onsdag 2 november 2016

Förändringar i portföljen igår

Tre viktiga principer jag jobbar med är:
1. Att hela tiden sträva efter rimliga viktningar i portföljen.
2. Att inte hålla bolag när ledningen gör mig besviken.

Nummer tre har jag kanske inte skrivit lika mycket om men är mycket viktig för mig..
3. Nyttja svaga dagar till att växla när det behövs (enligt punkt 1 och 2 ovan). Rejält svaga dagar är de mest spännande och bästa dagarna. Intraday sker nästan alltid överdrifter och panik på olika områden och kan man då sina bolag så får man spännande möjligheter.

Det största hindret för att kunna nyttja dessa utmärkta möjligheter är dock att man sällan har likviditet då panik ofta följer efter flera dagar av nedgång. Det är då jag ofta ser utmärkta möjligheter att vikta om enligt punkt 1 genom att sälja sådant som jag har för hög vikt i och som intraday faller mindre än det som jag önskar öka vikt i samt minska för att jag inte långsiktigt tycker att det är en ledning jag litar på nog att ha övervikt i.

Jag talar förstås om försäljningar i CPLP som nu är ett stort men mer rimligt viktat innehav för mig. Droppen för mig var att jag efter conf call fick uppgifter som i sig är oviktiga ekonomiskt men som visar att ledningen inte är aktieägarvänlig. Ni har förhoppningsvis läst mina bloggar om MLP moderbolag (GP) och dotterbolag tidigare och den inbyggda problematik i värderingarna som finns vid s.k drop downs. I korta drag så övervärderades det senaste fartyget enligt mina källor. Som sagt, helt oviktigt ekonomiskt men det är principen, speciellt efter misslyckandet med den s.k ATM. Jag litar inte längre på folket bakom CPLP och moderbolaget. Notera också att det finns två bra artiklar ute på Seeking Alpha sen igår om bolaget.

Vad tror jag om framtida kursutveckling? Vid en rimlig börs så tror jag CPLP kan gå 30% inkl utdelningar kommande år. Aktien är på botten tror jag och jag avser hålla en rimlig vikt. Men för likviden så köpte jag annat jag också tror kommer gå bra, förhoppningsvis bättre på kort sikt speciellt. Det inkluderar att jag efter tidigare vinsthemtagningar nu köpte tillbaka en bunt Golar LNG (GLNG) på ca 21 usd och att jag tagit en rejäl position i Teekay (TK) baserat främst på deras underliggande värde i TGP inkl s.k IDRs.

Canacol är i skrivande stund mitt tyngsta innehav igen.

Guld och mitt innehav i K92 (köpte mer på 1.21, sålde mina dyraste med vinst på 1.29) utvecklas väl och fyller utmärkt rollen att stabilisera portföljen när börsen eller shipping har det tyngre. Vad jag läst så tror jag många "PM traders" kan ha gjort bort sig på denna vändningen, har läst många som trodde vi skulle ner, kanske kan det ge lite extra initialt bränsle uppåt.

Börsen är orolig för att Hillary inte ska vinna presidentvalet. Jag är som sagt mer orolig för mina barns framtid om Hillary skulle vinna valet och riskerna det innebär för allas vår framtid än vad jag är för min aktieportfölj. Jag unnar också syrierna den fred som utan tvekan skulle följa av en Hillary förlust.

2 kommentarer:

  1. Jag har dåliga erfarenheter av mindre nordamerikanska bolag där bl.a. ej nödvändiga private placements ägt rum varpå det är svårt att dra någon annan slutsats att någon investmentbank ska gynnas samtidigt som ledningen får det bättre än bäst. Greed är ju en av dödssynderna. Ibland ville jag bara skrika rätt ut: ska det vara så svårt att enbart göra sitt välbetalda jobb och förstå att ägarnas/aktieägarnas intresse kommer i första hand.

    Därför blir jag så in i märgen trött när jag nu ser ett stort bolag med hög omsättning bete sig illa med sin fullkomligt obegripliga ATM. Jag sammanfattar tyvärr det hela med crooks.

    SvaraRadera
  2. Vinner HRC kommer det bli tryck nedåt på pm och börserna trycks upp (kortsiktigt iaf)! Vinner Trump blir det nog det omvända. Tror jag! Börserna i USA är tekniskt sett i ett känsligt läge. Och många "vill" nog ha en ordentlig rekyl uppåt. Detsamma gäller med guld som balanserar runt 1300. Där vill nog de som gärna vill se att börserna går upp lika mycket vill de se att guld går ner. Alltså upplagt för kraftiga svängningar nästa vecka. Hoppas på Trump och hedgar portföljen med silver och guld säljoptioner!!

    SvaraRadera