fredag 15 april 2016

Coolt Avanza :-)

Avanza bank har adderat en funktion jag inte sett tidigare, nämligen att man nu kan göra en graf på portföljutvecklingen längre än 3 år och därmed få en bättre koll på sin utveckling.

I mitt fall har jag det mesta i en s.k KP, en sparform som fungerar som en KF (dvs man sätter in redan skattade pengar) men där pengarna är låsta till man är 55 (eller längre, reglerna lätt komplicerade). Denna sparform fanns bara kort tid innan politikerna stängde ner den. Resultatet blev att jag satte in pengar årsskiftet 2005-2006 och inte kunnat ta ut eller addera. Nu kan jag se ett chart för hela tiden och det är mycket lättare att exakt se när jag toppade och vilken procentuell utveckling jag har. Dock är min portföljs rörelser så våldsam att det är svårt att se detaljer som t.ex hur väldigt hårt hösten 2008 slog. På min bild är också STH börsen senaste 10 åren ett rakt streck tillsammans med nollstrecket.. dvs att kunna förstora bilden hade varit bra, kanske även funktion för att kunna spara den.

Toppen var en våldsam spik upp till ca + 3600% mitt i sommaren 2011. Den borträknat (bör ha varit spik i Dacha) så toppade jag början 2011, början 2012 samt slutet 2013 på runt 2500%. Sen tog commodity super cycle slut och jag var tämligen vilsen, precis som hösten 2008 gällde det att återuppfinna sig men det gick sådär... detta kontot tog mycket stryk och bottnade i kanske 1100% december 2014. Därefter har det sakta vänt uppåt för att under 2016 stiga kraftigt och idag notera närmare +2100% sen start. Skulle man göra TA på mitt portföljvärde så är det uppenbart att jag brutit uppåt, tidigare negativa trend är bruten.

Notera att dessa rörelser är helt utan belåning och att 2016 års +45% är gjort utan några former av småbolag. Nu kör jag med Canacol mot tidigare trippeltoppen +2500%... Aktuell likviditet är ca 34%.

Sen starten torde ovanstående idag vara ca 35% i årlig avkastning. Hög ränta på ränta i drygt 10 år är en kraftfull historia. Skulle jag försöka göra det igen skulle jag har mycket mer fokus på att undvika de två stora smällarna. Den stora kraschen HT 2008 och den utdragna kraschen från slutet av 2013. Att jag åkte ner från spiken på 3600% grämer mig mindre. Gick inte sälja det lilla småbolaget på toppen ens om jag då hade prickat in att jag borde ha gjort det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar