torsdag 31 mars 2016

Uppköpet av Bankers Petroleum

Jag gjorde ju mina köp på ca 1.72 cad efter budet, sålde lite löpande och det mesta ut på 1.82 cad för att köpa Dynagas på dippen vi såg till 9 usd.

Igår köpte jag tillbaka det mesta av den posten i Bankers på 1.83 cad. Budet är på 2.20 cad dvs ca 20% möjlig uppgång fram till juni. Det finns risker vad gäller kinesiska köparen som INTE är ett av de stora halvstatliga bolagen utan en privat aktör med iofs högt börsvärde. Det tillsammans med risken att Bankers aktieägare teoretiskt skulle kunna få för sig att tacka nej (jag tror den risken är mkt låg) förklarar rabatten på budet.

Management har ju förhandlat fram budet och accepterat det och det är intressant att se att de verkar tro på det, 6 stycken insiders har handlat på dessa nivåer, inkl en svensk...
https://www.canadianinsider.com/company?menu_tickersearch=Bankers%20Petroleum%20Ltd.%20%7C%20BNK

Budet pressreleasades ju så här: http://www.bankerspetroleum.com/investing/news-releases/bankers-petroleum-ltd-enters-definitive-agreement-be-acquired-affiliate-geo

Skulle budet spricka så riskerar man som jag tror ca 25-35% förlust över dagen, lite beroende på vem som orsakar det då det är en break fee på runt 25 mcad att jämföra med dagens börsvärde på ca 500 mcad. Jag vill här också betona att jag ALDRIG skulle investera i Albanien som land, gissar IS har starkt stöd där t.ex och jag är tacksam för Serbiens insats att historiskt försöka stoppa expansionen norrut. Dvs skulle något hända med budet så skulle jag ta min förlust omedelbart. Av detta skäl så handlar det om max 3-4% av portföljen för denna spekulation. Jag kan också igen välja sälja innan avgörandet om jag får attraktiva andra tillfällen.

VD intervjuad på BNN.

1 kommentar:

  1. Jag har i bakhuvudet att haliburton - baker hughes är en liknande möjlighet. Men där baker skulle få 3,5busd om det sprack. Netto blir det pengar över om det spricker som det nu ser ut att göra.

    SvaraRadera