torsdag 24 november 2016

Don Coxe market comment

Länk

Som alltid intressanta tankar och fakta. Ett visst guld bias som är ohälsosamt för den med säg +50% av portföljen där redan men mycket nyttigt för den som inte har guld/guldaktier.

På ämnet PM aktier kan jag mest upprepa att stor skada ser ut att vara gjord i gulds trend men att närtida utveckling för aktierna mycket kommer handla om vi går under 1180 eller inte (vad jag läser.. inte nödvändigtvis själv analyserar...) Kort sagt, att handla aktier just när 1180 bryts och man tittar på säg 1175 för att det ser billigt ut.. är kanske inte vad jag skulle gjort är vad jag försöker berätta.

Är guld och guldaktier slut och över? Knappast.. men om det tar 3 månader, 8 månader eller vad det nu kan ta att reparera skada.. så är det tid jag, utöver grundvikt mot PM aktier kan använda bättre. Dessutom hatar jag att hamna i sits att jag inte vill handla mer för att jag redan har för mycket under dagar då paniken är så mycket större än den vi såg i PM igår, dvs när det även i mellanstora bolag helt enkelt inte finns köpare. Det argumentet är också det jag själv använder för att tvinga mig sälja lite även när jag gillar en aktie som stiger. Är det omöjligt att guldaktierna de facto stannar upp här? Nej, för mig handlar det om odds att 1180 håller och baserat på riskerna om det inte gör det vs uppsidan (skada som mödosamt måste repareras) så gillar jag fortfarande inte riktigt de oddsen måste jag säga.

3 kommentarer:

  1. Först grattis till bra utv på portföljen!
    ligger du kvar i edv och knt? Vilka aktier ökar du i är det Cne och golar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. EDV gick jag helt ur på 21.7 tror jag det var. Hårdtrejdade även KNT i den vevan typ att jag sålde 10 och köpte tillbaka 7. Efter att 1200 bröts var jag omedelbart mycket aggressiv säljare igår på 97 och hela vägen till 93. Idag är jag största köpare i marknaden så här långt på KNT.

      Radera
    2. Vad jag gjort med pengarna är helt enkelt att det byggde upp min likviditet (tillsammans med sålda bulk) till som högst igår över 50%. Idag har jag handlat Höegh LNG utöver KNT.

      Jag är ju en trejder och gillar gå mot marknaden. 50% likviditet är lite högre än jag önskar också...

      Radera