tisdag 16 augusti 2016

Min Feta Grekiska Utdelning nu bokad på Avanza...

Capital Product Partners och Dynagas pref. Båda har basen i duktiga grekiska skepparfamiljer.

Dynagas pref är numera såld efter att den nått nära fullt värde i mina ögon. CPLP har jag däremot ökat i då min åsikt är att det är bästa Risk vs Reward under min totala börskarriär. Min prognos för företagets utveckling är kort och gott inom 12 månader dubblad utdelning från 30 till 60 usd cent och kurs från 3.50 till 6 usd. Men det som gör bolaget så attraktivt i mina ögon är inte det utan den väldigt begränsade nedsida jag ser samt 8.6% årsutdelning redan nu. Dvs om det här tar längre tid än jag hoppas så.. tja det är okej. Bolaget har idag i snitt 6 år långa fasta kontrakt på sina båtar...

De av läsarna som satt sig in i bolaget har i vissa fall mailat in till mig och "anklagat mig" för att vara för konservativ. Mitt svar är då att om jag nu går ut med direkta "kursmässiga förhoppningar" så vill jag gärna kunna uppnå dem och jag är inte road av folk som blir ledsna på överdrivna förväntningar i t.ex små juniorer vilket är orsaken till att jag inte är lika road att slänga ut förhoppningskurser på småbolag. De facto är ju min erfarenhet att det går alldeles utmärkt i marknaden vi har nu att tjäna pengar utan att ha allt i blödande småbolag som ständigt måste dra in pengar. Vid 6 usd så är vi fortfarande värderade en bit under ett ganska nedtryckt NAV (båtar utan fasta kontrakt har det tufft vilket idag leder till skrotning och få nya fartyg vilket om några år, lite beroende på sektor leder till... ja gissa själva)

Just för tillfället, som synts i mina pref aktier så jagar marknaden "undervärderade" utdelningsbolag och i den miljön så tror jag som sagt CPLP blir en solklar vinnare när de börjar höja tillbaka den utdelning som med facit i hand på HMM affären nog inte behövts sänkas nämnvärt alls från tidigare 95 cent. Att då komma tillbaka till 60 cent (med utdelningsbart kassaflöde över 1 usd) tycker jag är ett rimligt snarare än aggressivt antagande så jag är tung i bolaget.

Jag kan ha fel, jag har haft det tidigare (om än inte så mycket senaste året.. +84% 2016 skapar mer risk av övermod förstås) men på något sätt är det ju tjänstefel som bloggare att inte yla till högt när jag tror mig se ett riktigt kap.. och därför investerat tungt själv. Som oftast med denna bloggen så behöver läsare inte heller fundera över rek effekt (även om jag vet att många i smyg önskade det vore så..) för detta är likvida bolag. Normal omsättning i CPLP:US är runt 35 mkr per dag dvs vår handel är oviktig och det går snabbt och lätt att komma in och ur.

2 kommentarer:

  1. RNC släppte Q2 idag, har du kollat igenom den?

    SvaraRadera
  2. Jag ska lyssna på conf call kl 10.00 NY tid sen ska jag försöka lägga en blogg om denna release och Algold som också kom med pressrelease idag.

    SvaraRadera