torsdag 17 november 2016

Utveckling av mitt tänkande inom bulk sjöfart i nuläget

Jag fick en bloggkommentar som bad mig utveckla hur jag tänker nu och jag ska vara så där tråkig som man kan vara när man haft rätt... en tid i alla fall..

Min åsikt var att jag valde att äga bulk trots att jag visste riskerna med Q1 2017. Jag gjorde det därför att jag såg möjligheten till en hiskelig bull market kommande 2-3 år baserat på den horribla marknad bulk varit under rätt lång tid och då lagar (förutsatt inte marknaden rusar..) kommer tvinga fram ytterligare skrotning med början sept 2017.

Jag vill betona att de tidigare inläggen jag gjort om bulk som princip i mitt tycke är must read för den som börjar fundera på sektorn för framtiden. Jag kommer inte upprepa allt jag skrev där men där finns argumentationen för varför jag tror på en större bull market och jag kan tillägga att det enda jag ser som kan stoppa det är en "ganska bra bull market". I de tidigare artiklarna finns också länkar ni behöver.

I korta drag tycker jag att jag som på några få dagar gjort 50% på ett ganska stort SALT innehav kan kosta på mig att fortsätta ha exponering mot sektorn, men jag har valt att skifta till SBLK i en chansning att den kommer ha en bättre kortsiktig utveckling.

Blir det en rekyl under Q1? Jag betonar att det inte är något jag hittat på. Det finns handlade futures på sådant och de visade att det skulle bli så. Dessa futures kommer jag fortsätta följa. Ingen speciell sida men jag kommer över dem då och då.

De dramatiska uppgångarna i fraktrater vi sett, om än under högsäsong, är rimligen ett tecken på att dry bulk har mer hälsosamma fundamenta än många antog och detta då innan de triggers för skrotning jag skrivit om ens har börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar