söndag 13 november 2016

Nuläge och strategi för framtiden

Söndag morgon, familjen sover ett bra tag till, utmärkt för att fundera vidare över strategi i dessa märkliga tider.

I skrivande stund är jag 3-4% under årshögsta men då värderat i Löfvén+MP skräpvaluta vars underliggande lands fundamenta som jag ser det är solnedgång efter som alltid fördröjd skörd av väldigt bra Allians politik. Kommande år kommer vi med fördröjning skörda både S, MP, V politik och konsekvenserna av kombinationen av USA's mellanöstern politik och Merkel's samarbete med Erdogan i bosättarfrågan. Jag ser inte hur det kan ge en stark svensk ekonomi eller valuta kommande år även om inget går rakt ner och man ska vara medveten om att själva valutafallet som alltid gör det varmt och gosigt i byxan första tiden (dvs även i detta bidrar till att skördetiden för sådden av aggressivt ogräs kommer först senare).

Idag (med sedvanliga 3 dagars fördröjning) kommer DI's översättning av bloomberg artiklar där en hedgefond stjärna berättar hur han pga känsla av mer optimism med Trump seger klar dumpade allt guld då han inte såg något skäl att äga det längre. Det är sådana artiklar och svans republiceringar som bland annat bidrar till de ofta kraftiga översvängningar vi ser i PM aktierna. Not till mig själv är att jag måste bli bättre på tålamod.

Ett av mina bättre nyhetsbrev rekommenderade att OM vi såg 1250 guld brytas så väntade resa mot 1200. Det gjorde att jag inte tvekade med trejdningen och som jag beskrev dumpade hårt i det ögonblicket. Men jag byggde tillbaka hela innehaven senare under dagen med effekt att jag förvisso tog stryk på min höga 20% vikt i PM men inte jättefarligt och stora uppgångarna i CNE och SALT övervägde enkelt. I SALT har jag nu sålt ca 2/3 och har runt 6-7% vikt i bulk. Notera att det inte på något sätt är så att jag sålde allt på 4.80... tvärtom så kom en del av min position in i pressad aktie på 3.55 varpå jag tacksamt skeppade ut lika mycket på GAV 3.65... sen har jag sålt hela vägen upp, men det har varit bra, jag har hela tiden varit helt klar över att jag INTE litar på att bulk vänt permanent. Tvärtom, vi bör ha ett svårt Q1 rat-mässigt framför oss innan jag ser det riktigt spännande tiderna. Jag gissar jag kommer hålla minst 3-4% vikt trots risken för Q1. Om vi inte hade sett 30% kursuppgång på några få dagar så hade den siffran varit högre och vid rekyl kan den således bli högre.

Canacol ser jag som för billigt. Vi vet att ny fördubbling via ny pipeline 2018 är på väg ändå har mäklarna inte lagt in det i sina NAV beräkningar. Samtidigt som jag med Trump i Vita Huset blir lite mer tveksam till olja så konstaterar jag att deras oljedel som vi får helt gratis utan uppmärksamhet är superspännande och till stora delar finansierad av olje-jättar. Jag sålde/trejdade inga aktier på kurser upp till 4.53 i fredags.

Golar LNG, vad kan man säga.. den aktien är superspännande. OM vi får en bättre tillväxt än väntat i världen och att LNG fortsätter ligga på 6 usd och över (Asien: The price of LNG for December delivery was 10 cents higher at $7.30 per million British thermal units (mmBtu) this week) ja då har vi en uppsida i GLNG som jag undrar om folk fullt förstår. Bolaget har 3 delar:
1. LNG transporter med moderna 2013 fartyg som har enorm uppsida via a) bättre rater b) bättre beläggning. Jag hoppas se delar av de ljuspunkterna i nästa rapport.
2. Partnerskapet Golar Power: Där man runt om i emerging markets erbjuder och bjuder på elkontrakt från LNG till de facto elproduktion. Dvs Golar skeppar LNG, Golar sätter upp FSRU, partnerskapet bygger gasförbränning-el fabrik och får långa fast kontrakt på elpriser. Första ordern är i Brasilien.
The terms of the Sergipe Power Project and related floating, storage and regasification unit (FSRU) charter could add $7 per share, or $100m, to Golar LNG's valuation, said Evercore ISI's Jonathan Chappell.That's somewhat higher than the $4.70-per-share estimated contribution in the analyst's most bullish forecast for the project before Golar announced the details earlier today.
3. Men det mest spännande är utan tvekan 51-49% avtalet med Schlumberger om One LNG och s.k FLNG. Runt om i världen finns tiotals suveräna offshore fyndigheter av gas som är "stranded" dvs jättefina fyndigheter men helt omöjliga att använda. Tills Golar och Schlumberger (googla och läs på Schlumberger om du inte vet vad det är... värt det..) kommer och erbjuder en lösning typ den Ophir nu fick.

2 miljarder USD kostar det att sätta Ophir i produktion. Bolaget ges valet att ge bort 2/3 utan kostnad till One LNG och utöver det bidra med 150 musd till att sätta projektet i produktion. One LNG gör resten. Förväntad IRR för Golar före belåning av skeppet är ca 28% vid vad jag förstår är 6 usd gas. MEN, det gaspriset är lågt och pressat och utöver det så finns det vad jag förstår utmärkta möjligheter i båda Golar's nu pågående FLNG projekt möjlighet att med samma båt när konsortiet väl svalt de höga investeringarna att till begränsad kostnad kraftigt öka produktionen, kort sagt uppsida med volym och pris är enorm. Ja också uppsidan med fler projekt förstås.

Herman Hildan of Clarksons Platou Securities said today’s development was a “huge milestone”.“At the current WAF netback LNG price of $6/mmBtu the JOC will generate annual cash flow of $560m over 15-20 years, or an unleveraged cash return of 28%,” he said.

“Welcome to the master plan” wrote Credit-Suisse analyst Greg Lewis in a comment typical of the positive reaction for the transaction among analysts.“Management has noted their willingness to take commodity price risk and this project does just that,” Lewis said.
Jag vill inte sätta en målkurs på GLNG, det går inte att räkna riktigt på det, för många osäkra faktorer. Kom dock ihåg att jag varnat er för att bolaget i dagsläget är för finansiellt svagt (men den höga skuldsättningen är också en ytterligare faktor varför bolaget kan komma springa så oerhört högt OM de får flyt).

Framgång med punkt ett ovan är enligt mitt tycke avgörande för framgång med punkt 2 och 3. Det finns också ej obetydliga risker i genomföranden. Jag har idag 12-13% portföljvikt i GLNG men notera att jag har trejdat den hårt. Var nere i 3% nyss men återköpte genom att växla billiga CPLP mot billiga GLNG när den noterade 21 usd nyss. Som jag beskrivit så är den typen av trejdning under panikdagar något av min specialitet. Jag inte heller någon spärr mot att köpa tillbaka t.ex CPLP aktier dyrare än jag sålde, speciellt om jag tjänat mer under tiden på något annat.

Jaha, nu har jag blivit för bolagsspecifik vs tanken med inlägget..

Vad jag ville säga är att jag TROR vi kommer ha mycket hög volatilitet. Att det kommer bli rätt typ av marknad för mig framöver, upp och ner. Dvs jag måste bli ännu bättre på att hela tiden aktivt söka saker att sälja för att bygga likviditet så att jag kan ta vara på de tillfällen jag tror kommer när marknadens aktörer kommer svänga manodepressivt mellan att älska Trumps tillväxtpolitik och hata frihandelsfientlighet. Inte på något sätt kan jag idag säga att jag håller med att gulds roll skulle vara över. Jag tror tvärtom det är en utmärkt chans att 2017 blir mycket bra och jag avser fortsätta hålla portföljvikt mellan 10 och 20%, just nu 20%. Samtidigt kan jag inte nog säga hur väl jag tycker de volatila sektorerna shipping och PM fungerar för mig när det gäller att hantera portföljsvängningar och slippa sånt som goldbugs råkat ut för senaste dagarna och inte bara det.. det ger också möjligheter att trejda när man har något att ta vinst på när annat faller, förhoppningsvis omotiverat, samman. Idag har jag hygglig portföljlikviditet men målet är att öka den om vi fortsätter uppåt och jag kanske t.om når årshögsta nästa vecka om än mätt i en rödgrön sorglig valuta.

3 kommentarer:

  1. Jämfört med de rödgröna kanske man kan anse att alliansens politik var bra, fast både alliansen och kartellen är ju katastrofer p.g.a. migrationspolitiken.

    Hur som helst lycka till, själv hoppas jag på mindre volatilitet på börsen men du an säkert få rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Reinfeldt är en av de huvudskyldiga till att jag inte vågar låta mina barn röra sig i områden jag själv gick i gymnasiet. Men den ekonomiska politiken de i övrigt förde innan han kanske pga personlig kris i äktenskapet spårade ur fullständigt var gedigen och ger oss fortfarande fördelar som land.

      Radera
  2. Jag syftar på sänkningar av skattetrycket och riktigt bra integrationspolitiska åtgärder som RUT och jobbskattavdrag. Avtalet med MP om aktiva bosättningspolitiken för unga män från Afghanistan på bekostnad av biståndet till krigens riktiga offer etc liksom ränteavdraget är däremot exempel på vad han gjort som kommer skapa offer i årtionden framöver.

    SvaraRadera