lördag 20 augusti 2016

Min Trading och allmänt om bankerna/mäklarna

Jag fick en fråga om min taktik vad gäller trading och det kanske är ett intressant ämne för eget blogg inlägg. Både därför det kanske är någon som kan få ut något av att se en annan placerares "tänk/taktik" och därför att det är en form av varudeklaration vad man ska förvänta sig och inte förvänta sig av mig när jag uttrycker mig positivt eller för den delen negativt om en aktie.

Först kanske man måste konstatera att jag helt enkelt har en större portfölj än de flesta läsarna dvs taktiken är rätt för mig som kan jobba "mer batchvis" i köp och försäljningar än andra utan att minimicourtage etc sticker iväg. Samtidigt har detta alltmer blivit bättre, courtage och minimicourtage har fallit och är faktiskt ofta mindre viktiga än det som Avanza och Nordnet i mina ögon totalt mörka, nämligen växlingstvånget inom KF och ISK och som de rimligen tjänar otroligt mycket på och MAKE NO MISTAKE, DET ÄR EN DOLD DOLD DOLD AVGIFT de sysslar med.  Det gör dem till hycklare när de marknadsför sig mot "storbankerna".

Men den dolda avgiften har ju inga minimiavgifter, den drabbar stor som liten placerare lika procentuellt om de inte har specialregler vilket förekommer men som inte är jättebra jämfört med det som Danske Bank erbjuder på ISK, nämligen valutakonto. Jag har hitintills pga sämre plattform undvikit rekommendera Danske där jag har en ISK. Detta har blivit mycket bättre och den som kan få dem att starta valutakonto och som främst handlar i USA BÖR TITTA PÅ DEM som komplement till ett huvudkonto på Nordnet eller Avanza eller rentutav som förstahandsval. Det kan också finnas andra banker som också är intressanta och erbjuder valutakonto (i takt med att Kanada blir mindre viktigt för mig så vidgas vyerna), jag misstänker det och den som har det får gärna maila in eller svara här.

Nåväl, tillbaka till trading och min taktik och specifikt hur jag gör med innehav där jag är tung, jag tror det kan sammanfattas med en nyckelmening:

Jag trejdar hela tiden för att få ner mitt GAV (ingångskostnaden) och få upp snittet på de aktier jag sålt.

Det betyder att jag ofta snittar mig in i en aktie vilket ofta betyder snittar ner. Många fördömer sådant men utgångspunkten för mig är att jag är trygg med min aktie och köper till vikt jag kan leva med utifrån riskprofil även om jag som sagt av och till gör förkastligt tunga investeringar vilket jag då ALLTID har som mål att rätta till ÄVEN om jag naturligtvis tror jättemycket på aktien. Gå tillbaka till fetstil meningen ovan..

Så låt oss ta fallet CPLP även om det är lite ovanligt då jag fattade beslutet att snitta upp mig efter köp på nivån 2.78 - 2.94 eller så. Jag började köpa aktier igen på 3.8 (före utd, dvs slutet juli) för att jag tyckte och tycker detta är en väldigt attraktiv kurs och jag nämnde det här på bloggen. Marknaden tyckte att det var dags för rekyl efter snabb uppgång dvs jag hade fel, jag tyckte starkt att marknaden hade fel... men marknaden är större och elakare än mig... men jag är (för) envis och kände/känner mig väldigt övertygad i sak... så jag handlar och snittar ner mig. (Den här delen är ju ingenting jag rekommenderar, speciellt inte i denna omfattningen, men om något kan man ta till sig att min åsikt är att det pga fasta kontrakt osv är en hanterbar bolagsrisk för att vara shipping).

Jag handlar envist och så även sub 3.40. Igår fick jag frågan om jag köpte igår? Mitt svar är enkelt: Nej, se meningen med fetstil ovan, även om jag tycker 3.8 är billigt för CPLP och inte skäms för att säga det så var det självklart för mig att ta chansen att sälja aktier jag tagit in på 3.8 för 3.87. Jag har då justerat för tre saker:
1. Utdelningen är cashad
2. USD var dyrare när jag köpte än vad jag fick tillbaka när jag sålde (USD har fallit).
3. Lilla courtaget till Avanza och svindyra växlingen=totala courtaget (inkl mörkad del.)

Så vad händer härnäst?

Ja i princip så kommer jag fortsätta med försiktiga försäljningar om aktien går upp, dvs jag går från att få tillbaka pengar på mina dyrast köpta till att göra gradvis allt större vinst på mina kvarvarande dyraste. Jag har dock ett minimiantal aktier jag vill ha kvar inför kommande triggers/målkurs vilket i detta fallet är utdelningshöjningar och målkurs. Hur mycket behåller jag? Finns ingen fast regel på det men som det känns nu mycket men jag är också på tok för tung som sagt.

Om kursen faller tillbaka då? Ja om jag sålt flera batcher på säg 3.87, 3.93, 3.99 osv ja då kommer jag vänta tills jag kan "få tillbaka den billigast sålda" dvs den där jag "startade för tidigt", kanske med liten vinst beroende på hur jag känner att jag är "över eller underviktad", dvs jag kommer vara återköpare på kanske 3.81 eller så? Igår då? Jag är så överviktad att jag inte tänker köpa tillbaka som trading innan jag sålt en hel del, eller mer korrekt, jag börjar köpa endast med mycket stor vinst på försäljning. Igår låg jag på 3.63 prick. Kursen bottnade på 3.631 innan den vände upp. Detta råkade för övrigt också vara studs på 200 dma som råkade vara den linje aktien hakade upp sig på strax över 4 vid förra uppgången. Jag har sakta blivit bättre på TA och tittar med intresse på det och kan dra vissa elementära slutsatser själv...

Så det är väl mitt grundtänk. Vad jag rekommenderar den som vill trejda att göra är att noga titta på sin mäklares minimicourtage, dividera det med en normal tradingvolym i USD/CAD för dig och se var optimalt läge är. Dvs så här:

Om (ej mörkad) courtage är 0.1% och minimicourtage är 10 usd ja då dividerar du 10/0.001 och får fram att om du köper för 10.000 usd så betalar du 10 usd. Notera att om du omsätter 8.000 usd så betalar du fortfarande 10 usd men om du omsätter 12.000 usd så ökar courtaget till 12 usd. DVS optimal trading post för dig är 10.000 usd.

Två saker jag vill tillägga:
1. Se alltså jättemycket upp med minimicourtaget och det gäller speciellt andra banker än NN och Avanza, förhandla om det behövs.
2. Förstå att om du inte erbjuds valutakonto så är det synliga courtaget den lilla delen. Den mörkade delen är större, hur mycket större varierar men bästa du lär uppnå hos Avanza och NN vid USA handel är att courtage kanske är 0.08% medans de tar 0.125% i dold avgift speciellt i Kanada och andra länder ska du räkna med att de blåser dig värre än så.

Så... jag vet inte om det är lätt för en småsparare att öppna valutakonto som jag gjort hos Danske vid ISK men för den som vill trejda så är det ett klart alternativ, man får också ett bredare urval vad gäller aktier och handelsmöjligheter än Avanza (dock ej NN) men se noga upp med minimicourtage och kontrollera dessutom noga hur återbäring av utländsk källskatt fungerar. 

Skulle jag starta från scratch idag skulle jag överväga en storbank men veta att jag måste veta vad jag gör och måste förhandla om (se ovan), av Avanza och NN skulle jag välja NN pga lägre avgifter och bredare handelsmöjligheter. Avanza var tidigare mitt självklara val men min åsikt är helt enkelt att de tyvärr har blivit sämre och framförallt mindre kundorienterade även om det sistnämnda har undantag.

Ett exempel av många på min frustration med Avanza's alltmer begränsade plattform är detta bolag som jag var helt övertygad om var felvärderat och skulle stiga men där Avanza inte erbjuder handel medans NN gör det. Det finns många fler sådana fall där jag helt enkelt bara kan konstatera att jag hade tjänat mycket på att ha Nordnet och jag har inget annat ord för det än "dystert".
https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=TGP&marketid=17
Det är bara ett faktum, Nordnet har en bredare plattform för den internationelle investeraren, att avgifterna är lägre är en bonus. Det gör som sagt inte Nordnet till perfekt, den som har tid och mest tänker hålla sig till USA bör som sagt söka valutakonto och rätt villkor på annat håll.

Min fru är nybliven kund hos NN för att komma åt den bredare plattform de erbjuder och för att jag vill få mer erfarenhet av den. Dock förblir jag tyngst viktad i Avanza tillsvidare av diverse skäl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar