onsdag 30 november 2016

Börs!

Detta blogginlägg triggades av en vänlig kommentar nedan som bl.a nämnde hur svårt det är att hinna med allting med dessa intressanta marknader..

Sant, de senaste dagarna har varit extremt aktiva börsdagar för mig och jag närmast pustar ut lite för tillfället.

Igår var det, kunde jag vid stängning dystert konstatera, årets hitintills sämsta börsdag för mig och det trots en hel del lyckad intradagstrejdning (bl.a i K92). Det sistnämnda drunknade dock i stora nedgångar för Canacol och Golar. Värt att påminna att den nedgången för Golar var en av flera sådana dagar på raken, det var inte länge sedan jag tog en vinstpost på 25.7 och igår inför rapporten handlade jag på snitt 21.95. Att vräka in aktier i det läget är förenat med viss oro men jag gjorde det ändå för jag anser som jag skrivit att det är ett världens mest spännande bolag.

Några timmar senare och tur med OPEC avtal... samt bra rapport från GLNG så är Golar upp 15% och Canacol upp 7% efter att ha varit högre.

Jag har idag gått från 3% likviditet till 29% likviditet. Portföljen har varit uppe på årshögsta men rekylerat lite med främst CNE. Uppgången idag var kanske 1.5x nedgången igår på toppen.

Tillbaka till kommentaren. Fråga om POE eller Pan Orient Energy. Jag kan svara att jag inte ägt dem på länge men får pressreleaser. Det enda jag kan tillägga är att det som sagt är en high impact borrning efter gas som kommer om 4-6 månader tror jag samt att jag gillar tanken på att hitta gas i Indonesien då det landet är listat som ett av de största länderna för FSRUs, dvs de behöver uppenbarligen mkt gas och är beredda att betala.

5 kommentarer:

  1. Grattis till framgångarna! Du nämner att GLNG är ett av världens mest spännande bolag.

    Därav tänkte jag höra om du har för avsikt att komma med en uppdatering om bolaget efter rapporten och conference call tidigare idag?

    I övrigt vill jag tacka för en fantastisk blogg att hämta inspiration från! Vilken höst det varit!

    Mvh JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har lyssnat på conf call och kommer säkerligen sitta och lyssna i lugn och ro på det igen med powerpointen imorgon så det blir säkert bloggande.

      I skrivande stund är för övrigt min innehav i Canacol och GLNG ungefär lika stora. Jag har tagit hem mer vinster i CNE än i GLNG idag även om jag sålt i båda då jag köpte rejält i båda igår. Inte alltid helt genomtänkta fördelningar dock när man trejdar i många papper samtidigt.

      Dock skönt att vara nere på innehavsnivåer som så att jag utan attt blinka är beredd att handla mer igen. Ca 20% av portföljen i vardera.

      Radera
  2. Stort tack för inlägget! Bra service här.

    Blev så att jag fick ännu fler POE på 1.23 när mitt lilla stöd där föll som en fura. Gillar risk/rewarden här och en ledning som kastat likvider på aktieägarna istället för ideliga riktade PPs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, bra beskrivet. Sällsynt med så bra management i små bolag.

      Bra att du påminner, jag har ju tid på mig att läsa.

      Radera
  3. Man kan ju tycka att pan orient aktien borde stigit mer än va den gjorde idag om man jämför med övriga i samma sektor. Någon som vet varför?

    SvaraRadera