fredag 4 mars 2016

Tillbaka med större innehav i Endeavour mining

De köpte True Gold idag (ticker TGM) och betalar med 0.044 EDV aktier per TGM aktie.

Som nästan alltid rasar köpande bolag initialt, dvs istället för att ligga på plus 3-4% och handlas på säg 13.30 vs stängning 12.87 så handlas EDV för knappt 12.

Om vi antar 12 så är budet värt 0.044 x 12 cad= 0.528 cad

Jag har köpt TGM och betalat snitt 0.498 idag.

Ja, jag borde aldrig ha sålt mina EDV.. men.. mycket tyder på att PM har brutit ut så jag biter i sura äpplet och det smakar helt okej :-)   kan tillägga att jag inte längre äger Semafo. EDV är bolaget jag föredrar av de två i skrivande stund.

En intressant händelse till: Mycket överraskande tidigt kom idag short statt per  1e mars.

Canacol shortarna hade ju 1.6 miljoner aktier shortade per stängning 16e feb. Redan då stod det klart att de låg back rejält. Mycket överraskande har de svarat på kursuppgången med att sälja 1.1 miljoner aktier till short (och säkert hållit tillbaka kursen rejält) och har per 1e mars över 2.7 miljoner aktier shortade.

Jag ska upprepa något ovanligt nämligen ett kursmål från min sida och det är 8 cad per januari 2018 baserat på förhoppningen att de expanderar med ny pipeline från 90 mmcf/dag till 200 och då tjänar 2.65 cad ebitda/aktie (baserat på dagens produktions angivna lönsamhet) och får en mycket konservativ värdering av run rate om 3x.

Om vi får en pressrelease om ny pipeline och mer än fördubblad kommande produktion, då tror jag man kan få se fyrverkeri pga panik. Jag ska betona att jag vanligtvis har stor respekt för shortare. Men vi har redan facit, de har förlorat väldigt mycket pengar på felaktiga antaganden som de borde kunnat ha förutse och då valt att dubbla ner. Alla shortare är rimligen inte lika skapade, dessa verkar inte vara stjärnorna. Sen ska man komma ihåg att 2.7 miljoner av 159 inte är jättemycket, även om det naturligtvis är mycket större andel av free float.

En gissning är att de shortar för att CNE ser överköpt ut.

2 kommentarer:

  1. Jag har legat kvar i EDV sen ett år tillbaka ungefär. Glad för det nu, och kanske kanske har trenden i ädelmetaller vänt, finns ju lite som tyder på de.
    Köpte några Canacol häromdan oxå, så får vi se hur det går.
    Tack för att du delar med dig av dina funderingar och analyser OB, det uppskattas enormt!!
    Mvh Sven

    SvaraRadera
  2. Svårt läge just nu tycker jag som hoppade av guldruschen allt för tidigt. Säsongsmönstret säger ju att vi snart borde få rekyl nedåt, och uppgången har skapat en hel del gap i graferna (som brukar täppas) för mycket råvarurelaterat. Räntehöjningar i USA har historiskt inneburit lägre USD och högre guldpris, och detta är ett bra skäl till att anta att vi sett botten i guldets bearmarket.
    Även CNE har gap i grafen ända sedan 2-nivån, svårt att se orsak till att vi skulle ner där igen men det är kanske något som shortarna tittar på förutom RSI-nivåer? Ifall man bygger ytterligare en pipeline, hur lång tid tror du att detta kan ta? När det gäller TA, vilka gratis-bloggare följer du
    först och främst?
    /S

    SvaraRadera