fredag 22 april 2016

Miljonfrågan just nu

Är utan tvekan följande:
Kommer guldpriset bekräfta de kraftiga uppgångar vi sett bland guldbolagen (för att inte tala om de hysteriska uppgångarna i silverbolagen) eller är det en traditionell våroptimism i sektorn som på sedvanligt sätt ersätts av pessimism och stiltje under en lång sommar innan vi till hösten tar nya tag.

Jag måste erkänna att jag inte har en aning.. Jag har en rimlig vikt mot sektorn, främst genom Endeavour Mining och som det känns nu så är det ett innehav jag kommer ha som mer permanent basexponering mot sektorn. Skenar den vidare så kommer det innehavet snabbt bli rätt tungt i sig, faller bolagen så kommer jag under sommaren titta på fler bolag.

Ska jag ändå säga något vettigt om vad jag tror så är det att frågan ställd ovan mest handlar om kortsiktig trend, om vi sträcker ut frågan till hur det kommer gå kommande år så tycker jag svaret är mycket lättare, min åsikt är att vi är på väg rejält uppåt och att det kommer gå att få väldigt bra bidrag till portföljuppgång från sektorn. Ska man ha mer än 5-10% i sektorn tycker jag det ska vara i stabila bolag med rejäl lönsam produktion (AISC under 1000 usd).

Juniorer är optioner på guldpriset och precis som i optionsmarknaden så kan man tjäna stora belopp om man hamnar rätt men man löper också stor risk att förlora 90% av sitt kapital och man måste förstå att man placerar i sektor som inte är rättvis, information ges till enskilda innan det kommer pressreleaser och branschen är smockfull med "marknadsförare" som "rekar" helt utan samvetskval. I bästa fall när de redan köpt och sen omedelbart säljer del på dig för säker vinst (du blir deras ATM maskin) eller i värsta fall rek när de vill komma ut ur bolag som de vet försämrats men där marknaden ännu inte fått veta det (de trampar på dig för att rädda sina pengar).

Om man vet om att detta är förutsättningarna och ändå vill gambla för hoppet om lotterivinst så är det okej tycker jag. Man har gjort ett aktivt val, väl medveten om risk vs reward. Än så länge går det att påminna om dessa förutsättningar. Börjar PM dra på allvar så kommer det vara omöjligt, folk kommer läsa men girigheten kommer övertrumfa allt. Vilket då i viss mån inte är fel för om man är i en stark trend för juniorer så går det att tjäna pengar, det är solklart. Lika solklart är att en hel drös med människor kommer sitta med exotiska bolagsnamn och stora förluster när trenden tar slut (endast ett fåtal kommer träffa och bli uppköpta). Juniorer är inte för alla. Läser man denna blogg vid denna tidpunkt på cykeln så är det dock rätt solklart att man inte tillhör de som egentligen behöver läsa det.

Jag är mycket kluven till hur jag själv ska göra med egna placeringar, (delvis för att jag är mer än nöjd med 15% till hyggligt låg risk) och vad jag ska skriva om här. Jag har levt genom detta en gång och jag vet att vissa tar stryk medans andra kan hantera och dra nytta av läget. Är lite som alkohol, är positivt för många men andra får det i sig och förstör för sig själva och familj.

Tillsvidare är rådet att hålla juniorerna till max 5-10% av portföljen vilket jag antar för många betyder att man gör bäst i att strunta i det helt. Förstå också att i en riktig guld hausse kan även bolag som EDV lätt göra 10x pengarna så en portfölj med namn som dem, SMF, OGC etc är inget dumt alternativ även om man har stora drömmar.

1 kommentar:

  1. Sedan är ju det också oklart vad som menas med en "junior", oftast delas de upp i tre kategorier:

    Producers som är i kommersiell produktion i skala upp till kanske 200k per år.

    Developers som har en bevisad fyndighet, tillstånd, kapital etc och som bygger en gruva med produktion i närtid.

    Explorers och här är diversiteten som störst vad gäller i vilken fas projektet befinner sig. Vissa kan ha flera miljoner ekonomiska oz medans andra bara har ett stycke mark. Här är riskerna och möjligheterna som störst.

    Jag håller mig nästan uteslutande till de två första kategorierna av de skäl som inlägget beskriver. Jag har heller inte kunskaperna eller kontakterna att långsiktigt tjäna pengar på dessa explorecos förutom i undantagsfall.

    SvaraRadera