måndag 22 augusti 2016

Relevant för CPLP ägare

CPLP är väldigt förenklat två större delar inom shippings alla subsektorer:
1. Ett produkttankerföretag (transport av sådant som diesel och bensin från raff) med rätt korta löptider på existerande kontrakterade företag dvs vi som CPLP ägare är extremt intresserade av den subsektorns utsikter för kommande 0-3 år.

2. Andra tunga ekonomiska delen är containerfartyg med efter upplösningen av HMM väldigt långa kontrakt, dvs som CPLP ägare är vi mindre intresserade av kortsiktiga utvecklingen där (finns dock två fartyg på korta kontrakt som idag ger endast spottstyver så inte helt ointresserade då förbättrad marknad kan ge stora tillskott)

Ni ser detta här:
http://www.capitalpplp.com/fleet.cfm gör inte misstaget att titta på kolumnen längst till höger som är av mindre intresse.

Nåväl, när detta är konstaterat så har ni en intressant artikel om produkttanker subsektorn inom shipping. Skillnaden mellan CPLP och Scorpio tankers är att man inte är på spotmarknad idag utan ska skriva om kontrakt om 0-3 år samt att man inte är 100% ren produkttanker enligt ovan.

http://seekingalpha.com/article/4000259-scorpio-tankers-10-percent-yield-75-percent-potential-upside

En poäng jag skulle vilja göra när ni läser vad som är en ganska bra allmänförklarande artikel om shipping är att cyklerna är kortare än i råvarusektorn och att ni förstår att enligt min åsikt... som har en mer begränsad riskaptit numera... så är det mest attraktiva... bolag som jobbar med långa fasta kontrakt och delar stora udelningar utifrån det. För mig då så handlar det mest om att:
1. Lära mig bolaget
2. Kunna subsektorerna, inte per omedelbart... (där det alltid kommer finnas de som är vassare) utan mer på säg 1-5 års sikt.. och alltså ha en mer allmän uppfattning snarare än att hänga med i nuvarande snabbt svängande kortsiktiga fundamenta ..
3. Studera de ofta rätt stora motparterna för att se om det finns konkursrisk typ det här med HMM vi sett och avvaktade.

Kort sagt, jag behöver inte som med råvarujunior vara den som management läcker mest info till och tidigast... jag behöver inte heller vara geolog... För, jo, även mellanstora råvarubolag utan att peka ut bolag läcker info eller "ser till att marknaden har rätt förväntningar" och man har nytta av att stå först och jo... för att syssla med juniorer och kunna ge råd till andra så måste man definitivt vara geolog för att ha någon aning vad man pratar om det är min erfarenhet efter att nu ha sysslat med den branchen i 10 år... därav att jag numera predikar bred portfölj med låg vikt i enskilda bolag... Notera att det som jag ser det är MER OKEJ att uttala sig (utan att vara geolog) om det är bolag med redan utmejslad fyndighet... då kan man t.om uttala sig som EKONOM...

Så tänker jag (alltmer) med den erfarenheten jag har. Andra tänker helt uppenbart på annat sätt.

10 kommentarer:

  1. Förlåt, orkar inte gå tillbaka och leta, men jag tyckte att du skrev att i samband med senaste rapporten så kungjorde ledningen att höjning av utdelning inte var prioriterad i nuläget. Man skulle investera istället, eller hur det nu va? Så när kan det bli aktuellt att höja igen?
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då minns du fel. Ledningen har hela tiden diskuterat exakt vad de ser som triggers för höjning. Dock, på senaste conf call, fick de en fråga om de avser vid dessa triggers höja tillbaka till 95 cent (30 cent idag) och en lång tystnad uppstod varpå man sen argumenterade för att man kanske inte höjer riktigt så högt utan kommer ha större amorteringar än man hade före sänkningen. Baserat på det har jag räknat med att man inom 3-12 månader, i ett slag eller gradvis, kommer höja till 60 cent. Jag tycker det är ett konservativt antagande som sig bör.

      Radera
    2. Ur senaste presentation:
      Potential for upward revision of distribution guidance if:
       Improved access to capital markets
       Refinancing our debt obligations under favorable terms
       Accretive transactions expanding our asset base and increasing the long-term distributable cash flow of the Partnership

      Lägg till det HMM aktielikvid även om de kanske mer skulle säga att den faller in under sista punkten ovan som finansiering av eget kapitaldelen av förvärv.

      Radera
  2. Intressant. Följer du Rida Morva på SA han skrev om scorpio tankers för ett par dagar sedan. I dag kom estimat på ebita 10 miljoner på avance gas, klarar de det så är det väll inte katastrof tycker jag. Har du någon åsikt ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bör vara artikeln jag har i bloggen ovan du menar.

      Vad gäller Avance så har jag inte lyssnat på deras conf call. Lite grand för att jag är så övertygad om att den sektorn är fel att lägga tid på nu... fraktraterna är för övrigt bortom bedrövliga och har just halverats från katastrofnivåer. Värst exponerad av alla bolag mot det är Avance.

      Kan läget förändras, dvs raterna stiga? Ja, men det jag ser är kraftiga leveranser från varven kommande året dvs precis vad man inte vill se. Innan vi närmar oss slutet av dessa leveranser så lär inte jag röra LPG. Blir mycket intressant att se om Avance lever kvar i nuvarande form då. Helt livsfarlig aktie i mina ögon och för min smak. Så mycket spekulant är jag inte längre...

      Är möjligt att jag tittar närmare på deras Q2. Om jag mot förmodan får annan bild av det så återkommer jag.

      Radera
  3. Vilket index är mest relevant för CPLP? Baltic Dry Cargo är kanske mindre relevant då utan man vill ha nåt index för oljetankers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du är lite snett ute här. Ett par saker att komma ihåg:
      1. Titta på länken till fartygsflottan i bloggen ovan. Kolumn 3 säger vad det är för typ av fartyg och kolumn 5 säger hur långa kontrakt man har, dvs när det är endast de med kanske 0-2 år till att nytt kontrakt behövs som är intressanta. Annars rullar de på fasta priser, fasta kontrakt.

      2. När du tittar på det så ser du att den tyngsta biten av det med korta kontraktstider är flytande petroleum produkter och att det då är s.k rena produkter dvs bensin och diesel som har sina egna typer av båtar, s.k produkttankers då man inte kan köra ner bensin i en tanker som kört råolja tidigare.

      Det gör att både Baltic Dry index (kol, järnmalm etc) och alla former av uppgifter om oljetransportpriser är HELT FEL information... Dvs varning varning för att blanda ihop subsektorerna eller att tro att dessa följer varandra. EN jätteviktig poäng är att de lever sina helt egna liv... bull market i den ena och katastrof i den andra är inte alls ovanligt.

      Det är därför jag lägger rätt mkt tid för att ge er källor till bolagen som sysslar med produkttankers. Sk MR och LR tankers.

      Radera
    2. Men som sagt... detta är ett bolag som jobbar med fasta kontrakt, svängningar i det korta, även för produkttankers är rätt oväsentligt för dem. Vad som är intressant är fundamenta för "clean tankers" kommande 3 månader till 3 år.. dvs när det då och då blir dags att omförhandla en av båtarnas kontrakt.

      Den mer svepande bilden hämtar jag personligen från conf calls och artiklar om mäklaranalyser och den är i de flesta fall rätt positiv för sådana här tankers då 2016 mer eller mindre var sista tunga året vad gäller gamla beställningar som varven fått klara för leverans. Dvs svaghet på spotmarknaden nu är rätt logisk men det bör ljusna. Och kortsiktig svaghet må drabba sådana som STNG på spot, men inte direkt ett bolag som CPLP med mest fasta kontrakt.

      Radera
  4. Detta beskriver en mycket intressant trend, nämligen att Mellanösterns oljeexporterande länder bygger nya raff i rask takt för att öka andelen förädlad export av bensin, diesel etc på bekostnad av oljan:
    If more incremental barrels produced in the Middle East are refined within the region, this would shift vessel demand towards product tankers – particularly the Long Range 2 category – at the expense of crude tankers.

    A wave of Middle Eastern refinery developments is in motion. By the first quarter of 2017, an additional 146,000 bpd of capacity should come online at Qatar’s Ras Laffan refinery and a further 82,000 bpd will be added at the refinery in Sohar, Oman.

    Three larger projects have been delayed but are still expected to go into service thereafter. Saudi Arabia’s 400,000 bpd refinery in Jizan is reportedly expected to be completed by the end of 2017. The UAE’s 200,000 bpd refinery in Fujairah is expected to be finished in 2018, and the massive 615,000 bpd refinery complex in Kuwait is now scheduled for completion in 2019.

    Even before the debut of such capacity, the trend toward heightened regional refining is already visible. According to IEA estimates and projections, Middle East refinery throughput is averaging 6.8 million bpd year to date, up by 317,000 bpd versus the same period in 2015.

    SvaraRadera
  5. Jag måste säga att jag är enormt förtjust i caset CPLP... inget nytt för läsaren där... det handlar verkligen om att tiden på så många plan talar för oss... Ja man kan sura över att re-finansiering tar tid men en hel del av de där lånen håller troligen på att säljas av tyska banker i uselt skick och det tar lite tid att bygga nya relationer. Men belåningsgraden i CPLP faller snabbt via amorteringar, även där talar tiden för oss, vi blir "snyggare" för varje månad som går i bankernas ögon och... vi får som sagt rikligt betalt varje kvartal vi väntar..

    Ny presentation: http://www.capitalpplp.com/common/download/download.cfm?companyid=CSMC&fileid=905721&filekey=DD1DFF95-73C4-45AB-8543-7D09559A6256&filename=MLP_Citi_MLP_August_2016_Presentation.pdf

    SvaraRadera