fredag 6 maj 2016

Tre största innehav i skrivande stund

1. Canacol
2. Endeavour Mining
3. Höegh LNG

Ska upprepa att jag alltmer researchar och försiktigt lägger till små PM juniorer, ja jag svänger lite personligen... från tidigare motvilja.. jag kämpar intensivt av att lära och dra slutsatser av tidigare erfarenheter. Både för egen del och hur jag försöker tänka mig in bloggläsares situation. Bloggläsare som både kan vara av typen att de har erfarenhet sen tidigare och bloggläsare som de facto kan dra nytta av att jag ger råd som minskar risken att man blir dödligt sjuk av den ytterst smittsamma och farliga sjukdomen guldfeber, speciellt den elakartade typen juniorvarianten.

Jag kan ju diversifiera min portfölj och bara ha 1-2% vikt i enskilda bolag och total vikt på max 10-15% vilket enligt mig är rätt sätt att investera i sektorn.

Notera NOGA att vi denna sväng har en annorlunda situation från Avanza (säker samma med NN) med betydligt LÄGRE MINIMI COURTAGE. Det öppnar för att även mindre placerare kan syssla med riskspridning. Nyttja det om ni ska hålla på med juniorer!

https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/oversikt/handel-utland.html 

Wow... 1 - 7 cad/usd minimicourtage... Avanza har verkligen förbättrat sig för småspararna som vill placera i Kanada!

Men när vi tar det positiva kan vi också ta det negativa:

När ett företag startas så behöver det kapital... vi sysslar med att förse bolagen med det kapitalet så att de kan skapa bra saker för oss och världen.

Det finns olika typer av kapital, se bilden:

Principen är enkel ju längre ner desto säkrare placering för oss, ju längre upp desto mer risk (och chans). Dvs det farligaste man kan syssla med är aktier med belöningen att man har obegränsad uppsida.

Men det finns en hel värld av suveränt spännande placeringar där per defintion en satsad dollar är säkrare i obligation än i samma bolags aktie som Avanza tyvärr, tyvärr meddelat mig att man inte vill syssla med.

Obligationer har en andrahandsmarknad och sätter man upp vettiga strukturer för det så är det inte konstigare än att t.ex handla aktie i säg England för Avanza. Telefonsamtal och högre courtage hade varit det jag väntat mig inte ett NEJ.. vi vill inte utvecklas åt den typen av placeringar.

Mängder av andra internationella lågkostnadsmäklare klarar av detta ens utan telefon dvs online handel av samma typ som aktier. TD Securities är ett exempel, Interactive Brokers ett annat, det som krävs är bara viljan att erbjuda småsparare även företagsobligationer. Men som sagt, tyvärr känner inte Avanza att det är något för dem och av den anledningen så har jag en bunt med intressanta case jag inte kan rulla ut för er här på bloggen som planerat.


Om jag skulle vara elak skulle jag säga att nuvarande ledarskap i Avanza inte längre är roade av att leda utvecklingen för småsparare utan vill luffa på i lugn och ro utan för mycket förändringar. Risken med det är alltid att någon annan springer i nischen typ som Avanza en gång i tiden gjorde mot storbankerna...

Ett enda exempel vad ni stängs ute från:
B2Gold har en konvertibel obligation som köpt hyggligt tajmad hade kunnat ge dig 8% ränta per år och möjlighet att om ett antal år konvertera till aktie för en bit över dagens kurs eller få pengarna tillbaka. Kommer B2Gold gå i konkurs? Det tror inte jag. Om man gillar B2Gold vilken typ av risk reward föredrar man?

Det finns mängder med sånt här för den som researchar. Vägen är nu tyvärr stängd tills någon svensk aktör med ISK-KF vill springa i luckan som dagens förändringsobenägna aktörer lämnar öppen.

7 kommentarer:

  1. vad letar du efter i PM-juniorer??

    Mangament
    Geografi
    Reserver
    ägande
    risk/reward

    SvaraRadera
  2. Skulle kunna vara fräck och svara "Ja" enbart :-)

    Jag är allätare men positivt är:
    - Nära annan fyndighet
    - Bevisat management
    - Bra geografiskt område, jag personligen är förtjust i Västafrika. Nord och sydamerika är i mitt tycke ofta överdrivet positivt behandlat.
    - Om vi pratar reserver så behöver man ju bedöma produktionsstart uppköpschans. Bra borrhål kombinerat med bra management är okej för mig.
    - Ja, jag kan tänka mig ta högrisk med väldigt låg andel av portfölj (halv procent typ) om ett börsvärde är 3 mcad och de har något positivt. Trisslott.
    - Jag är inte allergisk mot att aktien redan dragit hårt t.ex efter PP för många var lågt värderade och läget håller på att ändras. Men jag försöker undvika aktier förknippade med vissa grupper jag vet hur de tänker och har dålig erfarenhet av. Gäller både bolagsstartare som de som startade Dacha och såna som jobbar med dem för att ta ett exempel. Man måste lära sig och plundringen av Dacha när kontrollen tappades genom avgångsvederlag etc var rätt avskräckande.

    SvaraRadera
  3. Hej OB! Läste du Orvanas senaste rapport? Vad är i så fall din åsikt om bolaget? Kommer de någonsin få ordning på verksamheten i Spanien tror du?

    SvaraRadera
  4. Jag skummade den. Bolaget har under krisen bara överlevt utan att investera, kort sagt lönsamma guldreserverna tar slut. Risken är mkt stor att vi snart är vid vägs ände.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att vara ännu tydligare, jag vill starkt Varna för Orvana i denna ev nya gulscykel.

      Radera
    2. För att vara ännu tydligare, jag vill starkt Varna för Orvana i denna ev nya gulscykel.

      Radera
  5. Arne D: För en tid sen försökte du kontakta mig genom inlägg här. Jag har inte din mailadress utan vill man kontakta så får man maila originalbraila@yahoo.com

    SvaraRadera