onsdag 14 september 2016

Om man lyfter blicken, tittar med facit i hand

Så kan man konstatera att Royal Nickel shortades ner kraftigt, PP till Sprott gjordes, kursen drivs (tillbaka) upp. Herrarna Rule och Sprott monetariserar på detta sätt sitt rykte hos småsparare.

I övrigt så kan jag konstatera att Algold fortsätter dra bra borresultat.
http://www.juniorminingnetwork.com/junior-miner-news/press-releases/610-tsx-venture/alg/24561-algold-intercepts-39-85-g-t-au-over-6-meters-at-tijirit-s-eleonore-zone.html

Börsen är allmänt orolig, pga den eviga följetongen vad FED ska göra eller inte göra... ja jag tar mig tid att öka kunskaperna även på andra områden som ni märkt.. ovanligt små rörelser i min portfölj.

6 kommentarer:

  1. CPLP ned 10% på en vecka, kopplas till FED även det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. FED och Olja påverkar rätt eller fel shipping, det bara är så.. är en svängig bransch precis som mining.

      Radera
    2. Produkttankers har senaste tiden haft väldigt svaga rater. Det borde inte påverka CPLP så mkt med mest fasta kontrakt men ibland gör det det i alla fall och för att upprepa, korrelation med oljepriset finns märkligt nog för transportörernas kursutveckling.

      Illrött på shipping förutom möjligen LNG senaste dagarna.

      Radera
  2. "a text book example by the guy(s) who wrote the book"

    SvaraRadera
  3. Går en del rykten kring en finansiering i CPLP. Vad innebär egentligen de dokument som presenterades (12 sep) nyss?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det är något man ska oroa sig för någonting alls utan att det om något är en praktisk sak att ha för bolaget rent generellt. Bolaget har absolut inget behov av kapital, tvärtom så har man mycket låg belåning och avkastar kassaflöde som åtminstone fram till 2019 vida överstiger det case att man skulle amortera allt som förfaller (kort sagt om man inte skulle nå re finansiering). Detta vet vi ju då bolaget har långa fasta kontrakt...

      Inte heller lär det ligga i moderbolaget/huvudägarens intresse att späda ut bolaget när det handlas långt under substansvärde inkl kontrakterade kassaflöden.

      Kan med 99% sannolikhet felaktiga spekulationer påverka nya aktieägare som tillkommit? Säkert.. det är som alltid, om man inte riktigt förstår vad man äger så blir man lättare ett offer för press när man läser saker på chattsidor och sektorn med högt Beta värde påverkas av allmän oro inom bl.a olja & FED.

      Jag garanterar självfallet ingenting för jag har ingen mikrofon hos bolaget.. jag bara tänker logiskt ur mitt perspektiv och agerar utifrån det.

      En sak till att betänka om CPLP är att många som köpt CPLP även läst den senare artikeln om Teekay LNG vilket säkerligen "stulit en del kapital". Lite ironiskt då TGP med väldigt hård belåning kombinerat långa kontrakt i bl.a Ryssland inte är helt utan risker. Varnar inte på något sätt för TGP, tvärtom skulle jag ägt dem också om jag haft min KP på NN som har mer fungerande handel än Avanza med alla begränsningar de har.

      Radera