fredag 1 april 2016

LNG företagen

Kort uppdatering:
Nyheten igår från Dynagas var mycket bra så jag är inte förvånad att aktien skenat. Innan jag började ta vinst på 11.40 igår vid stängning var det nästan uppe som näst största innehav för mig. Nyss köpte jag på 9 usd och undrade mest om något kunde hindra aktien från att bryta genom 50 dma på ca 8.88 då.

Idag har jag fortsatt sälja och har i princip mest kvar de aktier jag köpte på just 9 usd, övriga har jag tagit god vinst på och använder pengarna främst till att köpa upp mig i Golar LNG partners som omsättnings och i viss mån kursmässigt vid dryga 14 känns lika övergiven som Dynagas var nyss. Nu är läget omvända och GMLP är bolaget med högst utdelning, ca 16.3% per år. Dynagas är tekniskt överköpt och har skenat ifrån övre bollinger bandet. Jag är dock förtjust i bolaget fundamentalt och har i skrivande stund kvar dem som ca 10% portföljen. Fortsätter den upp mot och över 12 säljer jag vidare, går den under 11 så kan jag börja handla tillbaka.

Man ska räkna med lite svagare rapport från GMLP i maj men sen är det full fart och för mig råder det ingen tvekan att nästa justering av utdelningen som kommer är uppåt. Handlar för mig mest om när. Fundamenta för LNG FSRU och shipping är goda, min tes om detta bekräftas inte minst av Dynagas förlängda fina kontrakt. Som jag skrivit, det finns ingen logik att någon säger upp kontrakt av båtar under 2017-2018 precis före en tydlig fartygsbrist 2018-2019 (minst).

För båda bolagen så är vi (bara) dryg månad från nästa stora kvartalsutdelning.

Om Canacol så kan jag flika in att TD securities hade kommentar om att den ser lovande ut TA mässigt. Någon sån där triangelformation som dom gillade. Jag konstaterar att överköpthet är långt borta trots att vi hållit oss ganska väl. Kort sagt, vi har konsoliderat snyggt och väntar nu mest på någon form av trigger.

1 kommentar:

  1. Snygga trades i Dynagas!! Jag bevakade dom strax över 9 men han inte köpa nåt!

    SvaraRadera