tisdag 17 maj 2016

Trenden är upp för olja



Svåra är mest att plocka rätt bolag. Jag såg en bra sammanställning över hur olika bolagen gått sen början på året så det är inte helt lätt och jag är inte jättesugen på att ut och leta. Om jag ska ta bolag så vill jag ta enkla och okomplicerade lönsamma case med risk jag förstår. M.a.o tillsvidare nöjer jag mig med vad jag har, väl medveten om att pengarna rullar in i takt (i Canacol) som bara det gör att kursen ska upp typ 30% per år för att hålla NAV värderingen på samma nivå.


Faktum är att jag just nu har min portfölj driven av olja ändå... på ett sätt jag inte riktigt är bekväm med... och det är valutauppgången på CAD. Jag tror absolut att Sverige har en sämre framtid vilket förr eller senare drabbar valutan, just nu förr... men Kanada är allt annat än perfekt heller. Man har miljörörelser, ursprungsinvånare och regeringar som gör det allt svårare att bedriva vettig verksamhet inom gas och olja. Landet har ett jätteproblem med att man inte får levererat tillstånd för huvudsakligen pipelines dvs man lämnar walkover till arabvärlden vilket jag iofs inte har så mkt emot i detta läget med oljan men jag har obehagskänsla när det gäller valutaexponeringen.

Men.. CAD stiger pga oljans utveckling så tillsvidare så är det vad jag tar på mig med den höga exponeringen och det är en ytterligare klar faktor att väga in när man ska välja exponering i portföljen mot olika tillgånsslag för CAD svänger lätt 5% på kort tid vilket slår tämligen stenhårt på portföljen.


"Conclusion: History Repeats Itself

I have worked in the upstream energy sector for 38 years. During my career the industry has survived six major and a few minor oil price cycles. It will survive this one because the products made from crude oil, natural gas and natural gas liquids (NGLs) are critical to the world economy. Our high standard of living depends on a steady supply of oil.
Oil price cycles do not end well. The big ones, and this is one of the biggest ever, overshoot the mark and result in a supply shortage. With OPEC now producing flat out, there is very little excess production capacity in the world. After the end of 2016, when oil supply and demand are back in balance, all significant supply outages (i.e. Canadian fire, Nigerian militants, ISIS attacks in the Middle East, etc.) will send crude oil prices skyrocketing. The Wall Street analysts that are saying we will never see oil over $100/bbl again will be eating those words.
Oil prices do not go up or down in a smooth line, as you can see in the chart above. Investors that can look past the short-term noise and invest in the best companies will harvest market beating gains as this cycle moves back to the long-term trend.
By Dan Steffens for Oilprice.com"

5 kommentarer:

  1. Hej Om du skulle köpa en aktie som är noterad både i USD och CAD vilken skulle du köpa i? och vad är fördelar resp. nackdelar med de båda valutorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gammal fråga som dyker upp igen :-) så här ser jag det.

      Bolaget är detsamma. Spelar ingen roll vilken valuta du köper i. Är som att fråga om det är bättre att köpa Ericsson i USA eller på STH börsen.

      När det är sagt skulle jag ändå säga att det finns faktorer som spelar in:
      1. Var finns bäst omsättning, det är värt mkt för mig.
      2. Var har du lägst courtage, näst viktigast.
      3. Om du har större innehav, finns det ett mervärde att kunna göra arbitrage om det tillfälligt ologiskt varierar mellan marknaderna, det kan vara en anledning äga på båda ställen (eller köpa där det för tillfället ser billigare ut).

      Ingenting tyder idag på dramatiskt utveckling för någon av valutorna som skulle ändra resonemanget ovan.

      Man kan ta mitt svar här och vända till att allt värderas ändå till någon form av världsvaluta.. dvs om CAD går ner så går kurserna upp osv. Det finns sådan effekt och den förstärks när det finns gedigna noteringar på flera marknader men jag är ingen vän av "den hypereffektiva marknadsteorin".

      Radera
  2. Kommer med en till gammal fråga:

    Hur tänker ni kring kupongskatten på utdelning på t.ex. kanadensiska bolag? Antar att det är samma metod som gäller på alla mäklare och både ISK/KF nu att kupongskatten dras och återbetalning sker (förhoppningsvis) efter ett par år. Är det så det fungerar för er och ni ser inget "problem" med att låsa in kapital på det sättet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är ett område där jag måste säga att jag är väldigt imponerad av Avanza. Högsta betyg. Pengarna kommer med fördröjning 2-3 år som utlovat, jag har aldrig upplevt problem. Då jag jag hållit på med detta så många år så trillar det kontinuerligt in pengar varje år i februari tror jag det är.

      Jag känner mycket större oro och att jag inte har koll på det riktigt när jag använder min ISK på annan större bank.

      Så jag kan inte uttala mig för annat än Avanza och på detta område är de exemplariska.

      Radera
    2. Det går också på Avanza att sortera på utdelningstransaktioner specifikt relativt enkelt bland avräkningsnotorna för ett år och se så att det verkar rätt.

      Radera