fredag 19 augusti 2016

Mer på SA om mitt klart största innehav CPLP

Länk till artikeln

Känns som det varit en större fond eller liknande som legat och tryckt aktien efter att utdelningen avskiljdes för någon vecka sedan, sen har vi haft lite USD svaghet på det.. men igår lossnade det lite grand och jag lyftes upp till 1-2% från årshögsta igen. Och ja... jag är på tok för tung mot CPLP.. tänker inte berätta hur tung. Men jag har handlat mycket senaste tiden, delvis för att jag ser risken i bolaget som ovanligt låg med mina mått mätt.

Jag stressas egentligen inte över den lilla svaghet vi sett, mest ett bra tillfälle, men jag måste så småningom sansa min portföljandel lite grand..

Med kurs på 3.65 och USD ner 4% så tycker jag för övrigt att det fortfarande är ett grymt bra läge om man saknar exponering. Med uppgång under 3x normal omsättning har vi förhoppningsvis klippt klorna på säljaren/säljarna som styrt senaste veckorna.

16 kommentarer:

  1. Hej lyckades faktiskt köpa in mig på 3,37. Kommer öka i dag. Har nästan aldrig läst så bullish artiklar och inlägg på SA som om detta bolag. Det skrämmer ju endel. Eller så är det så bra som det låter. Lyckas de bara höja utdelningen så håller jag med om att detta kan bli riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju rätt inställning. I mitt fall har jag följt detta bolaget i många månader, bra bit innan de ens sänkte utdelningen. Gräver man på SA hittar man mig uttala mig kritiskt om bolaget.

    Men nu är HMM avklarat och det som skribenten skriver är exakt så jag tänker om detta caset och jag anser mig kunna bolaget så bra som jag kan uppnå. Utöver det har jag lagt månader på att ha dessa underliggande shipping sektorer som största intresse. Inte minst via OceanYield som jag köpte 50-51 nok och sålde på 65-67 nok.

    Så jag har som sagt investerat tungt i bolaget och gjort något så ovanligt som att handla mer när kursen gick upp från de sub3 som var innan det var officiellt känt att HMM var löst (dvs innan CPLP själv pressreleasade det).

    Aktier är risktagande och nyckelfrasen är risk vs potential reward. Jag tror den är väldigt bra här och agerar utifrån det. Sen får man hoppas att man gjort en korrekt snarare än en felaktig bedömning..

    SvaraRadera
  3. Det blev volatilt i dag, jag plockade in 800 aktier till i dag. Håller tummarna att de höjer utdelningen inom ett par månader. Köpte du något i dag? Vad har du för långsiktig ide /åsikt om bw lpg och avance gas

    Tack för intressant läsning!

    SvaraRadera
  4. Jag köpte absolut inga CPLP idag... har +50% av portföljen i bolaget vilket är helt förkastligt. Sålde liten skvätt på vad som visade sig bli nästan toppen för dagen.

    Avance Gas är direkt livsfarlig, jag kan inte BW LPG så bra som jag kan Avance men jag kan säga att jag för nog ca 6 månader sen i samband med LNG företagen på direkt fråga här varnade för allt som hade med LPG att göra. Orsakerna till det kvarstår även om bolagen blivit billigare. Min uppskattning är att det är minst ett år innan man ska titta på LPG sub sektorn. När det blir dags så tittar jag nog på Dorian och BW, jag är långt ifrån säker på att Avance kommer finnas kvar att titta på... allt på eländig spotmarknad där det fortfarande spottas ut fartyg från varven är ingen höjdare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bolag jag tror på och ska försöka hinna skriva om innan conf call om ca 1 vecka (trigger tror jag) är Golar LNG moderbolaget. 8-10 toppmoderna fartyg på spotmarknad som gått från 30k/dag till 40k/dag. Men det är inte priset som är poängen, det är till att börja med att Q1 så hade de beläggningsgrad 26%. När raterna nu vänt som de gjort under Q3 så säger logiken att beläggningsgraden stiger brant och därmed upphör blödandet och bolaget kan äntligen syssla med det alla vill att de ska göra såsom FLNG och Gas to power. Jag har idag 5% av portf i GLNG.

      Radera
    2. För att förtydliga och förklara hur jag tänker och arbetar:

      Lek med tanken att jag har 60% av portföljen i CPLP, 30% enheter (hälften) är taget sub3 och och andra hälften 3.8 - 3.37 i ett senare skede, det mesta av detta dock före utdelningen avskiljdes. Mitt mål är omedelbart att när chans ges sälja (med vinst) de aktier jag betalt mest för. Dvs jag sålde de jag tagit på 3.8 för 3.87 och tanken är nu att gradvis sälja lite grand med allt större vinst om aktien stiger. Troligen har jag dock kvar 2/3 av ursprungliga innehavet när våra triggers förhoppningsvis slår in.

      Om jag säljer säg 3 poster och kursen backar, ja då försöker jag köpa in en post lite lägre än den billigaste jag sålde och så fortsätter det så upp och ner.

      Dvs mitt jätteinnehav i ett bolag som CPLP är aldrig statiskt, jag trejdar alltid. Samma sak i Canacol och EDV m.fl.

      Men mitt mål för huvuddelen av mitt CPLP innehav är 6 usd och det hoppas och tror jag är konservativt.

      Radera
  5. 1 Buy call options
    2 Mail subscribers
    3 release on SA
    4 close call options after 2 days

    SvaraRadera
    Svar
    1. So, should I answer you in English? Your name looks "international Swedish ;-)"

      Well, you are absolutely right, it opens up for that and it is something I have seen over my +10 years as an investor in North america.

      This is mainly as I have seen it before a problem for Canadian and US junior companies. After being more or less part of it I have, as I have seen the full cycle decided as a long time blogger to minimize this for my readers here. The reason is complicated, I do actually believe in free research by people that are not at the main brokerage firms, I believe it can be actually "more morally okay" than what I see from the big US banks that drops and raises target prices in a completely crazy and harmful way, like when they caused the crash in the LNG MLP sector and when this Mr Mintzmeyer was the one sending out research that sub 10 usd for GMLP is crazy.

      No, not to make this an essay size piece... my problem is when I now know from experience that many people will not be able to handle juniors (some will, it is much like alkohol), they will regardless what you say not understand that these things move in cycles and many will buy at the top and not be able to accept their mistake and just sit and sit on garbage that eventually even be hard to sell, and they will blame me. I have seen that and decided heavily promoting small illiquid companies when I know now the full cycle and peoples behaviour, that would be wrong and immoral at least to me. I have to learn from the past.

      Back to SA and this article: It is impressive that he can move markets like this, and actually I do not see you condemning, only looking at the fact... and I would say, this is a highly liquid stock and really great research. The reason it move the stock is in my view that he is very much right. CPLP is in my view very attractively priced and I am really happy I found this writer and reads (and double checks myself) most of what he writes.

      Radera
    2. So personally I prefer research that does NOT move the market. And personally I now accept that smaller juniors should be viewed as lottery tickets and owned with small allocations to individual company because the risk is so high that even if it looks good it ends up garbage...

      Sorry if this ended up more about being of my own writing, but the subject you raise is something I as "an experienced investor" and blogger have thought a lot about.

      So I write as I do, I advice my readers to NEVER go heavy in individual mining juniors and I do not mind saying that this author Mintzmeyer is one of my favourite author and I actually pay a lot of money to read everything he writes about shipping but I also think he make some bad calls among the great ones.. like VLCC's and Suezmaxes -oil transport companies- but that is how it should be, I read it all and then decide myself what I agree with and not agree with.

      Radera
    3. If I would criticize your comment slightly it would be to point out that research like that, and opportunities like that (my opinion) is not something that you rinse and repeat easily which you kind of imply.. I wish he could... and the last 6 months shipping has provided some (historically a fact) some really fantastic opportunities that he has written about. One thing I love about shipping is the many sub sectors... It is perfectly possible to love LNG transports (liquid gas) while hate LPG transports (liquid gas...) at the same time. The same with oil tankers (dirty) and product tankers (clean). The cycles are not synchronized in any way.

      Radera
  6. OB, vad har du för taktik när du tradar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske är ett ämne för en blogg. Det jag inte gillar med att svara i detta formatet är ju att blogger inte tillåter redigering när det är så viktigt som i engelska svaret ovan att få nyanserna rätt i vad man formulerar.

      Radera
    2. För att inte tala om irritationen när man inte kan rätta vad man skrivit på felaktig engelska och ser det i samma sekund man själv läser..

      Radera
    3. Ok såg att du skrev ett blogginlägg om ämnet, tack för det!

      Radera
  7. Engelskan är fine men förstår frustrationen över redigeringsfunktionen. Vi uppskattar alla inlägg och kommentarer som görs! Mintzmyer, är hans idéer i premiumbreven begränsade till shipping?

    SvaraRadera