tisdag 12 april 2016

Är denna bloggen kursdrivande?

Har man nytta av att få veta vad jag tänker skriva innan jag gör det?

Den frågan har ju inte varit aktuell på flera år.... men igår hände det, jag fick en fråga som berörde det ämnet... jag publicerade inte den då avsändaren publicerade sitt namn och kanske inte förstod att vill man nå mig så mailar man på originalbraila at yahoo.com snarare än lägger ett inlägg.

Men till frågan... faktum är att jag haft ett mycket bra 2016 och verkar ha hittat tillbaka med harmonin i placeringarna. Dynagas igår var en njutning och jag är lite stolt hur jag inte bara hittade bolaget utan även ordnade så att det gick att handla via Avanza. Som lök på laxen så utvecklas placeringen i True Gold mycket bra (var ju ett sätt att komma tillbaka in i Endeavour med rabatt).

Även Golar (GMLP varianten) har gått bra och min tungviktare Canacol har gått bra även om jag tror att det är bolaget med mest närtida krut i sig, så med mig Scoris intressanta läsning borta och guld troligen vänt så är det kanske inte så konstigt att frågan börjar dyka upp igen och därmed är den värd att svaras lite mer tydligt.

1. Det finns ingen som på något organiserat sätt har tillgång till vad jag gör innan jag samlar mig och skriver på bloggen.
2. Ca 2012 tror jag det var så sa jag ifrån till de jag då jobbade med att jag inte trodde på småbolag under överskådlig framtid och därför inte ville sätta OB signaturen på rekar jag bedömde skulle jobba i marknad i motvind. Tyvärr fick jag mycket mer rätt om den marknaden än jag skulle ha önskat.
3. Under flera år har jag dragit mig mot större säkrare bolag med större omsättning, under samma tid har intresset för Kanada placeringar i Sverige troligen minskat dramatiskt och därmed har antalet bloggläsare också minskat. Att jag struntar i om jag tappar läsare när jag skriver vad jag tycker om t.ex Ryssland och USA hjälper knappast bloggläsarantalet heller. Men jag bryr mig inte... skriver inte för att maximera antalet läsare eller för att vara "kursdrivande".

Summa:
- Investerar i rätt stora bolag som ofta omsätter 10-100 mkr om dagen
- Färre läsare som besöker bloggen
- Lägre råvaru/Kanada allokering i deras portföljer
- Jag har sedan en tid återigen börjat hitta spännande bolag där mitt grävande och research i mitt tycke ger klart mervärde.

Ja för mig blir summan av det ett rätt bra läge för läsaren. Vettig research som börjar hamna rätt igen och som inte på något sätt är kursdrivande skulle jag kalla det. Jag har inte sett någon effekt på kurserna i bolagen jag skriver om här på åratal och jag har inte sökt någon sådan. Jag är en rätt aktiv trader med mycket (köpt) information så jag tror mig skulle kunna se om "svenskmäklare" var väldigt aktiva, i Kanada åtminstone.

Framtiden? Ja den är intressant.. jag betalade ju ett visst pris för oviljan att haussa småbolag i form av tappad plattform (OB Research), men det var rätt beslut på alla plan. Signaturen OB ska inte vara ryggradslös utan alltid gå till de sektorer och typ av bolag som jag tror ger möjlighet till riktigt spännande avkastning men till rimlig risk. Sen ska man också komma ihåg att jag själv sen 2011 har stort behov av att bolagen är likvida så att jag kan komma in och ur utan alltför mycket meck.

Jag ser ljust på mina starkaste teman för tillfället:
1. Canacol: Högt fast kassaflöde+snabb tillväxt+suveränt sätt att spekulera i oljevändning riskerna som övriga bolag har. Börsvärde Canacol är över 500 miljoner CAD.
2. LNG transporter: Väntad bull market med brist på fartyg startandes 2017-2018. Börsvärde Dynagas 440 MUSD, GMLP över 900 MUSD
3. Ja jag skulle nu vilja lägga till PM: EDV via True Gold är en mycket gammal bekanting för de som följt mig. Jag har aldrig tyckt Västafrika varit så där värst mycket värre än Sydamerika eller ens Nordamerika och bolagets värdering vs storlek och tillväxt är extremt attraktiv i mina ögon. Jag äger även aktier i en lite större junior efter samtal med Scoris men det är inget jag har lust att svara på frågor om (liten investering och jag är inte expert på bolaget) och därmed inte värt att skriva om. Börsvärde EDV: 1.2 miljarder CAD.

Det finns som bekant även andra teman jag intensivt följer och äger aktier i. Vindkraft är sådant, jag har där skrivit att jag förväntar mig stark rapport snart men att det därefter bör bli svag period. Oavsett hur mycket aktier jag äger så anser jag det vara 110% rätt för Sverige att ersätta kärnkraft med vindkraft snarast. Inte minst har insikten från Belgien och alla aktiva "svenskar" i IS, rapporter om att IS medlem hade hög säkerhetsklassning vid belgiskt kärnkraftsverk (innan han åkte och dödades i Syrien) fått mig att inse ännu starkare att även vid visst pris i form av subventionerad nedstängning av energiintensiv industri i snitt en (kall) vecka per år i väntan på full utbyggnad av teknik för att hantera intermittens så är det värt att ta det. Kärnkraften är ett massförstörelsevapen som bara väntar på att utnyttjas. Att den dessutom behöver subventioner för att finnas kvar gör det alltmer självklart att stänga den och då t.ex lägga de pengarna på att generöst muta något smältverk att stänga 1 vecka vid behov.

Avslutningsvis: Jag vet att man som läsare kan tycka att det där med kursdrivande är skoj.. jag minns hur jag som junior Kanada placerare och ny medlem i JF just tyckte rek effekten (när de stora grabbarna släppte material) var en del av grejen (och jag försökte vara tidigt in efter släppet)... den som tycker så behöver nog inte oroa sig... om PM marknaden fortsätter på spåret den börjat och om oljemarknaden vänder typ som jag tror.. så lär det poppa upp mängder med bra och dåliga rekare... jag kan mycket väl också skriva om små bolag igen om jag tror "det är där de enklaste pengarna finns" och således själv vill placera i sådant (nåväl, spekulera... med del av portföljen..). Lite grand glider jag åt det hållet men samtidigt ser jag så oerhört attraktiva möjligheter med sådant som Dynagas & 19% utdelning som var tämligen säker... dvs jag har ingen brådska att idag allokera några större pengar eller mycket tid till "burning matches" (kallas så därför att om man håller dem för länge så bränner man sig).

Men minst lika sannolikt är att jag efter LNG mlp's fortsätter utmana Avanza att utvecklas som ledande vän för oss privatinvesterare och inom kort återkommer med helt nya och mycket spännande placeringsformer. Intensiv research pågår och även lite lättare samtal med Avanza. Personligen tycker jag det är områden som borde vara spännande även för ägare av Avanza aktier då det borde kunna öppna upp helt nya kundgrupper att driva tillväxten, kort sagt, investeringsformer som idag inte finns för privatplacerare på smidigt sätt men som borde göra det..

2 kommentarer:

  1. Äger du något silver-bolag, producent eller Explorer?
    Känns som det finns möjligheter i den sektorn också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, svaret är dock nej för tillfället.

      Radera