fredag 18 november 2016

Positiva dry bulk artiklar

RED 19 nov: Jag kan gissa det finns folk som med rätta är intresserade av branschen. Några korta taktiska kommentarer om det. 1. Vid stängningskurserna idag så tycker jag Star Bulk är intressantare än SALT men det är en flytande situation och jag kan SALT bättre. Star Bulk har en rapport inom kort, SALT har redan rapporterat 2. Jaga för guds skull inte denna typ av aktier som är extremt volatila. Utöver att vänta till Q1, kanske slutet februari, så kan en taktik vara att vänta på den nog ganska ljudliga smäll det blir den dag som vi istället för stigande fraktrater varje dag.. ser en kraftig rekyl. Den dagen kan komma precis närsomhelst och lika mycket som jag är trygg att handla svaga dagar på övertygelsen om starka långsiktiga fundamenta.. så är jag trygg i att sälja aggressivt på starka dagar (men inte kliva av med allt), i min trejding just därför att jag räknar med att den smällen närmast oundvikligen kommer och alla analytiker och tyckare som missat rallyt kommer skrika i högan sky om att bubblan spricker osv.. för mig är det en trejdningshändelse men man bör vara medveten om att det kan sammanfalla med tjuvstart på Q1 svaghet lite beroende på när det händer, ju senare ju större risk.

För den som tittar på branschen just nu så är mitt främsta budskap att jag tror detta är början av en bull market som kommer pågå till kanske 2021-2022. Det andra budskapet är att risken i de bättre bolagen de facto faller i takt med de har allt längre perioder med god intjäning. Tredje budskapet är att nyttja de kommande kraftiga svängningarna till din fördel dvs handla ALDRIG på starka dagar.. nyttja istället den tid vi har på oss fram till mars 2017 eller så att läsa på.. t.ex här på bloggen utan att för den delen känna dig hetsad att köpa aktier. Det här med Q1 risken är något bra för dig, inte tvärtom..
------------------------

Finns många negativa också... jag brukar dock säga att så låter de alltid från analytikerna som hade fel...
http://splash247.com/dry-bulk-spark/

http://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-the-overweight-on-dry-bulk-is-paying-off-handsomely/

Rates for dry bulk carriers are firming, according to Fearnleys, as commodity price increases strengthens demand. The capsize market has seen strongest activity, but supramax and panamax markets are both firming. Capesize rates have made a “big jump” on the back of rising demand, according to Fearnleys. On the C3 iron ore route between Tubarao, Brazil, and Beilun/Baoshan, China, rates are in excess of US$13 per metric tonne (pmt) with round trips approaching US$20 000 daily.“Best of all; there is still potential for future improvement,” Fearnleys said.

The dry bulk market is ready to rebound. “Looking at the historical trend of the asset values and freight rates in the last four decades, I think there will be opportunities arising in the dry bulk market from now onwards,” said Lorenzo Banchero, chairman of the broking house Banchero Costa speaking at a recent conference held in Genoa. Looking at the figures he thinks that the downturn may be at the final stage and therefore this may be the right moment to be in a buying mood.

Analysts continue to advise caution in light of ongoing and substantial vessel oversupply. Stifel analyst Ben Nolan maintained that “the market is beginning to turn, but we are still in the early innings of a cyclical improvement”. Jefferies analyst Doug Mavrinac believes the bulker operating environment could improve in 2017, yet he continues to “question the sustainability of the recent strength”.

5 kommentarer:

  1. Hej! Om dina tankar inom dry bulk faller in enligt beräkning och vi befinner oss i Feb/Mars, hur många procent av portföljen kan du tänkas investera då?

    Mvh JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag toppade i 15-20% före rycket lite beroende på hur man räknar. Jag bottnade i 3% för att senaste dagarna legat mellan 8 och 12%, idag 8% efter stora inköp och därefter försäljningar i SALT i fredags medans Star Bulk innehavet idag är den tunga delen.

      Svaret på din fråga är väl att det beror på många faktorer men att 15% spritt på två olika företag väl vore vettigt för mig. Som det känns i skrivande stund borde jag gå in i Q1 med sub 5% men jag gissar det kommer vara mer då jag säkert som vanligt kommer trejda mig tjock till slut och då misslyckas med att "sälja mina dyraste" samt då välja sitta på det...

      Radera
    2. I skrivande stund har jag 35-40% likviditet och omsätter rekordmycket/dag. Det är mitt mål att som det ser ut nu aktivt anstränga mig att bevara likviditet så mycket som möjligt tills vi till slut kanske får en rejäl rekyl och likviditeten försvinner..

      Radera
  2. Hej! Har ytterligare en fråga angående taktik i dagsläget och en eventuell kommande bull market. Du nämnde att man inte ska jaga dessa aktier.

    Men Dividerar du något kring att aktiekurserna drar iväg och att en evtuell Q1 rekyl uteblir. Alternativt att vi i dagsläget drar iväg så pass mycket att vi i en Q1 rekyl hamnar på nivåer vi befinner oss på idag.

    Mvh JB

    SvaraRadera
  3. Just nu inte nej. Jag lyssnade just på Star Bulk och de gav ett rätt pessimistiskt intryck om närmaste året och om jag hörde rätt har de dessutom gjort bort sig och låst frakter innan rycket vi är i nu. Jag är ju en trejder som ändrar hela tiden med fakta och kurser men just nu är jag i nedre intervallet och påverkas också att att Cape index tappat en del två dagar i rad medans BDI hålls uppe av de mindre fartygstyperna.

    SvaraRadera