onsdag 19 oktober 2016

Om dry bulk råder olika meningar

 http://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-carriers-prices-are-looking-for-direction-moving-forward/
......................................................................................
https://www.porttechnology.org/news/2017_the_year_for_dry_bulk

http://www.globaltrademag.com/global-logistics/dry-bulk-shipping-poor-freight-rates-persist

http://shippingwatch.dk/Rederier/Toerlast/article9073486.ece

Fundamenta i branschen är komplicerad och svår att veta. Tunga aktörer gissar på helt olika utveckling. Det man bör veta när man läser den negativa kommentaren är att man luras om man tittar på kommande stora leveranser av nya fartyg. Gå tillbaka till bloggen med grafer på beställningar så inser ni snabbt att det inte går ihop med att det tar 2 år att tillverka båtarna. Förklaringen stavas Slippage + avbeställningar. Eller Uppskjutna leveranser och Avbeställningar, det sistnämnda både för att köparna inte kan ta båtarna men förvånansvärt ofta för att varven har jätteproblem och märkligt nog pga konkurssituationer inte kan leverera i tid vilket i sin tur öppnar för avbeställningar eller krav på sänkta priser. S.k slippage anges för 2016 till ca 50% av vad som skulle ha levererats. Dvs i princip allt som ligger som orderbok idag är av olika skäl försenat från leverans och mycket har stora frågetecken på sig om det någonsin kommer levereras, i alla fall innan marknaden tydligt vänt uppåt.
 http://splash247.com/dry-bulk-delivery-slippages-escalate/

Ytterligare en sak som är ytterst svår att bedöma är kol efterfrågan. Det är inte så enkelt som att världen vill minska kol användning. Det är också så att jätten Kina av miljöskäl m.m mkt aktivt idag krymper sin egen produktion av kol. Senaste siffran jag såg sa ökad kinesisk kolimport på årsbasis 8.8%.
Production of the fuel has fallen after the government of President Xi Jinping ordered miners to lower output to the equivalent of 276 days of production, down from 330 days. The nation’s top economic planner fined tuned the policy last month to allow some miners to increase output in an effort to cool prices that surged more than 50 percent this year.
“We haven’t seen any meaningful effect on domestic coal production from the government’s recent measures,”

Mer brett om malm och den typen av råvaror från igår:
BHP Billiton , the world’s biggest diversified miner, said on Wednesday it was finally detecting indications of a commodity market turnaround, giving its most upbeat assessment in about five years.
A recovery would be a particular boon for the global miner which has kept production humming through a multi-year collapse in commodities markets, although it cautioned that raw material supply was still outpacing demand despite stronger steel consumption in China.
“We have seen early signs of markets rebalancing,” Chief Executive Andrew Mackenzie said in releasing BHP’s September quarter production report and guidance update.

“This is probably the most positive assessment by BHP in five years,” James Wilson, an analyst for Argonaut Securities, said.
Most forecasters earlier in the year were calling for Chinese steel production and consumption to contract as its economy recoils, prolonging the pain for mining companies like BHP.
Morgan Stanley estimates that China’s implied apparent steel consumption in September rose 12.5 percent from a year ago and 2.8 percent from the previous month. That is good news for mining companies looking to China to turn around otherwise sluggish demand.
China’s iron ore imports climbed to 93 million tonnes in September, the second highest on record. Spot iron ore .IO62-CNI=SI last stood at $58 a tonne, the highest in over a month.
Metallurgical coal prices have more than doubled since January to around $230 a tonne, while nickel has gained 16 percent.
BHP said it was on track to meet its fiscal 2017 production guidance for iron ore of 265 million to 275 million tonnes versus 257 million last year after posting a modest 1 percent decline in output to 67 million tonnes in the September quarter.
Guidance for copper production was under review following a power disruption this month at the Olympic Dam mine, but otherwise BHP stuck with earlier estimates for its other businesses.
Fellow Australian miners Rio Tinto and Fortescue Metals Group are scheduled to release operations data and updated guidance on Thursday and are also expected to deliver more upbeat business outlooks.
Men det jag lutar mig rätt tungt på är grafen med prisutvecklingen. Det ser för mig ut som branschen har vänt med högre spotpriser under 2016, dvs nära balans. Vidare som beskrivet nedan så tror jag vi kan se en mycket högre skrotning än väntat och även vid högre spotpriser än idag.

Det finns också en annan faktor att beakta och det är att det verkar vara en mycket intensiv jakt på begagnade bulkfartyg. Flera shipping aktörer, några rätt kända namn verkar med full fart hålla på att köpa vad de kommer över på bättre beg marknaden. Endast framtiden vet ju dock om det är "smart money" eller "dumb money"...
http://shippingwatch.com/secure/carriers/Bulk/article8515834.ece
http://www.tradewindsnews.com/weekly/776555/oslo-bulk-snaps-up-bulker-pair-in-off-market-purchases
http://www.tradewindsnews.com/shipsales/854055/seanergy-snaps-up-capesize-pair

Dvs att placera i sånt här är att jämföra med råvarujuniorer, hög risk men möjligheter till extrem avkastning. Nästa steg är att titta på bolagsspecifik risk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar