tisdag 17 maj 2016

Världens energi efterfråga fram till 2040, prognos

Developing Asia to Push World Energy Consumption 48% Over Next Three Decades

Förnyelsebart: Årlig tillväxt 2.6%

Naturgas: Årlig tillväxt 1.9%

Kol: Årlig tillväxt 0.6%

Flytande bränsle förväntas tappa marknadsandel från 33 till 30% år 2040.

Tillväxten för energi drivs från Asien.
http://www.naturalgasasia.com/developing-asia-to-push-world-energy-consumption-48-over-next-three-decades-18498

Ingen komplett bild men intressanta åsikter. Jag själv gissar och hoppas de har fel på flera sätt. Speciellt hoppas jag att Asien tröttnar på smog från kol, att Merkel får sparken så att Tyskland stänger expansionen av kol och att vi får en kombination av förnyelsebart (vind) och förnyelsebart (vatten) i länder som Sverige och förnyelsebart och i sammanhanget ren naturgas i länder som Indien och Kina. Naturligtvis är det de sistnämnda som spelar störst roll.

Ingenting i siffrorna jag ser från världen över tyder på att kol i princip sitter i orubbat bo 2040. Orkar inte tjata om de skamliga MP + S längre... DI gör ett utmärkt jobb att lyfta fram deras svinaktiga miljöpolitik. Det är en underlig värld vi lever i, speciellt när politiken inte ens är logisk ens ur ett ekonomiskt perspektiv.


3 kommentarer:

  1. Vilka guldaktier följer du mer än EDV?

    Tror du att den vanliga nedgången för guld o silver kommer även i sommar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har historiskt följt många PM bolag och håller på att göra research på många bolag. Jag har skrivit här att jag håller på att bygga upp en portfölj även av mindre PM bolag men det är en gradvis process för att känna hygglig trygghet med vad jag köper och kanske skriver om här.

      Vad gäller sommarrekyl så tror jag det står och väger och är svårtippat. Åtminstone för mig.

      Radera
    2. Vanligtvis gillar jag att skriva om bolag när kurserna har lite rekyl snarare än när de är heta. Vanligtvis är folk mest angelägna att läsa när aktierna är heta snarare än när de rekylerar..

      Även om jag är osäker på om det kommer sommarrekyl eller ej så är jag optimistisk om framtiden för PM och PM bolag. Jag tror det har vänt, men precis som med oljan så måste man inse att uppgångarna ibland bryts av rejäla nedgångar innan det tar fart igen.

      Radera