måndag 7 mars 2016

Varför inte lyssna på Eolus Vind presentation?

Finns ett antal tillfällen och jag tror helt klart att 2016 är sista mellanåret för bolaget dvs perfekt läge att läsa på och lära sig.

Vind kommer i stora delar av världen, inklusive Eolus marknader som Sverige, Norge och USA vara med och tugga på kadavret kol som ska lämna ifrån sig enorma marknadsandelar främst till naturgas men även till förnyelsebart. I vår del av världen tickar vi som bekant också stadigt mot massiva nedläggningar av kärnkraft i Sverige och Tyskland oavsett hur illa en del tycker om det så varför inte hålla ett öppet sinne och lyssna och lära för vindkraften blir bara mer konkurrenskraftig för varje år som går och frågan om intermittent drift för vind och sol tacklas för fullt på en hel rad sätt vilket kommer höja andelen möjlig ren energi stadigt kommande 10 års period.

Hisingen/Göteborg ikväll tycks vara fullbokat ser jag nu:

OBS Fullbokat! Möt det spännande företaget Eolus Vinds vd Per Witalisson och framtidsbolaget Hamlet Pharma AB

Tyvärr är denna aktivitet fullbokad men vill ni bli uppsatt på väntelistan kan ni maila hisingen.aktiespararna@gmail.com 
Alternativ här:

Seminarium i Kvänum

Lördagen den 12 mars kl 10.00 ordnar Eolus ett vindkraftsseminarium på Lumber och Karle i Kvänum i Västra Götaland.

Programmet ser ut som följer:

9.30   Kaffe och kaka
10.00 Per Witalisson, VD för Eolus. Marknaden för vindkraft och Eolus roll.
10.30 Thomas Nilsson, Senior Originator på Axpo. Strategier för din elförsäljning.
11.15 Eolus driftavdelning. Så maximerar du intäkterna från din anläggning.
11.45 Lunch
12.45 Kikki Kleiven forskare vid Bjerknescentret för klimatforskning vid Bergens Universitet. Klimatförändringar - anpassning och möjligheter.
13.30 Jakob Lagercrantz, grundare av 2030-sekreteriat som drivs av Fores. Världen Post Paris
14.15 Macus Landelin, vice VD för Eolus samt Mikael Henriksson, säljare på Eolus. Vilka investeringsobjekt erbjuder Eolus idag?
14.45 Slut för dagen
Arrangemanget är kostnadsfritt men anmälan är obligatorisk på adressen vindkraftsseminarium@eolusvind.com
Jag hade gärna gått på detta, men var på seminariet i Hässleholm sist och är för tillfället i Asien.
En liten kort kommentar om kurs och insiders i bolaget. Jag vill inte kommentera enskilda personer men jag konstaterar att kursen senaste 7-8 månaderna pressats av insiderförsäljningar vilket ju är gift för investerares förtroende. Jag har dock tittat mycket noga på de som säljer och de skäl de har/haft och jag har kommit fram till att jag känner att det inte ska spegla bolagets framtidsutsikter utan handlar väldigt mycket om frågor som ålder och väldigt konkreta livsförändringar som kräver kapital på ett sätt att man inte sitter och väntar på frukterna som jag kan se kommer skördas under 2017-2018 pga dagens affärer och pågående förändringar av energimarknader som slår genom fullt ut 2018-2020.
Så man får leva med det, lära sig bolaget väl och fundera om väldigt attraktiv kurs relativt troligt framtida fritt kassaflöde inte mest är ett tillfälle att ta vara på. Lyfter man blicken en aning så ser man att det faktiskt kommit väldigt mycket goda nyheter från bolaget senaste månaderna. Nyheter som betyder att man bygger en attraktiv pipeline av konkreta respektive möjliga framtida vinster. Hävstången på ordentligt nedtryckt kurs kan lätt bli rejäl.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/03/04/eolus-vind-eolus-har-fullfoljt-forvarv-av-tva-vindkraftsprojekt-i-nevada-usa.html

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/03/02/eolus-vind-eolus-saljer-sex-vindkraftverk-till-mirova.html

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/01/29/eolus-vind-ab-ep-accesseolus-vind-mellanar-innan-potentiell-ny-homerun-med-google.html

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2015/12/07/eolus-vind-munich-re-forvarvar-384-mw-vindkraft-fran-eolus.html

Min viktning av bolaget kan skifta med värdering och behov av kapital för andra placeringar men jag har som sagt starkt tilltro till Eolus som placering för 2017 - 2020. Jag tror också närmaste kvartalsrapporten i april blir stark och uppskattad av marknaden. Det är ju inte så svårt när det är långa ledtider och man bara behöver anstränga sig och hålla koll på datumen för "utleverans" ;-))

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/01/20/eolus-vind-vindpark-froreda-har-overlamnats-till-region-skane-och-sundbybergs-stad.html

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/01/12/eolus-vind-vindpark-jung-asa-har-overlamnats-till-munich-re.html

På ett helt annat ämne flikar jag in att det är roligt med oljan. Shortare skapar ofta överdrifter, omöjligt att säga när sådant vänder men jag vidhåller att Canacol och LNG bolagen bör vara perfekta verktyg för mig att under 2016 och 2017 med begränsad risk och oberoende av om vändningen är nu eller om 1 år "vara med" utan att behöva äga bolag med usla balans och resultaträkningar som kommer ta varje möjlig chans att trycka ut PP. Även om jag är väl medveten om att överköpthet kan skapa rekyler så förvånas jag över hur ofta jag hör folk säga att de missat tåget i Canacol. Jag bara konstaterar att jag själv äger den idag till dagens kurs för att jag tror den kommer ge mig mycket god utveckling fram till 2018. Hade jag inte ägt den men kommit till insikt om hur intressant det ser ut så hade jag troligen sökt komma in på just en rekyl orsakad av överköpthet snarare än att något negativt händer. Samtidigt har bolaget många triggers i närtid, närmast bör vara zon 3 från OBOE1, gissningsvis efter stängning imorgon. Med det resultatet hoppas jag på (äntligen) mycket sammanfattande mäklarrapporter om det fantastiska borrhålet och kanske lite ny info från bolaget vad som händer efter denna jätteframgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar