torsdag 21 april 2016

Eolus, allting är relativt

Bolaget tjänade 0.57 kr senaste kvartalet och marknaden reagerar kraftigt negativt.

Orsaken är troligen rubriker som denna:


EOLUS VIND
FÄRRE ÖVERLÄMNADE VINDKRAFTVERK TYNGDE 2 KV (Direkt)

2016-04-21 08:51

STOCKHOLM (Direkt) Vindkraftbolaget Eolus Vind redovisar lägre omsättning och resultat för räkenskapsårets andra kvartal december-februari.
"Den lägre omsättningen och rörelseresultatet är till största del beroende på att färre vindkraftverk överlämnats till kund men beror även på lägre elproduktion och elpriser", skriver bolaget i sin delårsrapport.
Nettoomsättningen uppgick till 445 miljoner kronor (746).

Man skulle lika gärna kunna fokusera på att ovanstående i sig är rätt bra i dagens marknad och dramatiskt bättre än Q1. Allt är relativt, jag ska inte beklaga mig, jag har hög likviditet och skulle jag se en bit lägre kurser än just nu så lär jag börja bygga på existerande innehav igen, även om jag är medveten om att 2016 är ett mellanår, specifikt ska man inte ha för stora förväntningar på kommande två kvartal dvs tiden fram till 30 september 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar