tisdag 16 augusti 2016

Två av de små PM bolagen kom med rapporter idag

Algold:
http://www.prnewswire.com/news-releases/algold-identifies-potential-high-grade-31-km-strike-length-gold-zone-with-intercepts-including-164-gt-au-over-6-meters-at-tijirit-mauritania-590286971.html

Kommentar: Ser fortsatt intressant ut trots att kursen gått starkt senaste halvåret. En rad intressanta träffar på rimliga djup.

Royal Nickel:
http://www.juniorminingnetwork.com/junior-miner-news/press-releases/674-tsx/rnx/23529-royal-nickel-announces-q2-2016-results.html

Kommentar: Instinktivt så framstår de grades som de brutit som oväntat låga för mig, att brytning av high grade zoner borde hållit uppe snittet bättre. Kursen har varit svag sen PP och det känns lite som marknaden som helhet känt till att det inte rullat på. En motivering till att jag här på bloggen på direkt fråga svarade att jag inte handlade fler aktier.

Bolaget hade en conf call som nyss slutade som ändå indikerade att detta är ett fortsatt intressant PM bolag i takt med att de bygger ut. Det är också fortsatt ett av de främsta juniorverktygen för den som vill spekulera i nickel. Det får man på köpet.

3 kommentarer:

  1. tack för uppdateringen.

    I övrigt, har du några intressanta pm-uppslag?

    SvaraRadera
  2. I ärlighetens namn, som jag tror jag skrivit så jagar jag inte så jättemycket i PM markerna, tiden går fortsatt mest till shipping och Canacol. Jag har ett rejält EDV innehav, har ett hyggligt innehav i Hummingbird i London som jag tror mkt på men som pressats av enorma PPs för att finansiera nya gruvan, har lite Carpathian Gold, Thor expl, West african resources och några småbolag till jag inte vill nämna just nu. Tanken är att lätt kunna kliva av även små bolag snarare än att vara expert och beroende av personliga kontakter och skvaller. Jag längtar inte tillbaka till den typen av bolag helt enkelt där utvalda personer har informationsfördelar. För precis så är det... och för de flesta personer så betyder det att de blir offer och att det är farligt att vara för tung i enskilda småbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan dock förstå att folk vill chansa och bli rika efter besvärliga råvaru år och i längre god PM marknad så finns absolut den chansen men till ett pris av hög risk naturligtvis. Personligen äger jag idag PM som hedge i min portfölj. Just nu ca 20% med EDV hälften av det det gör de andra till runt 1-3%/st vilket är ungefär hur jag vill att det ska vara.

      Radera