onsdag 16 november 2016

Nytt innehav inom bulk i portföljen

Jag är inte helt bekväm med att ha klivit av mina SALT... fraktraterna drar stenhårt även om rekyl är högst trolig i takt med att vi närmar oss Q1. Men mest av allt signalerar det vi ser att marknaden för dry bulk är mer tajt än jag antagit och på det kommer då vad som väntas i september nästa år med ballast vatten och jan 2020 med bränsle med lägre svavelutsläpp vilket som jag ser det bör leda till kraftig utskrotning (givet att inte fraktraterna är höga och då tjänar jag ändå pengar.).

Nytt innehav är: http://www.starbulk.com/en/home  jag vill betona att jag varken anser det är optimal tidpunkt eller att jag kan bolaget som jag tycker mig kunna SALT. Men det ser intressant ut och de har inte hängt med rallyt så på ett sätt kan man säga att det halvt är fråga om en trejd.. (som kanske går fel och blir ett långt innehav :-))

3 kommentarer:

  1. Enligt Avanza är SALT ner 42% från årshögsta 2016, Star däremot är upp 81% 2016.
    Det tolkar jag som att det är tvärtom gällande rallyt? Tacksam för tipset däremot, ska läsas på om bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag syftade mer på senaste månaderna och t.om dagarna där SALT dragit mkt hårdare. Men lägg inte alltför mycket fokus på det argumentet...

      Radera
  2. Hej! Vilken utveckling i Salt! Du nämner att vi med hög sannolikhet närmar oss en rekyl i samband med Q1, men mest singnalerar marknaden för dry bulk att den är mer tight än vad du antagit.

    Tidigare var planen att gå in lite tyngre i mitten eller slutet av februari. Anser du att spelplanen har förändrats efter senaste veckans optimism? Har du möjlighet att förklara lite mer ingående hur du ser på situationen?

    Mvh JB

    SvaraRadera