torsdag 26 maj 2016

Spekulationen att oljan skulle vända vid knappa 30 usd snarare än att gå till 20

har varit klockren. Notera att vi nu är genom 50 usd tidigare än H2 2016 som var min prognos. Orsaken är problemen i Kanada och Nigeria. Men glöm inte huvudpoängen... i stora delar av världens oljeproduktion, i princip allt utom Gulf staterna och US shale, så är detta ett extremt långsamt svängande skepp och det skeppet är nu på roder mot produktionsminskning kommande år... Samtidigt ökar efterfrågan 1.3 miljoner fat/dag eller så..

Canacol har givit oss goda vinster men... jag är helt övertygad om att detta bara börjat. Trenden i oljan kommer vara stark (om än med regelbundna avbrott) och om något så är Canacol undervärderad pga en envis säljare som jag gissar är de som sålde dagens framgångsrika gastillgångar till bolaget och fick betalt med många aktier... en dag tar det utbudet tvärt slut.

Om 5 dagar, den 31e maj så är det också stor analytikerträff i Colombia. Åminstone en av nyhetsbrevsförfattarna jag följer åker också dit. Ryktas vara omfattande.

Min åsikt är och förblir att risken är mycket lägre i bolaget idag än när många av oss snittade in på kanske 2.60 C$. Då var detta ett bolag som förbrukade pengar.... och som hade en hög skuldmultipel vs EBITDA. Nu vid 3.80 så är läget helt annorlunda.. Bolaget har ökat EBITDA dramatiskt när nya pipelinen kom igång för ca 1 månad sen och värderas nu till bara dryga 3x detta samtidigt som dubbling av produktionen bör vara på plats om ca 18 månader. Utöver detta är man historiskt en stor oljeproducent i Colombia och man sitter på omfattande förstklassiga områden där bl.a större oljebolag farmar in sig mot att de står för kostnaderna, vad man gjort senaste åren är bara att låta olja produceras från gamla borrhål utan att investera pga låga priserna och prio för gasutbyggnaden.

Varken ny pipeline eller oljeproduktion är inprisat överhuvudtaget är min åsikt. Strikt 5 års avtalet gasproduktion till fast pris som nyss undertecknades (och knappt det...). Jag tycker det är grymt bra läge och jag tror det är bra tajming inför analytikerträffen.

Att stå utanför oljesektorn kommande två år tror jag är ett misstag. Ca 2 min in efter reklamsnacket och sen 30 min så finns det en del intressant (men i viss mån upprepning av vad jag redan skrivit mkt om) i videon nedan. Jag följer deras arbete men har inte deras nyhetsbrev då det är för stort fokus på s.k MLPs som vi oftast inte kan handla från Sverige pga skatteskäl. De gjorde bra arbete macro mässigt i att spå nedgången men de var pessimistiska alldeles för länge även om man var mkt klara över att det skulle komma en vändning till slut på samma premisser som jag spått ett bra tag. Dvs de har rätt men har varit sena i starten, men nu anser de att det är "köpläge" med stora bokstäver inför kommande år dvs typ som jag gör..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar