onsdag 23 november 2016

Kort

Jag har valt att på styrka sälja av en del bulk. Styrka och vinster är ett skäl, att största delen av bulk, de s.k cape fartygen tappat (från hög nivå) två dagar i rad spelar roll. Att jag tyckte conf callen på Star Bulk gav mig lite dåliga vibbar (ska lyssna om en viss del och återkommer om en detalj).

Läser också mycket om den extremt rörliga bulkmarknaden och man ska vara medveten om att det finns ett visst mått av väderberoende just nu vilket kan slå åt båda håll.
 ---------------------------------------------
RED: Efter dagens läsande av bulk relevanta artiklar och med aktiekurser rätt höga så känns det helt klart som att jag borde vänta in lite mer pessimism innan jag ökar bulkexponering. Hotet om svagt Q1 2017 är i högsta grad intakt när man tittar på forward kurvor.

Detta är en volatil sektor och jag har ingen önskan att se portföljnedställ och ovilja att handla på mig (mer) pga att jag är för tung om sektorn svänger ner.
-----------------------------------------------

Vidare känner jag allmän osäkerhet om börsen.. jag ligger på tangerat årshögsta och har just nu 48% likviditet, det gör att jag säkert kommer trejda en hel del i olika branscher.

Jag avvaktar bl.a också klarhet vad den närtida riktningen blir för USD resp Guld. Riskerna med att guld bryter 1200 beskrivs som mycket stora och jag har försökt under ordnade former trejda ner mina innehav något då det inte ingår i mina planer att smäll för guld ska kunna få större effekter på min portfölj.

Klart största innehav är just nu Canacol, klart näst största innehav är Golar (GLNG), ja borträknat SEK likviditet då.. Skulle jag önska så vore det att PM kom upp på säkrare mark samtidigt som USD fick en rekyl ned och SEK upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar