söndag 31 juli 2016

10 år med Avanza kapitalpension

Jag brukar undvika skriva för mycket privat med det är dags för ett undantag.

Under en kort tid 2004-2007 eller något sådant så fanns det inte bara kapitalförsäkring utan även något som heter kapitalpension och som var som KF fast bundet till man fyller 55 år mot att skatten var hälften mot KF, i övrigt lika.

Jag satte in en summa på en sådan under jan-sept 2006 och det är intressant och enkelt att titta på hur det gått då det inte går att sätta in pengar och inte går att ta ut. Ej heller får man använda belåning.

Om vi ser detta som 10 år jämnt så har jag avkastat 40% per år efter skatt. En siffra som är rejält uppsnyggad efter +88% så här långt i år men fortfarande krävs 30% kursuppgång för att nå en spik upp i värdet jag hade sommaren 2011 där mitt ATH på kontot ligger.

I detta det sista så har ni en aning om de svängningar som varit. Ironiskt nog så har årets framgång kommit med ett portföljtänk som jag tycker är oerhört mycket lägre risk än tidigare. Det är en missuppfattning att det bara går att tjäna pengar på små Kanada juniorer, speciellt i dessa tider där många söker yield. Omvärderingar kan komma mycket fort, jag har t.ex tjänat jättebra på kort tid i amerikanska shipping preferensaktier som jag köpte för att jag bedömde risken som väldigt låg. Något jag fortfarande tycker och därför äger exempelvis mycket i Dynagas pref som är en annan aktie som för övrigt tar kvartalsutdelning samma dag som CPLP nästa vecka. Blir någon form av rekord för mig vad gäller utdelning då för övrigt.

Det är värt att nämna att jag omsätter mycket pengar som trader. Jag har inga siffror på hur mycket jag vinner på det snarare än att vara långsiktigare, det bara är jag... och ja, börsen är roligare än någonsin. Om någon till äventyrs tror att jag lessnar på att blogga så lär det inte hända. Mängden (och kvalitén...) kan variera naturligtvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar