måndag 4 april 2016

TA WTI oljan

Intressanta synpunkter. Frågan är mest om vi har en naturlig rekyl i en påbörjad sväng uppåt eller om det vi såg bara var en rekyl i den långa trenden nedåt på vägen till sub 20 usd olja. Långa trenden de visar skrämmer men jag måste säga att mot TA står fundamenta där USA nu kanske denna eller nästa vecka faller under 9 miljoner fat/dag och där utan allt för mycket fanfarer investering efter investering stryks. Men kom ihåg att dessa sakerna mycket väl kan samexistera.. vi kan skapa enorm skada på världens förmåga att kommande år hålla 95 miljoner fat/dag produktion SAMTIDIGT som vi testar 20 usd olja vilket bara då kommer förstärka skadan på bolagens balansräkningar och ännu mer trycka ner investeringarna som krävs för att kunna ersätta de kanske 4 miljoner fat/dag som naturligt droppar av varje år och de 1.5 miljoner som tillkommer pga tillväxt.

Att det ser ut så här.. är orsaken till att jag håller mig till ett bolag som Canacol som inte blöder och går under om vi ser 20 usd olja. Hur skulle bolaget klara sig vid sådan smäll? Fundamentalt mycket bra men kursmässigt säkert ta stryk.

Min åsikt är att vi studsar, kanske med rapporterna om USA under 9 miljoner, men man ska veta att åsikterna är intensivt delade och fundamentala saker som ev ökad stabilitet i Libyen, Nigeria etc kan tippa marknaden åt andra hållet i rörelser som alltid förstärks av spekulanter. Jag skulle vara mycket försiktig med svaga bolag.

4 kommentarer:

  1. Känner du Sune??
    SUNE är börskoden för SunEdison. Dom tillverkar solpaneler. I fredags after market tappade dom 45% jmfrt ordinarie slutkurs. Totalt har dom tappat 99% på mindre än ett år och har nu mindre än 0.25% kvar av sin börskurs sedan ATH 2008. Handlar ju iofs inte om oljepriset men kan icke förty vara en pusselbit för att förstå energisektorn.
    1/
    http://finance.yahoo.com/news/sad-story-biggest-solar-company-182927960.html
    "The sad story of how the biggest solar company in the world fell to its knees"
    2/
    http://finance.yahoo.com/q?s=sune&ql=1

    SvaraRadera
  2. Hej OB.
    Du skriver om svaga bolag, då jag vet att du var intresserad av Eagle tidigare anser du att det är ett svagt bolag. De ger utdelning, dock endast 1,5 cent/mån.
    Kan det vara något att satsa på tillsammans med Canacol??

    M.V-H
    Arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har följer Eagle då jag anser det är en överlevare. Tittar regelbundet på dem. Jag hade förhoppningar att de skulle sänka utdelningen ännu mer eller ta bort den och rasa på det. Orsaken att jag hoppades det är att jag inte tycker de har råd med utdelningen. Jag vet att det ser ut som det har det... men det är genom att de verkligen har gått hårt åt investeringarna för att underbygga framtida produktion.. dvs de bygger in dolda försämringar samtidigt som kursen hålls uppe av en utdelning som är för hög.. Jag hade som sagt hoppats de skulle anpassat sig till WTI 35 usd olja och ta bort utdelningen, rasa i kurs men vara stabila operationellt.. så att jag kunde köpa dem och sen kunna vara med när utdelningen kom tillbaka :-)

      Det går inte alltid som man planerar... men som tur är finns det ju så jäkla mycket bra möjligheter i denna oljevärld... jag tycker det är riktigt skoj med aktierna igen måste jag säga. Om något så har jag en pipeline som staplar sig med intressanta möjliga "prospekts" att researcha. Faktiskt inte bara aktier, intressanta möjligheter dyker upp även på obligationssidan, optioner (jag tittar på ställa ut säljoptioner) samt konvertibler bl.a. Vi får se vad jag hinner få i land och när.

      Radera
  3. OT, men om den svenska guldreserven:

    http://www.dagensjuridik.se/2016/04/uppgifter-om-sveriges-guldreserv-hemliga-journalist-forlorar-i-hfd

    SvaraRadera