tisdag 10 maj 2016

Höegh LNG

Höegh LNG Holdings:
Bransch: Fartyg som ligger stilla utanför städer i 20 år och omvandlar LNG till naturgas åt stora elproducenter, fasta 10-20 års avtal.

Risk: Mycket begränsad, motparter med mkt hög kreditvärdighet, ingen känslighet för fartygsrater etc under kontraktstiden. Kort sagt, varje tecknat kontrakt låser in en allt lägre risk typ diversifierad obligationsportfölj som med fasta kontrakt som bas belånas upp (typ fastighetsbolag med 10-20 år kontrakt med mycket stora hyresgäster)
Jaha och om det exporteras en massa ny rekordbillig LNG, vad behövs då?




Uppsida: Nytt fartyg beställs efter order och tar över 3 år att bygga. Kommande kontrakt kommer spegla den våldsamma brist på sådana här fartyg som kommer råda i minst 5 år, troligen 10.  Åtta av världens tio senaste LNG importprojekt har nyttjat sådana här s.k FSRU snarare än fasta installationer. 20-40 nya är just nu i olika former av planeringsstadie runt om i världen. 5 fartyg är under byggnation.


Uppsida 2: Blir man intresserad av detta så måste man förr eller senare lära sig amerikanska systemet med MLP, moderbolag och dotterbolag. Poängen är kort sagt att då vi är i en tillväxtbransch så droppas färdiga båtar/kontrakt ner i dotterbolaget som är ett högutdelande bolag (9% vs moderbolaget 3.5%) men när en viss utdelningssumma nås i dotterbolaget så träder en 50% "marginalskatt" till förmån för moderbolaget på alla nya projekt in. Kallas Incentive Distribution Rights, IDR.

Räkneexempel som jag tror är realistiskt, utgångsläge: HLNG (moderbolaget noterat i Oslo ger 3.5% utdelning, kurs 93 nok, dotterbolaget HMLP ger 9.3% vid kurs 17.8 usd).
- Två båtar med kontrakt finns idag klara hos HLNG för att droppa ner till HMLP (som då gör PP för att finansiera). Tidpunkt troligen inom 6-9 månader. När båda är nere höjs utdelningen i HMLP från dagens 41 cent per kvartal till 50.5 cent per kvartal. Moderbolaget äger 58% av dotterbolaget och får via IDR totalt 68% av den höjningen. Båt 3 droppas ner början av 2018 och lär leda till ca 5 cent höjning av utdelningen vilket pga IDR som toppar ut ger moderbolaget 79% av dotterbolagets "EBITDA/utdelnings ökning".

- Men det är inte nog. Pga våldsamt ökad mängd LNG till rekordlåga priser kommande minst 5 år så kommer mycket stor andel importprojekt bli av men det är begränsat med fartyg att kontraktera. Facit blir högre kontraktspris och minst lika viktigt längre kontraktstider för den som vill komma åt ett fartyg i rimlig tid. Moderbolaget och dotterbolaget jobbar efter en formula där dotterbolaget vid PP ska kunna belöna sina aktieägare med höjd utdelning vid drop down och PP.  Deras aktieägare tittar på det och på längden på avtalet, ju längre desto mer trygghet = högre pris betalt till moderbolaget. Dvs hela vinsten av förbättrade marknadssituationen hamnar hos moderbolaget. Utöver det tar man från ca jan 2018 (ny drop down nr 3) 79% av dotterbolagets tillkommande vinster.

Risk 2: Men kommer inte marknaden beställa nya skepp och täppa till övervinster?
Det finns i princip två företag som jobbar med nya FSRU idag. Ledande är Höegh. De är superstarka finansiellt och enda närmast rena FSRU spelaren. Den andra är Golar gruppen, de är ingen ren FSRU spelare och moderbolaget är oerhört finansiellt svagt. De sliter med hur de ska refinansiera sina existerande lån utan mycket högre ränta.

Ja, fler uppmärksammar läget och undersöker att komma in. GasLog är ett, Excelerate ett, BW Group är ett annat så 1+1+1 fartyg kommer säkert där men en jättepoäng är att kapitalmarknaderna för dessa "shipping konglomerat" är usla... och lyssnar man så hör man dem prata om att de både vill ha klart vunnet långt avtal och klar finansiering... sen tar det 3 år.
Inline image

Ja men... alla bubblor tar ju slut, speciellt shippingbubblor... Detta är annorlunda än annan shipping. Titta på långa kontrakten, HLNG tar in ett fartyg spekulativt i stöten. Man kan se det som att de rider bubblan högre och högre med ett system för automatisk utplaning på nästan toppen.. Säg att detta slutar om 5 år.. Kanske har man 15 fartyg på långa kontrakt och alltmer diversifierad kundbas och ETT på spekulation. De femton kommer då ge skyhöga IDR dopad avkastning under många år. Frågan är alltså inte hur högt vi växer innan det spricker utan - innan vi planar ut, i alla fall som jag ser det.

Dessutom är min gissning att den dag FSRU's planar ut så är det för att LNG priserna stiger och den marknaden kommit i balans igen. Då kommer garanterat Höegh plocka fram sina ritningar på FLNG igen, dvs skepp som ankrar upp vid offshore gaskälla och TILLVERKAR LNG på 10-20 års kontrakt...

4 kommentarer:

  1. Höegh har väl bara en (beställd) båt som än så länge är utan kontrakt, vilket kan skrivas senare då obalansen i marknaden är betydligt större? Alla deras andra kontrakt är skrivna i en tid med rimlig balans, och ska inte omförhandlas under nära framtid? Är det alltså 1st båt (+möjliga på order) som är exponerade för framtida skenande FSRU-hyror? Jag har missat ifall du äger moder eller dotterbolaget?
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, man har en båt som kommer in för lev 2017 (utöver det har man båtar som kommer in som är kontrakterade 2016 och 2018).

      Utöver det har man någon form av ö.k som ska korta varvstiden för nästa beställning från normala 3 år, troligen beställda delar som normalt tar lång tid men har begränsad kostnad + ö.k om prio på varvet (vilket nog är lätt nu).

      Jag äger moderbolaget.

      Jag spekulerar inte i skenande hyror egentligen men ja, något högre och fortsatt allt enklare att förmå kunden skriva på flera år.

      Hävstången ligger i kombinationen av detta + IDR funktionen för moderbolaget.

      Plus förstås att det troligen tickar in ett skepp per år vilket.

      För mig hade bolaget gärna fått tuffa till sig och beställa 2 fartyg på spekulation men så har inte skett än så länge.

      Bolaget är inte högrisk/högchans, men jag tror man har en mycket god chans till dubbel på ett par år och sen fortsatt god utveckling. 3.5% utdelning som kommer fortsätta öka stadigt år för år.

      God likviditet, blogg som denna har noll betydelse. Det skulle kanske däremot en inte otrolig Nordamerika notering kunna ha. Dotterbolaget finns ju redan där.

      Radera
  2. Skenande priser tror jag vi kommer få uppleva och kunna dra nytta av. Dock då i LNG transportörerna och tidigast 2018 gissar jag. Hindrar inte att jag läser och följer vilka bolag jag kommer vilja äga då. En tanke är att undvika transportörer som är för frikostiga med att dela ut optioner att förlänga kontrakt.

    Ytterligare ett par år senare bör världen ha tuggat i sig LNG som byggs ut fram till 2020 (på bekostnad av tysk, indisk och kinesisk kolindustri) och FLNG kan på allvar bli aktuellt.

    SvaraRadera
  3. För att byta ämne så är det intressant att se hur PM bolagen håller emot utmärkt trots svaghet i guld. EDV på plus och så även många juniorer.

    SvaraRadera