måndag 24 oktober 2016

Perfekt tajming för bulk investering?

Att försöka sig på perfekt tajming är ju dömt att misslyckas.. men jag ska berätta hur jag resonerar efter att studierna av detta tagit det mesta av min tid senaste veckorna/dagarna:
1. Vatten ballast reglerna träder i kraft september 2017 och ska då utföras vid 5 års dry docking (2.5 år för fartyg äldre än 15). Det lär trigga scrapping är min stora övertygelse. Enda orsaken att det inte skulle göra det är en mkt stark frakt marknad vilket ändå gör aktieägare till vinnare.

2. Vi har under Q4 så här långt sett ganska starka fraktrater men min studier av futures kontrakt för Q1 2017 indikerar att vi pratar trolig mycket stor säsongsmässig svaghet det kvartalet. Jag befarar det kommer sänka aktiekurser när/om dessa blir "spot verklighet". Kinesiskt nyår tror jag är huvudorsaken.

3. Q4 rapporterna kommer runt 1-7e mars 2017 och jag funderar på om dessa kan bli en uppåt trigger.

4. Scrapping har tappat under Q4 men bör sätta fart igen under Q1 med svagare spot priser och sen rulla på i takt med att vi närmar oss september. Rapporter om detta kommer med kanske en månads fördröjning så snack om det kanske ökar i mars?

5. Q1 rapporterna i maj blir svaga men borde kunna överskuggas av starkare rater och kvarvarande prat om scrapping samt förväntningar om ballast skrotning.

Väger jag samman detta så får jag mitten till slutet av februari som lämpligt tillfälle, lite beroende på sentiment som lämpligt tillfälle att gå in tyngre och för den delen sluta trejda så mycket. En fördel är också att man då bör ha ännu mer fakta om ballast vatten reglerna. Det finns vissa oklarheter och försök till att få respit.

Men som sagt, perfekt tajming är ju oftast en löjlig dröm.. men däremot kan funderingar om det vara en bra pedagogisk blogg för mina få men trogna bloggläsare som jag önskar allt väl.

På ämnet.. sort of.. Marc Faber:

1 kommentar:

  1. Tackar, jag uppskattar alltid dina artiklar inom shipping. Själv har jag stekar i cplp, scorpio tankers och teekay LNG partners. Bara några procent av min annars tråkiga portfölj.

    Vad bevakar du för shipping bolag nu förutom Cplp
    Med vänlig hälsning, mw

    SvaraRadera