söndag 17 april 2016

I skrivande stund...

natt i Asien, så vet jag inte hur det där OPEC/Rysslandsmötet gått men vad jag läser har sannolikheten för besvikelse ökat. Orsaken är konflikten mellan Saudi och Iran, Sunni(fundamentalister) vs Shia, kriget i Syrien, Yemen osv osv. Saudi kräver helt uppenbart orimligt att Iran som just kommit ut ur sanktioner ska låsa på rekordlåga produktionsnivåer utan att få återgå till tidigare pre sanktionsnivå.

Kom ihåg att detta rent fundamentalt var ett helt ointressant möte. Ryssland och Saudi erbjöd sig "frysa" på rekordnivå. Dvs om vi hade haft, får, ett "framgångsrikt" möte så hade det inte betytt någonting.

Men marknadspsykologi är vad som styr i det korta och marknaderna verkar ständigt söka nya orsaker till kraftig volatilitet. Kanske pga hedgefonder, kanske pga datoriserad handel. Man måste kort sagt lära sig hantera det och det handlar om att sälja. Att jag gick 35% likvid och var supertydlig med det här var delvis för att vi hade en "flip a coin" situation framför oss. Den andra förstås att jag tjänat så bra, trejden kändes färdig, värderingarna såg väl tilltagna ut för LNG bolagen.

Jag ska inte säga att jag önskar en kraftig nedgång måndag för jag kommer ta mycket stryk via mitt stora Canacol innehav (vilket som vi tidigare diskuterat är ologiskt, då de har fasta gaspriser och snarast mår bra av att oljan ligger lågt när de ändå behöver lägga all kraft på att bygga ut jättelönsamma gasen). Men.. jag är övertygad om att Canacol snabbt repar sig och det är skoj att kunna handla billigt... vad det nu än blir. Gissar det inte blir PM men det kan bli LNG som tappar ytterligare. Där vill jag å andra sidan inte ha för bråttom in, speciellt om vi ser rejält orolig marknad.

Nåväl, får läsa facit i morgon bitti av det ointressanta intressanta... mötet.. Konstaterar att jag är rätt bekväm oavsett utfallet. Tråkigast vore kanske något marknaden tog med en gäspning.. Viktigast är att inte glömma att oljemarknaden håller på att re balansera, får vi lägre priser så går det fortare, högre lite längre i spannet 4 - 12 månader från nu.

RED: http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-17/oil-freeze-talks-end-in-failure-amid-saudi-demands-over-iran

Okej... ser ut som jag slipper "tråkig" börsdag imorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar