pref aktien alltmer attraktiv vs annan upplåning och tvärtom för pref ägaren (vilket sänker marknadsvärdet på pref). Det gör att bolaget i stigande räntemiljö allt oftare kommer behålla sin pref aktie i evighet som billig upplåning, dvs en klart sämre situation än en obligation där man vid ett visst datum får tillbaka nominellt värde. Med en pref aktie i stigande räntemiljö så kan man lätt hamna i situation att pref aktien minskar i värde för varje räntehöjning samtidigt som börsen går upp. Inte alls roligt och inte låg risk jämförbar med en börshandlad företagsobligation.

Detta gör att man lättare kan komponera en portfölj med lägre risk i högräntemiljö med mäklare som erbjuder börshandlade obligationer än en som inte gör det. Detta är ett bekymmer för mig som jag intensivt jobbar för att minska skadan av.

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning som vanligt. Håller du hela perioden Januari till slutet av Februari som en riskabel period för Salt trots utebliven kursnedgång i närmsta månaden?

    Du nämner en underliggande styrka i sektorn som imponerar därav undrar jag om utebliven nedgång i Jan kan ändra tidpunkten för en tyngre entré i sektorn?

    Har även några frågor angående Canacol: vad har du för tankar kring oljepriset närmsta tiden, vet att CNE inte är beroende av detta men jag tycker mig ändå se att dom påverkas av nedgångar i sektorn.

    Vilka triggers har vi för företaget kommande 6 månader?

    Avslutningsvis tänkte jag höra hur dina tankar går kring de valutor du handlar i usd och cad?

    Mvh JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. JB, jag har i skrivande stund ca 5% av portföljen i SALT och jag har senaste dagarna "krävt" minst 5.20 usd för att släppa ifrån mig fler aktier vilket speglar min rädsla att få förrådet tömt. Mitt mål är att trejda aktien under Q1 utan att kliva av eller bli för tung.

      Hur man agerar är ju en spekulation både i raterna under Q1 men OCKSÅ i hur andra aktörer kan förväntas agera och om det är fler som iaktar och väntar på rätt tillfälle att gå tung.

      Utöver det spelar det roll vilket pris man får betala eller får betalt. Dvs jag har inga problem med att i januari gå jättetung för 4.50 usd baserat på den väldigt stora rabatten på NAV.

      Värt att tillägga att jag precis hela tiden omprövar och grubblar över mitt agerande i SALT, dvs inget av ovan är en evig sanning för mig..

      CNE: Kombination låg kurs och låg CAD med hög sannolikhet att det fanns en säljare som kanske bara säljer fram till årets slut och samtidigt som volymen var låg.. tja för mig bara att handla vilket gör att jag blir för tung vilket gör att när du ser dag som igår där aktien studsar då åker alla de första aktierna jag köpt senaste veckorna (runt 4.44 snitt på dyrare CAD) ut på 4.56 medans senaste tidens köp sub 4.4 och dagens CAD kurs blir kvar. Fortfarande jättetung på temat att jag tror på aktien och att CAD borde stiga igen pga oljan.

      Mycket av triggers kommande 6 månader är oljeborrningar vilket jag tror är perfekt. Vi pratar både oljeborrningar där man är passiv partner till oljemajors i shale och egna vanliga oljeborrningar. Bör även komma gasborrningar i mer nya områden. Sen har vi reservuppdatering under våren vilket blir kanon tror jag samt omläggning av lån vilket jag inte tycker borde vara en så stor trigger för Canacol men andra tycker tydligt att det är det.

      Med senaste kronförstärkningen avklarad så är jag mindre oroad över min exponering mot CAD och USD. Tvärtom kan jag känna lite förundran och glädje att jag klarat av en så stor kronförstärkning men ändå avsluta året på 1% under årshögsta.

      Utöver att sälja mina dyraste extra CNE igår så var jag rejäl köpare i Golar LNG runt 23 usd baserat både på kurs och USD svacka. GLNG är i skrivande stund tyngsta innehav för mig, lite större än CNE.

      Radera