torsdag 12 maj 2016

Utmärkt omsättning i Canacol dagen efter rapporten

http://www.canacolenergy.com/i/pdf/nr/2016-05-11_NR.pdf

Inga överraskningar, allt ekonomiskt och produktionsmässigt blir nu snabbt bättre och bättre.

I skrivande stund 840.000 aktier omsatt och 3% upp. Allt medans jag sitter i thailändska natten och läser PM juniorer.

Kommande veckor kommer bli intensiva här på bloggen. Det kommer handla om PM juniorer utöver EDV. Jag bygger stadigt upp en bred portfölj och temat kommer vara total vägran att peka ut "det bästa". Mitt sätt att hantera "rek effekt" och onödiga risker kommer vara diversifiering och det är vad jag kommer rekommendera. Jag upprepar att mäklarna sänkt minimicourtagen och att man ska nyttja det för att sätta samman portfölj.

Utöver PM bolag så kommer det mer om LNG och högutdelande bolag. Detta är ett tema jag hårdsatsar på som ni märkt.

Inom olja/gas så är fortsatt åsikten jag framfört att man ska positionera sig mot vändning i oljan men göra det på smart sätt. Mitt sätt är Canacol och det är som jag varit inne på flera gånger ett bolag jag har tidsperspektiv 2018 på och förhoppningskurs då åtminstone 8 cad.

3 kommentarer:

  1. skoj, jag ser fram emot att läsa om Pm-juniorer!
    Jag antar att du såg att Goldcorp la ett bud på Kaminak idag.
    Kvalitetsprojekt kommer alltid att vara efterfrågade.

    SvaraRadera
  2. Gissningsvis kommer mycket av guldets utveckling bero på vad som händer med den gigantiska net short-positionen som commercials har.

    840 ton motsvarar ca 30% av årsproduktionen i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker helt enkelt det känns som att det vänt. Att när det rekylerar i både bolag och guld så finns det stort intresse att handla men lågt intresse att shorta mer. Jag ser rusning från kvalificerade placerare när bra bolag har PP. Kanske kommer visa sig vara naivt men så här tänker jag för egen del:

      När det bottnade i min portfölj 2008 så la jag allt på ett kort och körde juniorer. Uppgången blev typ 25x pengarna på brinnande toppunkt 2.5 år senare.

      Idag allokerar jag 10-15% av min portfölj (ej räknat Endeavour mining som jag mer ser som ett blue chip) för juniorer vilket är en större summa än jag hade 2008-2009 (för mig vände det med uppköpet av Orezone till 3x kursen jag köpt dagarna innan, har för mig det var ganska exakt årsskiftet).

      Utöver juniorportföljen jag bygger upp och EDV innehavet (totalt 25-30% när det är färdigt) så har jag rätt stabila bolag i andra sektorer (ni känner till de flesta).

      OM vi antar att jag når full vikt på 15+15% och rekyl kommer i guld så att EDV går ner 10% och juniorerna 20% så slår det 4.5% på min portfölj. Jag designar min portfölj av juniorer så att den är tillräckligt diversifierad för att jag ska ha en sportslig chans att avveckla om min bedömning dramatiskt ändras.

      Men faktum kvarstår, det drog 25x pengarna förra gången och jag vill ha exponering mot juniorerna nu. En del av bolagen jag plockar är mer riskabla men flera har redan bevisat sig i form av kommersiell fyndighet eller som i ett fall rejält kassaflöde runt hörnet pga 800 usd AISC (förväntat...) andra är mer kvalitativa lottsedlar av typen att ett enda bolags enskilda framgång även i tuff marknad de facto snabbt kan bli värt mer än hela summan jag satt av för juniorer.

      Men juniorer är burning matches, speciellt de som inte bevisat upp något som jag tolkar som kommersiellt så den extremast riskdelen av just sådana bolag håller jag under 5% av portföljen.

      Borde kanske alltså snarare dela upp det:
      EDV/Blue chip: 15%
      Bolag som bevisat upp resurser jag ser som troligt kommersiella: 10%
      Burning matches: 5%
      Att ha det som mål alltså.

      Radera