lördag 30 april 2016

Nästa LNG investering är Höegh LNG noterad i Oslo


Höegh LNG: Jag tittade noga på deras USA noterade dotterbolag HMLP. Det var isärklass bästa dotterbolag i branschen med nästan bara FSRU, en bra bit kvar (av ytterligare utdelningshöjningar) till de behövde dela 50% med moderbolaget och en så hög värdering att drop down fönstret är vidöppet, men när jag låste in 19% i Dynagas så erbjöds jag typ 11-12% i HMLP. Inte ens om jag prisade in flera kommande dropdowns (vilka kommer) så kunde jag se så jättebra utdelning innan 50% delning kickade in för all framtid. Men visst, både de och moderbolaget var också i så bra finansiellt skick att bankerna snubblade över varandra för att ge dem nya lån för drop downs till rekordlåg ränta. En helt annan situation än framförallt Golar. 

Om ni har intresse av LNG sektorn så har ni förhoppningsvis läst blogginlägget nedan flera gånger. Det var en sammanfattning av vad som gör att ni på 5 minuter kan förstå mer än 99% av investerarna som snubblar på sektorn, en sammanfattning av många timmar läsning.

När ni läser det så hoppas jag ni kopplar ihop två saker som troliga scenarier för framtiden:
1. Av de tre områdena inom LNG så är FSRU's den givna säkraste bullmarket. Världen drunknar i billig LNG och det som behövs för att snabbt börja använda den gasen är en FSRU. Ett löjligt stort antal nya sådana importprojekt är planerat vs hur många fartyg som finns för leverans och nya fartyg tar drygt 3 år från order (något kortare vid ombyggnation av LNG fartyg).

2. Om vi har en bull market i dessa branscher så är det moderbolagen som till slut kommer tjäna mest för dotterbolagen slår rätt tidigt i taket där de måste ge hälften av alla tillkommande vinster till moderbolaget. Dvs 1 kr höjd utdelning motsvaras av att 1 kr måste gå till moderbolaget (som dessutom får 30-60 öre ytterligare beroende på bolag då man är största ägare i dotterbolagen). När jag kunde låsa in 19% utdelning i dotterbolagen så var jag beredd att överse med denna nackdel. När den procentsiffran är under 11% som i fallet Dynagas så är det inte längre fallet.

Så jag börjar titta på moderbolagen...

De är tre stycken (finns ett fjärde som inte är rent mot LNG samt Dynagas moderbolag som är privat):
Golar LNG
GasLog 
Höegh LNG

Golar: Själva moderbolaget är grymt exponerat mot spotmarknaden för rena LNG transportfartyg och mycket finansiellt svagt. Igår kom dåliga nyheter om tänkta start projektet för FLNG vilket ytterligare försämrar finansiella utsikterna. Inte alls orimligt att kursen rasade är en fotnot. Dotterbolaget som jag ägt, GMLP, är hårt viktade mot rätt sektor dvs FSRU men moderbolaget är alltså inte det även om man naturligtvis är expert på området och troligen kommer försöka vikta om mer mot det, dock troligen försvårat av svag finansiell situation. Fotnot: Moderbolagets svaghet är främsta skälet jag sålde GMLP utöver stora kursuppgången.

GasLog: Bra bolag men idag liksom dotterbolaget idag helt viktade mot LNG transporter man har liksom Golar ovan börjat titta på konvertering av skepp till FSRUs. Notera noga att en konvertering av ett LNG fartyg till en FSRU kostar lika mycket som en ny FSRU men går fortare än att bygga nytt, slutprodukten är klart sämre, bland annat utifrån dyra serviceintervall (dvs du förlorar ett helt LNG fartyg för tidsvinsten och får sämre produkt).



Idag erbjuder HMLP efter ytterligare kursuppgång 9% ränta. Inte illa med nästan bara FSRU flotta och absurda 14 år snitt på kontrakt kvar.. och dropdowns med tillhörande utdelningshöjningar runt hörnet.. speciellt inte när i mitt tycke mycket riskablare GMLP (som också redan är på 50% delning) "bara" erbjuder 13% och Dynagas 11%. Kruxet är brist på likviditet i aktien. Om vi ser kursdipp vid PP vid drop down så kommer jag hålla koll.

Men, idag är alltså mitt val det jag ser som Blue chip'et bland moderbolagen, Höegh LNG.
http://www.hoeghlng.com/Pages/Investor.aspx
Till vänster så har ni både senaste presentation och webcast (rek Internet Explorer).

Ovanstående är en problematiskt konservativ bild av deras förväntade tillväxt. Man är ytterst försiktiga och beställer endast ett extra fartyg innan order (även om man ordnar så det går lite fortare än 3 år) dvs oddsen att man ska hamna med fartyg utan order (betänk att kontrakten oftast är upp mot 20 år) är extremt låg i en FSRU marknad som just nu enligt senaste conf call från GasLog går spikrakt upp i efterfrågan.

Ja, bolaget är blue chipet därför att man varit så konservativa.. men min åsikt är att med FSRU marknaden spikande uppåt och största konkurrenten Golar finansiellt kraftigt försvagad... då borde man våga mer... Notera dock att när läget är så här för de två FSRU jättarna och branschen i övrigt.. ja då är min bestämda spekulation att priset för de projekt som väl får de få tillgängliga FSRU'sarna som kommer närmaste åren kommer bli allt högre och 100% av den vinsten hamnar hos moderbolaget.

Tre saker att notera om Höegh:
1. Den som tittar på vinst per aktie etc kommer se ett dåligt resultat. Det beror på att bolaget valde att helt skriva av sin FLNG satsning. "Marknaden har för mycket LNG, då är det logiskt för oss att syssla med FSRU's inte med FLNG" var den (för Golar) tankvärda kommentaren.

2. Aktien är inte (på något vettigt sätt) noterad i USA vilket jag tror håller tillbaka värderingen. Har ingen aning om det kommer ändras men jag hoppas det.

3. Med denna investering så sluts återigen cirkeln. Höegh levererar den FSRU som kommer leverera LNG till Cartagena och Colombia, vilket alltså är en konkurrent till Canacol.



5 kommentarer:

  1. Mikael Hollertz30 april 2016 09:27

    Känns inte Höegh's utdelning till att vara i lägsta laget? Även historiskt sett, kontra priset... Eller är det kursen du jagar? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dotterbolagen är skapade som utdelningsverktyg medans moderbolagen är mer av tillväxthistorier.

      När det är sagt så tror jag du 2020 kommer upptäcka att HLNG's aktieägare fått mer i utdelning per insatt peng än vad HMLP.

      När HMLP höjer utdelning nästa 20% så får deras aktieägare behålla det mesta (2 dropdowns till) men sen så kommer 50% av höjningen rakt av gå till moderbolagets ägare. Till det kommer att de äger 60% av dotterbolaget, dvs totalt 80% av tillkommande "vinster" från den nivån.

      Moderbolagen är verktygen för den som tror att FSRU kommer vara en bull market kommande 3-5 år. Dotterbolaget är verktyget för den som vill låsa in ca 10% och är nöjd med det.

      Radera
  2. IDR systemet (finns i de flesta amerikanska MLPs) och fungerar för Höegh och dess dotterbolag så här:

    Idag är utdelningen för HMLP (dotterbolaget) 41,25 cent/kvartal.

    När den höjs så nivån når: $0.421875/kvartal så måste bonus allt över det om 25% av höjningen ges som IDR till "managern" dvs moderbolaget

    När den passerar:$0.50625/kvartal så stiger bonusen till (och toppar ut på) 50%

    Dvs det finns för alla dotterbolagen (Dynagas, GMLP, GLOP osv) en spärr som saktar ner tillväxten dramatiskt i en bull market. För moderbolagen är det tvärtom, tillväxt och kommande utdelningar stiger mycket kraftigt i en bull market.

    Jag tror vi för FSRU kommer gå in i en kraftig bull market och när kurserna stuckit för dotterbolagen och avkastningen därmed fallit så är det dags att skifta (enligt mitt tycke).

    OBS! Glöm inte läsa bloggen nedan (två steg) som var "obligatorisk läsning" inför denna bolagspresentation...

    SvaraRadera
  3. Lite kompletterande siffror om FSRU marknaden fundamentalt:
    - 2015 fanns det 25 st FSRU i arbete (20 st) runt om i världen eller beställda för klara projekt (5 st).
    - Enligt GasLog's conf call häromdagen så projekteras det just nu mellan 20 och 40 stycken nya case runt om i världen för att importera LNG.
    - Enligt uppgift finns det idag 5 st FSRU's beställda och ännu inte uppbokade och det tar ca 3 år att bygga (2 år för omvandling av existerande LNG fartyg).

    Höegh har ett av dessa 5 skepp beställt och ytterligare en option förberett på ett sätt i ö.k med varvet att lev tiden är lite kortare än normalt.

    Jag upprepar två saker:
    1. Jag tror dessa 1-2 fartyg kommer få väldigt förmånliga kontrakt när importörsländer slåss om de få tillgängliga fartyg som finns.
    2. Jag tror och hoppas att konservativa Höegh kommer svänga och lägga beställning på två fartyg istället för ett. Kanske i kombination med rätt omfattande drop down till HMLP under H2 2016 (två fartyg) vilket också skulle ta dem till IDR 50% och början på skördetid för moderbolaget.

    SvaraRadera
  4. Jag ser nu att textstycket hamnat fel i bloggen som inleds med (fetstil) fakta om Höegh LNG vilket skulle legat långt längre ned (efter fetstil fakta om Golar och GasLog). Ber om ursäkt för det. Av tekniska skäl är det svårt för mig att justera utan att riskera att inklippta (från pdf) bilder försvinner vilket skulle skapa typ 1h arbete..

    SvaraRadera