onsdag 13 april 2016

Att skiljas åt är svårt..

Jag har sålt ut hela mitt Dynagas innehav idag. Snitt kanske 13.75 - 13.80 och makalöst bra vinst på 1-2 månader. Varför?

- Den är faktiskt upp närmare 50%... i skrivande stund är utdelningen nere i "bara" 12%.

- Jag hittade en uppgift i flera år gamla records att den enda icke isklassade tanker av de 6 som ju går ut hos Shell i april 2017, att optionen som tillhör det kontraktet måste nyttjas senast januari 2016. Om det kontraktet hade förnyats så hade de sagt det i pressrelease. Kanske är datumet Jan 2016 borta, jag vet inte, men jag funderar på om det kan dyka upp i rapporten om Q1 2016 att Shell tackat nej.

- Vad jag gissar är tung analys av LNG fraktmarknaden har just kommit igår. Jag funderar på om den nu hamnat på analytikernas bord och om några dagar kan leda till "justerat klimat".
Analysen refereras här och här. Skulle DLNGs 6e fartyg bli utan uppdrag april 2017 så skulle det ta utdelningstäckningen ner mot 100% jämnt enligt min beräkning.

Jag gissar de olika åsikterna om marknadens framtid handlar om man här utgår från att den kapacitet som kommer online kommande två år kommer absorberas eller om anläggningarna kommer gå på halvfart istället. Som ni vet har jag haft tesen att rörliga kostnaderna är så låga att LNG kommer prisa in sig till full kapacitet. Den åsikten har jag fortfarande. Men... aktierna har gått riktigt riktigt bra... det är självklart uppsidan inte är densamma längre och att riskerna är högre. Inte minst då jag lite allmänt börjar känna lite kortsiktig oro över börsen så spelar det roll.

- Jag kan också säga att jag funderar om kursen drivs för att göra PP och dropdown av fler isklassade båtar. Notera att jag fortfarande tycker det vore något bra, även om det gjordes till sedvanliga 5% rabatt.. men.. det tenderar ju sänka kursen kortsiktigt.

Jag anser fortfarande att Dynagas är ett mycket bra bolag och precis som förra gången när jag sålde så kan jag komma börja handla tillbaka tungt om vi ser lägre kurser igen.
Har även lättat på mycket GMLP på bit över 16. Antingen bryr sig ingen om rapporten i artiklarna eller så har den ännu inte nått ut. Att GLNG med alla sina båtar på spot skulle gå upp så som den gör idag känns inte helt logiskt. En annan bidragande orsak är att jag de facto vet att GMLP som jag skrivit här kommer ha en svacka nästa kvartal.

Ska också korrigera, deras 2.6 båtar verkar bli kontraktslösa oktober 2017, inte december som jag trott tidigare och skrivit här.

Sen påverkas jag också av att det på Seeking Alpha nu kommer 1-2 bullish artiklar på branschen och bolagen varje dag... nästan löjligt. Har slutat lägga in dem här senaste dagarna. Aktierna är superpopulära. Betyder också att man inte har en aning hur högt de kan flyga innan de vänder :-) att sälja på topp är svårt... det jag menar med att det är svårt att skiljas (från aktier).

7 kommentarer:

  1. Tack för tipset av Dynagas, har sålt hälften av mitt lilla innehav med god vinst!

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Jupp :-) och det roliga var att det var just den båten som i senaste pressreleasen triggade den absoluta rusning som varit...

    SvaraRadera
  3. Lysande att du tjänat pengar med. Jag hade inte planer på att sälja hela Dynagas och det mesta i GMLP innan denna börsdagen. Men när jag nu gjorde det så är jag nöjd med att relativt tidigt på samma börsdag fått ut informationen och motiveringen så att folk kan fundera och ta ställning till om de just vill säkra lite vinst, chansa på en säljtrejd eller sitta lugnt genom vad som kanske blir ett gupp eller kanske är en felbedömning i tajming...

    Oavsett så är jag på alla sätt jäkligt nöjd med LNG som blev en mycket mer instensiv trejd än jag trodde.

    Har i skrivande stund har jag 35% likviditet med Canacol som isärklass tyngsta innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill även tacka för det intensiva bloggandet senaste tiden. Jag har ett betydligt större innehav i Canacol och jag uppskattar den information som delas här på bloggen kring det bolaget, men även övriga inlägg. Jag hoppas att du hinner/orkar/har lust att fortsätta.

      Radera
  4. Hoppas du på en dipp för att köpa in dig på nytt eller riktar du kapital åt nya horisonter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lagt mycket tid på LNG marknaden och dess transportbolag.

      Det är också min absoluta erfarenhet att de svänger en hel del dvs det borde komma möjligheter i branschen. Jag tänker rätt brett när det gäller finansiella instrument, såsom obligationer, pref aktier, andra bolag osv men jag hoppas och tror jag kommer handla igen så småningom.

      Avanza säger att jag gjort 44% hitintills i år.. efter svåra år är jag ikapp STH börsen på 3 års kurvan de visar genom det.

      Samtidigt har jag min tyngsta investering intakt och har mycket stora förhoppningar på den, Canacol. Kort sagt, jag njuter snarast av att igen ha byggt bra med likviditet medans jag letar spännande investeringar.

      Radera