fredag 11 november 2016

Canacol rullar på enligt plan

Klockrent företag som levererar hela tiden, jag tror vi har en god chans att nå förhoppningarna om 8 cad 2018.

http://www.canacolenergy.com/i/pdf/nr/CNE%20PR_11.10.2016_2.pdf
 

 http://www.canacolenergy.com/i/pdf/nr/2016-11-10_NR-m298dj489.pdf

Närmast väntar jag på en ganska säker borrning av ytterligare gas nära tidigare träff samt uppgifter om vilka priser de tecknar kontrakt för angående pressrelease 1 ovan dvs dubblingen av produktionen.

Precis som vi såg igår i Golar och Scorpio Bulker så hoppas jag på rejält stark utveckling i Canacol idag.

Vad jag gjorde igår och avser fortsätta göra är annars att handla PM aktier. Igår tog jag in EDV och Teranga samt lite mer K92. Ja det kan absolut falla mer om inte 1250 håller och det är 50-50 gissar jag. Då jag fyllde på PM aktier så såg jag inte längre något behov av att äga 4xsilver verktyg. Var bara ett sätt att snabbt få upp exponeringen om PM skulle dra. Silver var länge starkt så det blev faktiskt 2-3% vinst på det trots att aktierna backade. Jag har misstanken att sådana där verktyg värderas upp med volatiliteten vilket också bidrog till att jag klev av. Ett ytterligare skäl är att jag historiskt ofta misslyckas med de där verktygen...

Portföljen 7-8% från årshögsta efter bra dag igår. Kan nämna att jag inte tyckte uppgången i Golar var omotiverad, har förhoppningar om mer och därför inte sålde något. Sålde lite SALT i tradingsyfte. Trejdar även intensivt TK som också är ett stort innehav efter gradvisa köp när den föll och massiva köp under 6 usd (på bekostnad av CPLP som jag sänkt andel för rejält baserat på misstron för ledningen jag gett uttryck för. Tror ändå att CPLP har alla förutsättningar att bli bra affär från dagens nivåer på 6 månaders sikt så jag är inte främmande för att ta dem på svaghet vs annat jag äger).

2 kommentarer:

  1. Kan du hjälpa mig förstå värderingarna av PM-bolag? Jag har alltid tyckt de värderas alldeles för högt. Ta First Majestic som exempel. På senaste kvartalsrapporten värderas de till p/e 50 ungefär skulle jag tro. Sen är jag väl medveten om att vinsten ökar snabbt med råvarupriset när väl produktionskostnaden är passerad. I vilket fall så delar PM-bolag aldrig ut pengar utan de återinvesteras i nya borrningar och uppköp. Jag har svårt att se den långsiktiga investeringen. Då faller in i oerhörda svackor emellanåt baserat på svajande råvarupris, dåligt borresultat eller politiska risker där de verkar. För mig framstår det mest som ett pyramidspel där det gäller att känna av vibbarna eller skapa en svans och sedan gå in och ur med osedvanlig bra timing.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) jag tycker inte du har helt fel..

      Men låt oss ta det bit för bit:
      1. Värderingarna: Silverbolagen värderas ofta högt när förväntningarna finns där och FR är ett utmärkt exempel. Grejen är att om guld går till 1700 usd eller upp med 1/3 så kommer silver troligen minst dubblas. Om du har FR som producerar silver för säg 12 usd och marginalen går från 6.5 usd vid 18.5 till 25 usd vid 37 samtidigt som alla vet att värderingen av varje vinstkrona då med optimismen lär stiga ännu mer.. ja då är det en värdering av sannolikheter för de olika prisutvecklingarna på silver.

      2. Sen att bolagen plöjer in i tillväxt snarare än att dela ut, det är en smaksak som inte direkt är unikt för just PM bolag skulle jag säga.

      En tredje sak jag tycker du missat är att PM bolagen ofta men inte alltid sänker risken i en portfölj om man viktar lagom genom att de kan stiga när oro ökar. Det är ett stort medvärde som jag alltmer upplever.

      Men jag ger dig rätt att det är väldigt spekulativa instrument som mycket är en träningssak och med stora risker.

      Jag dumpade hårt när jag såg guld falla genom 1250 idag. En typ av stop loss kan man kalla det. Kanske köper jag tillbaka samma dag, kanske inte.

      Radera