lördag 15 oktober 2016

PM aktier och portföljviktning

PM är i rekyl och USD bryter uppåt, vad jag kan läsa dels en mer kortsiktig rörelse och dels en längre rörelse. SEK faller och tycks vara marknadens sätt att justera Sveriges konkurrenskraft för allt negativt som hänt senaste åren.

Jag har varit väldigt exponerad mot USD och egentligen ser jag inget fel i det. Ett alltmer aggressivt USA överväger helt klart att anfalla Rysslands allierade Syrien för att försvaga denna i kampen mot islamister som IS och Al Qaida. Detta trots att Ryssland på alla nivåer varnar USA att man kommer skjuta ner ALLT som anfaller och att Ryssland utan tvekan har kapaciteten att göra det. Man kan stödja vilken sida man vill men jag kan  bara tala för mig själv och säga att jag börjar bli nervös för vad som kan hända. Och jag ska låta bli att anklaga er som stödjer USA i denna blogg för sanningen är att ingen av oss har något som helst inflytande.

Tillbaka till ämnet, i en alltmer fientlig omgivning så har både USD och Au förutsättningar för att gå mycket bra men det är en god illustration av att man inte alltid vill se de förutsättningar förverkligas som stärker guld.

Kortsiktigt så är det värt att komma ihåg att ingenting rör sig i en rak linje och jag syftar då på USD. Det kommer komma rekyler och det kan med fördel "fångas för vinst" med PM aktier. Vi är på 1250 guld och USD index dryga 98 och jag noterar att det finns de som nämner siffrorna 1200 resp 100 som intressanta ungefärliga zoner att spekulera i vändning dvs att öka andelen PM aktier.

Denna blogg är alltså mer för att lägga ut en fundering jag har vad gäller portföljviktning. Jag har ständigt viss vikt mot PM men funderar alltså på alternativet att gradvis från USD 98-100 resp guld 1250-1200 öka den andelen och då via likvida kvalitetsbolag. Min tanke med gradvis är att erfarenheten visar att det alltid är svårt att veta exakt var det vänder men att man samtidigt är medveten om att rörelserna i PM bolag tenderar att bli kraftiga. Jag gissar att en annan typ av placering som fungerar i en sådan vändning är svenska aktier, dvs att i rekyl för USD så går både SEK och svensk börs rätt bra. USD baserad shipping kommer i sådant läge säkert också ha en bra tid vilket då till del kommer motverkas av den fallande USD.

Avslutar med att Reuters t.om berättar om hur Hillary's emails berättar (som ni vet sen tidigare) att Qatar och Saudi byggt upp IS och Al Qaida i Syrien. Dagens första nyhet på Reuters är att samma länder även bidragit med mycket stora belopp till familjen Clinton. Man skriver t.om helt öppet om födelsedagspresent på 1 musd, möjligen rent personligen till Hillary 2012.
Jag måste säga att jag är väldigt orolig för framtiden. Främst pga de ledare och den utveckling vi ser i USA. På många sätt känns det som en dålig och hemsk B film men det är på allvar och kanske mer än (tror jag) de flesta andra så läser jag om hur Ryssland känner sig hotat av vad man (och jag) ser som ett oerhört aggressivt och "lätt kränkt" USA där aggressivitet tycks vara sättet att ta sig fram och att rösta nej till att anfalla syriska trupper och därmed får ryskt luftvärn på sig är svaghet. Scenariot att USA anfaller och får 3-4 nedskjutna plan känns inte avlägset. Kanske blir det istället att USA skjuter missiler som ett light alternativ. Kanske väljer man att istället beväpna islamisterna med luftvärnsvapen för att skjuta ner ryskt och syriskt stridsflyg. Jag hyser ingen tvekan alls om att Ryssland kommer säkerställa att även USA trupper i det läget får stora förluster. Ingen tvekan alls, Ryssland är extremt tydligt på denna punkt. Vi är i ett extremt farligt läge och det kvittar om man tycker USA eller Ryssland "har rätt" i Syrien frågan. På den frågan så sammanfattar Daniel Kovalik professor vid Pittsburgh universitet mina åsikter oerhört väl.




2 kommentarer:

  1. Har du några tankar om Kirkland Lake/Newmarket? Sammanslagningen gillades inte av marknaden, kanske pga avsaknad av synergier, så nu är framtida bolaget värt ca 1 miljard CAD. Ett bra pris för ett producent av 500-600k guld i höghaltiga och lönsamma gruvor i stabila länder. Bolaget borde gynnas valutamässigt av en stark USD.

    En annan midtier som är prisvärd är B2Gold, inte minst om osäkerheten kring Masbate försvinner och uppstarten av Fekola (350k per år) går enligt plan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen. Jag lägger ju inte så mycket tid på att plugga guldbolag nuförtiden när det mer är ett portföljverktyg än huvudsättet att tjäna pengar. Kanske återvänder lusten att läsa om det framöver.

      Finns ett värde att vara uppdaterad på fler av mid tier bolagen.

      Radera