lördag 22 oktober 2016

Fortsättning Bulkshipping temat fundamenta

Rimligen är detta en helt ny sektor för de flesta läsare och för mig är det kanske uppe i 6 månader av lärande och trejdning och att man tar det lite lugnt och tar sig tid att lära tycker jag är rätt sätt.

Kom ihåg att den stora triggern jag ser förutom allmän spekulation utbud efterfrågan efter lång svag tid, att det är september 2017 för vattenreningssystem av ballast vatten vilket då alltså görs vid varje fartygs obligatoriska dry dock vilket i de flesta fall är var 5e år vilket förklarar att det tar 5 år att genomföra det. Notera att dry dock i sig är en rejäl kostnad som ofta för äldre skepp triggar skrotning. Men mer om det i länkade videon nedan.

Jag skrev tidigare att jag funderade över optimalt tillfälle att handla utifrån att vi under Q1 mer eller mindre alltid har en säsongsmässig svaghet (jag studerade den närmare sen senaste bloggen på ämnet). Min fundering är att många placerare som inte ens kan skilja på tanker vs bulk till stor del inte heller håller koll på säsongsmässiga variationer pga kinesiskt nyår etc utan att sektorer kan pressas fallande spotfraktrater hur förutsägbara de än var... Dvs vad jag försöker göra är att förklara varför jag, (om vi inte ser betydlig rekyl) funderar över att fortsätta skriva om bulk här men mest i förberedande syfte av att ta upp enskilda bolag under säg februari 2017 eller i händelse av mkt kraftig rekyl från dagsläget. Nedan är en video som avhandlar samma saker som jag hitintills bloggat om för sektorn.
http://www.platts.com/videos/2016/october/cp-dry-bulk-ballast-water-management-102016?hootpostid=4caa09696942cf8d57d7b1967881ea5d

Notera att shipping och dess subsektorer fortsätter vara prioriterat område för mig. Därför har jag döpt om den nedre bloggrullen till höger till Shipping och samlar news och bloggar om bl.a det där.

I övrigt kan jag nämna att jag köpte 2 småposter i junior guldbolag igår och en blivande producent. Återigen så begränsar jag mig till att nämna att jag mest justerar portföljvikt med målet att lite höja vikten av PM bolag när USD gått så starkt, dvs att risken för rekyl USD och uppgång för guld ökar. Kan även nämna att jag för kanske en vecka sen tog liten post i First Majestic. Vad jag gjorde igår var att jag la flera låga bud i flera juniorbolag, skambud om man så vill och några nappade. Betyder inte att jag känner mig som expert på dem och således inte direkt ser ngn anledning att blogga om dem. Speciellt som jag mkt väl kan trejda ut dem igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar