måndag 29 augusti 2016

En viktig trend inom shipping

Mycket research senaste tiden jag läst talar om samma sak, nämligen att världens raffinaderikapacitet förflyttas från konsumenter av slutprodukten till oljeproducenterna med Mellanöstern (Saudi, Kuwait etc) i spetsen. Ett undantag är Kina som bygger ut så mycket att man nu importerar olja för att sedan exportera produkt i form av diesel, bensin etc.

I tider av låga oljepriser så svarar länder som Saudi med att vilja förädla sin produkt mer innan man exporterar den. Mycket stora raff byggs. https://projects.zawya.com/Key_downstream_projects_in_pipeline_OPEC/story/ZAWYA20151228024558/

Vad vi ser är alltså en framtida trend som kommer påverka sjöfarten i form av minskad efterfrågan på fartyg för råolja och större efterfrågan på produkttankers.

Vi är tidigt i denna trend, än så länge övertrumfas den av att det under 2016 varit rikliga leveranser av nya produkttankerfartyg, men det är lag från order till leverans på 18-24 månader så det är rätt enkelt att lista ut vad som håller på att hända och detta är grunden till de conf calls från Ardmore och Scorpio Tankers jag länkat i samband med CPLP. Om några dagar kommer jag kunna länka en artikel på SA som mer utförligt går genom detta makro tema.

Men det är viktigt att förstå att CPLP inte är så beroende av dagens halvtaskiga fraktrater då man har nästan alla produkttankerfartyg på fasta kontrakt med högre priser. MEN, man är i högsta grad gynnade av en ev kommande bullmarket för produkttankers 2017-2018 där det ser ut som efterfrågan ökar samtidigt som orderstocken på nya fartyg är låg och ingenting i dagsläget tyder på att ny beställningsvåg är på väg pga de tyska bankernas ytterst prekära läge där man inte alls är roade av att låna ut till nya fartyg åt beställare som i de flesta fall redan är fullt belånade och ofta pga att man även har viktning mot andra sektorer som dry bulk och container är finansiellt svaga redan i utgångsläget.

Denna trend är bara en av många saker som gör att tiden talar för CPLP. Jag är som alla andra.. jag vill också att kursen ska gå upp precis en dag efter man köpt, men det är i detta läget verkligen värt att påpeka att hög kvartalsutdelning, produkttankertrenden, kraftig överamortering som stärker redan stark balansräkning, kommande (eller redan utförd ej rapporterad) försäljning av HMM aktier också stärker balansräkningen, kommande omförhandling av lån till normal amortering att tiden verkligen talar för oss som CPLP ägare. Det gör inte så mycket om aktien tar fram till nästa sommar på sig att nå mitt mål om 6 usd.

Värt att notera är att ovanstående trend är ett skäl att undvika råoljetankers, en subsektor jag tillsammans med LPG är ytterst misstänksam mot minst 1 år fram. CPLP har viss exponering mot detta också på 10 månaders sikt. Inget jag uppskattar men det motverkas mer än väl av produkttanker sidan.

1 kommentar:

  1. Tackar för intressant läsning, i dag är det drag i Cplp. Det är ett ceminarium om en månad om högutdelare / utdelningsbolag inom shipping, tror det var i USA. Vore kul om det kom positiva nyheter innan dess/ Frank

    SvaraRadera