söndag 13 november 2016

Mitt bästa tips

Jag har tjuvhållit på detta tips i typ ett halvår (tror inte jag skrivit här om det i alla fall..) i förhoppningen att jag skulle kunna handla på mitt stora konto dvs Kapitalpension på Avanza men det är bara att acceptera att jag inte kommer kunna göra det så jag vill börja med att säga att denna placering bara gäller er som har Nordnet och Danske Bank KF-ISK etc.

Detta handlar om en s.k börshandlad obligation. Ur alla praktiska perspektiv så fungerar den precis som en vanlig aktie med kvartalsutdelning. Den handlas online och en gång i kvartalet så får man utdelning. Det finns inget strul med upplupna räntor etc som ska betalas vid köpet utan det är precis som en aktie. Enda skillnaden är att man måste ha halvhyggliga mattekunskaper när man räknar fram utdelningen vilket jag kommer gå genom här.

Obligationen är utgiven av Scorpio Bulkers och handlas precis som aktien fast har ticker SLTB istället för SALT.

Vad det i praktiken handlar om är obligation som en gång i tiden såldes till priset av 25 usd och ränta på 7.5% och som löper till september 2019 dvs en kvarvarande löptid på runt 2 år och 10 månader.

Nu till beräkningarna man behöver förstå:
- Om räntan var 7.5% på 25 usd så betyder det 1.875 usd per år i ränta/utdelning.

- Om man köper den till dagskurs på  21.15 usd på börsen istället för nominella ursprungsbeloppet 25 och alltså fortfarande får 1.875 usd per år så blir det 1.875 dividerat med 21.15 = ränta/avkastning på 8.8% istället för 7.5%.

- Men vi har också det faktum att man betalas tillbaka 25 usd vs de 21.15 man köper för i sept 2019. Skillnaden där är 3.85 usd vilket med 2 år och 10 månader blir ca 1.35 usd/år om vi delar upp det över de knappa 3 åren. Så lägg ihop vanliga utdelningen på 1.875 med 1.35 usd =  3.225 usd/år och dividera med insatsen/köpepriset 21.15 och korrekt årsavkastning blir runt 15.2% så runt 43% i mina ögon rätt säker avkastning på knappa tre år.

Kort om Scorpio bulkers med vinkling obligation:
- Bolaget är det solidaste alternativet för den som vill spekulera i bulk sjöfart. Det faktumet gjorde att man mitt under brinnande kris för ett år sedan kunde trycka genom nyemissioner. Förstå att förmågan att göra nyemissioner skyddar obligationsägare.
- Bolaget har en rätt rimlig skuldsättning.
- Bolaget tjänar i skrivande stund troligen pengar för första gången på flera år.
- Förstå vad en obligation är. Antingen betalar bolaget tillbaka allt eller så har aktieägarna förlorat allt.

Jag äger obligationen via ISK hos Danske och via min frus nyöppnade ISK hos NN men jag upprepar att det inte går att handla den via Avanza.

Vidare en varning, det är dålig likviditet i denna obligation. Jag tror inte ens min blogg har något inflytande över sådana situationer men förstå att ni om ni önskar handla bör ha tålamod och vänta ut de få bloggläsarna som ev stressar... Det enda man bör hålla koll på är nästa utdelning som ska avskiljas i slutet på denna månad, ev är 29e första dag utan utd om Quotestream visar rätt. En sak på det ämnet är att egentligen är min soklara åsikt att om man får utdelning rätt direkt efter köpet så är det "en rabatt" som ska räknas av köpepriset så att egentligen pratar vi inte 21.15 usd in utan med kvartalsutd  runt 0.47 usd så är ingångspriset då snarare  21.15 - 0.47 vilket ju ändrar alla beräkningar ovan åt rätt håll men det får ni spekulera i och räkna om själva om ni så önskar. Nyttig träning...

En avslutande punkt: Precis som mycket annan shipping så dras det ingen källskatt på utdelningen/räntan. Dvs den skatt man betalar är enbart den generella svenska för KF/ISK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar