fredag 29 april 2016

Grundläggande punkter om LNG marknaden att begrunda inför kommande info om nytt bolag

1. Det finns tre huvudsakliga investeringsdelar vad gäller LNG och fartyg:
a) Transport av LNG
b) Mottagningsskepp, s.k FSRU som tar emot -162 gradig flytande naturgas och återför den till gastillstånd och skickar den in i en stad/ett land.
c) S.k FLNG, flytande enhet som ankrar upp bredvid en (offshore) gasfyndighet och renar och fryser naturgasen för vb till LNG skepp.

2. Vi vet att världen just nu får oerhörda tillskott av nya volymer LNG från Australien och USA, vi vet att den trenden fortsätter minst till 2020. Vad vi inte säkert vet är om världen kommer vilja nyttja all LNG men vi ser hur prismekanismen gör allt för att den skall göra det. LNG priserna har senaste åren legat på 10-20 usd. Idag är de under 5 usd per MMbtu, vi vet också att rörlig kostnad för LNG produktion (vs redan gjorda investeringar) är låg dvs stimulerar produktion trots låga priser.

Läget för investeringar:
a) LNG Transporter: Beror på när det blir balans i utbudet i race där antalet nya fartyg ökar snabbt (sedan länge beställda, tar 3 år) och ännu snabbare ökande utbud av LNG. Slamkrypare är att varje enhet LNG kan visa sig transporteras kortare sträcka. Marknaden är usel idag, frågan är om det vänder 2017 eller 2021. Buden varierar.

b) FSRU återgasifieringsenheter: Tja, världen har tillgång till oanade mängder ny ytterst billig LNG så att inget land längre behöver oroa sig för elnätet. Allt som behövs är antingen en enorm mottagningsanläggning eller ett kontrakt med en båt.. Snacka om bull market som nästan ingen känner till, bristen kommer troligen vara skriande åtminstone 3 år till för det är så lång tid det tar från investeringsbeslut och det är kort tid jämfört med landbaserad anläggning. Bull market idag och minst 3-5 år till skulle jag konservativt säga.

c) FLNG dvs flytande infrastruktur för att skapa LNG. Tja här är läget det omvända även om det är ytterst häftigt. Världen drunknar ju i LNG som hela tiden faller i pris. Samtidigt så anser sig FLNG byggarna i Golar vara ytterst konkurrenskraftiga i pris vs landbaserad tillverkning av LNG så framgång är som jag bedömer det... mest en tajmingfråga om hur mycket och när.

3. LNG bolagen kommer typiskt i par, dvs det finns två noterade Golar, två GasLog osv. Det ena är moderbolag och det andra dotterbolaget.
a) Dotterbolagen har företräde till alla långa kontrakt (typ mer än 5 år) med ytterst förutsägbara intäkter vilket ligger till grund för deras utdelningar. När nytt fartyg med långt kontrakt tillförs dotterbolaget från moderbolaget så kallas det "drop down" och dotterbolaget kombinerar ofta det köpet med en nyemission och betalning till moderbolaget. Priset är klart högre än det när skeppet köptes in av moderbolaget men speglar tillförseln av de långa fasta kontrakten och därmed tryggheten. Vanligtvis är det också en bra affär för dotterbolaget på det sättet att de trots nyemission har råd att höja utdelningen per aktie.

b) Moderbolaget är risktagaren. Det är de som beställer fartyg och förhandlar fram vanligtvis långa kontrakt men också håller fartyg på s.k spotmarknad av och till. Här sker också teknisk utveckling av sådant som är nytt för företaget.  Moderbolaget tjänar pengar på fyra sätt:
- Vanlig egen fartygsdrift på kontrakt eller spotmarknad
- Dropdowns av fartyg (och kontrakt och för den delen fartygsbunden belåning) med vinst till dotterbolaget.
- Utdelning från dotterbolaget då man ofta äger 30-60% av aktierna i det.
- IDR dvs Incentive Distribution Rights. Säkert nytt begrepp för många men standard inom USA MLPs. Skapat för att moderbolaget ska stimuleras göra så bra affärer som möjligt för dotterbolaget och innebär i princip att när vissa nivåer på utdelning per aktie nås så får moderbolaget en viss del av beloppet som dotterbolaget sätter av för höjd utdelning. Slutstationen (där bl.a GMLP är) är att hälften av höjning går rakt ner i fickan på moderbolaget, till det kommer deras vanliga aktieutdelningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar