lördag 30 juli 2016

Capital Product Partners

(RED: Rad har tillkommit längst ner)
Jag har två skäl till att sätta av tid för denna blogg:
1. Det är uppenbart att det finns läsare som har fattat tycke för bolaget och mailat in önskemål om åsikter om rapporten och det jojjo som kursen åkte igår efter conference callen.
2. Skäl två är att jag tycker bolaget på dessa kurser är fortsatt så attraktivt att jag handlat ytterligare aktier själv och uppmuntrat familjemedlemmar att göra samma sak på dippen igår och dagen före rapporten.

Så här ser jag i korta drag på caset och rapporten:
Bolag typ CPLP prissätts bl.a utifrån längden på uthyrningsavtalen och hur stabila dessa avtal känns. Shipping har många olika sektorer, flera är i kris sedan några år med mycket låga fraktrater pga bl.a Kinas utveckling.

CPLP hade några av sina mest lukrativa och viktigaste avtal med HMM ett Hyundai företag i Sydkorea. Dessa avtal löper fram till ca 2025 och hade inlåst hyra på vad som motsvarade ca 4x dagens nedpressade spotmarknadshyror på motsvarande fartyg. Kruxet är att HMM och andra liknande bolag som säljer själva frakttjänsten av containers gick på knäna och mot konkurs. I korta drag krävde Sydkoreas stat och banker att HMM skulle få genom sänkta fraktrater på 30% för att i sin tur gå med på att rädda bolaget genom att omvandla skulder till aktier. Man krävde också att bolaget skulle gå i allians med någon av de stabilare företagen i branschen. Om inte CPLP och alla andra fartygsuthyrare gick med på detta hotade man med att sätta HMM i konkurs och lämna tillbaka fartygen. Alla uthyrare, långivare var tvungna att gå med. Värt att veta att exakt samma sak parallellt händer med ett annat Sydkoreanskt sådant bolag, Hanjin.

Facit blev att alla gick med på att rädda HMM, sänkningen blev 20% under 3.5 år sen tillbaka till ursprungliga raterna. Notera noga att hela summan man tappar under dessa 3.5 år, det man skulle fått, ersätts trots allt, fast i aktier i HMM. Dessa aktier är per Aug 5 fria att säljas och aktuellt värde är ca 10% över den hyra man tappat. Dvs OM (och det är ett mkt stort om) CPLP skulle kunna sälja sina 4.4 miljoner HMM aktier så skulle man få MER än vad man skulle fått och dessutom få det kraftigt förtidsbetalat. Jag ska rakt av säga att jag kan inte bedöma hur sannolikt det är att man kan sälja eller vad korrekt värde är på nya rekonstruerade HMM men jag kan säga att HMM även uppfyllde delen att gå in i allians och det har man gjort med det starkaste bolaget i branschen, danska Maersk och det har spekulerats om att Maersk kommer ta över HMM på sikt OM Sydkorea tillåter det. Jag kan också säga att det ser ut som att Hanjin inte kommer nå enighet och lyckas som HMM gjorde. Stora bolaget Seaspan med liten exponering mot Hanjin totalvägrar för principen för dem är mer värd än pengarna de har på spel vid en konkurs.

Tillbaka lite till utgångsläget för jag följde CPLP även innan de sänkte sin utdelning från 95 cent, bolagets kurs hade kraschat till under 3 usd och utdelningen var 30% och jag tittade noga på vad som kunde tänkas hända samt trejdade lite. Jag avskräcktes rejält av hotet att de skulle få tillbaka de där fartygen och även utan hela HMM grejen så tyckte jag bolaget jämfört med vad jag sett inom LNG bolagen satte av för lite pengar till amortering för att hålla flottan modern. Kort sagt, även utan HMM tyckte jag inte de hade riktigt råd med utdelningen även om de hävdade 105-110% täckning av den dvs kassaflöde på runt 105 cent per år.

Nu har vi facit. HMM kostar dem under 3.5 år 8 cent per aktie i sänkt kassaflöde. Totalt 3.5 x8 alltså = 28 cent. Man tilldelas HMM aktier igår värda 31 cent och man kommer försöka sälja dessa så fort det är praktiskt men det gäller säkert andra bolag med... ni förstår säkert risken och återigen, jag kan inte bedöma det men ni kan följa kursutvecklingen på HMM själva:
http://www.bloomberg.com/quote/011200:KS

Låt oss också backa och titta på hur bolaget motiverade sin sänkning av utdelningen från 95 cent ill 30 cent (4 x 7.5 cent) vid förra rapporten:

New distribution level expected to be sustainable even if the attempted HMM restructuring is unsuccessful. 

Kort sagt, trots låg belåning på 35.6% så fattade man under uppmaning från av shippingförluster hårt drabbade banker katastrof alternativet och riggade för full storm. Inte bara amortering utan alla lån som förfaller 2016, 2017 och 2018 och som normalt delvis re finansieras skulle betalas av helt, 176 musd av totala lånen (de 35.5%) på 606 musd ska amorteras men inte bara det, detta skulle kunna ske även i fallet av att HMM gick i konkurs och man fick båtarna tillbaka som då behövde ut på 1/4 av tidigare rater.

New annual distribution guidance of $0.30 per common unit.
to fully provide for debt repayments between 2016-2018 amounting to $175.7 million: 

Tja vi har ju facit och det är att bolaget idag täcker sin utdelning 200% och samtidigt sätter av de 175.7 musd och vi har då inte räknat ersättningen från HMM

Låt oss gå tillbaka till bolagets ord:
Potential for upward revision of distribution guidance if: 
 Access to capital markets improves 
 Refinance our debt obligations under favorable terms 
 Complete accretive transactions, expanding our asset base and increasing the longterm distributable cash flow of the Partnership
Till det har också förstås tillkommit att pengar från sålda HMM aktier kan förändra läget.

I detta läget skulle jag vilja påminna er om bloggen nedan och varför dotterbolag som CPLP finns. De finns för att moderbolaget ska kunna göra affärer och droppa ner fartyg med långa kontrakt och långsiktigt trigga IDRs (dessa ligger långt upp och är obefintliga idag men lär vara långsiktigt mål).

Så vad bolaget vill göra är inte primärt att höja utdelningen för saken skull. Vad man vill är:
1. Droppa ner fartyg som ska finansieras med ca 40% eget kapital och 60% skuld. Dvs det är vad man menar med att få tillgång till bättre banklån och refinansiera.
2. Få upp kursen så att bolaget värderas över substans så att man kan börja göra PPs i samband med framtida dropdowns.

Vad man ska vänta sig enligt mig är dock den för aktieägarna bästa av alla världar. Bankerna tittar idag på HMM kontrakten och ser nu hög delvis statligt skyddade kontrakt. Allt tyder på att bolaget inom kort kommer kunna lägga om lånen på ett  mycket förmånligt sätt. Inte bara låga räntor... utan ännu viktigare, möjlighet att istället för att dra ner skuldsättningsgraden öka den. Studera liknande bolaget Ocean Yield i Norge, de närmar sig 70% skuldsättning... Så ja, räkna med utdelningshöjningar men förstå att de kommer i samband med dropdowns... (vilka i sig ökar kapaciteten att höja utdelningen och stärker kontraktsbilden). Men poängen med bästa av alla världar påståendet är att man slipper den klassiska PPn med 5% rabatt för att finansiera egna kapitaldelen.. och så lär det vara så längde de är försiktigt skuldsatta och så länge bolaget inte fått upp kursen till kanske det dubbla.


Vad triggade gårdagens fall? Hur var rapporten? Har något försämrats? Det är frågorna jag fick.

Ni har sett en utmärkt länkad artikel nedan från Seeking Alpha. Aktien är i mitt tycke fortsatt kraftigt undervärderad (mer om det nedan) men den hade efter artikeln alla tecken i teknisk analys att vara överköpt och många nya ägare hade köpt på rek, andra ägare som jag satt på stora vinster och ville troligen till skillnad från mig låsa in och sälja först och fråga sen. Många i båda grupperna förstår säkert som vanligt inte riktigt vad man äger.

Mot bättre vetande (??) var det säkert många som också hoppades på snabb utdelningshöjning.

Marknaden ville se ledtrådar och optimism om nära förestående omfinansiering av lån och höjd utdelning, helst utan villkor och snack om dropdowns. Man ställde frågan om bolaget tänkte höja tillbaka till 95 cent snarast och fick till svar att nej vi siktar på dropdowns och förresten så är det nog förnuftigt för oss att höja andelen amorteringar... Pang boom ner åkte vi och folk blev rädda när de såg fallande kurs..

Vad ska man vänta sig kommande året:
1. Drop downs kombinerade med mkt generösa utdelningshöjningar
2. Omfinansiering till mkt låg ränta
3. Mitt mål är 60 cent utdelningsnivå om fyra kvartal och kurs på 6 usd + erhållna utdelningar.

Jag vill avsluta med att ge er ett par conf call med presentationer att lyssna på:
Naturligtvis bolagets egen.
http://www.capitalpplp.com/eventdetail.cfm?EventID=174571

Men också en till. När ni börjar lära er om bolaget så uppkommer frågan om möjligheterna till nya kontrakt på existerande flotta när dessa löper ut. Den viktigaste marknaden för bolaget under överskådlig tid är s.k produkttankers så nästa länk är till conf call för ett av de ledande bolagen i den branschen så ni kan lyssna på deras stora optimism rörande fundamenta för den sektorn:
https://www.webcaster4.com/Webcast/Page/610/16297

CPLP värderas långt under substansvärde och bör enkelt kunna bära en utdelning på 60 cent per år och då samtidigt sköta sig riktigt bra när det gäller amorteringar på åldrande flotta. Vilket borde ge en kurs på runt 6 usd. Utdelningshöjningar är bara en tidsfråga. Jag tycker detta är ett grymt bra läge och därför har jag ökat och CPLP är mitt största innehav. Notera noga att kvartalsutdelningen fortfarande finns kvar för den som handlar aktier senast tisdag nästa vecka.

RED: Jag har funderat allt mer på conf call från Scorpio Tankers ovan vs att CPLPs flotta ser ut så här: http://www.capitalpplp.com/fleet.cfm
Jag har efter dessa funderingar blivit ännu mer positiv till CPLP's möjligheter att inte bara förnya de kontrakt på MR och Handy size produkt tankers under 2017-2018 utan... om hälften av det Scorpio folket säger utspelar sig, ja då kan det bli så att CPLP kan låsa in långa avtal på väldigt attraktiva högre nivåer från kunder som vill undvika riktigt höga spotfrakter och för det låser in rätt höga i flera år. Rent generellt tror jag rätt mycket i shipping går mot oerhört spännande slut på årtiondet pga jättesvåra tiden som varit och som skrotar mkt tonnage samtidigt som mkt litet eller inget beställs. Den subsektor jag är lite mer tveksam till är den som klarat sig bäst, råoljetankers men mina åsikter förändras och utvecklas med nya fakta som bekant.
(Puuh, äntligen lite kvalitet på denna blogg...)

2 kommentarer:

  1. Lyssnade på början av Scorpios konferenssamtal och visst han verkade bullish på fraktpriserna. Men finns det några andra rapporter som tyder på att priserna kommer stiga på ett sätt som gynnar CPP?

    Hur kommer t.ex. storleken på den aktiva fraktflottan förändras framöver?

    Jag tänkte om det finns nåt som är någorlunda enkelt för en novis inom sektorn att förstå.

    SvaraRadera
  2. Hej, först, jag ser gärna att du lägger inlägg på senaste blogginlägg på ämnet snarare än äldre. Lättare för folk att följa diskussionen då :-)

    På ämnet: Kolla artikeln i mitt senaste inlägg för fakta om hur flottan inom segmentet och övriga fundamenta utvecklas samt överväg att inte bara lyssna på Scorpio utan även andra stora produkttankerspecialisten Ardmore. Utöver det handlar det om att följa research på ämnet vilket åtminstone av och till citeras i fackpressen.

    SvaraRadera