onsdag 2 mars 2016

På ämnet sanningar (som kanske inte alla intuitivt håller med om)

Låga oljepriser brukar oftast anges som något väldigt positivt för tankermarknaden. Många ovana placerare brukar däremot tolka det som något negativt då ju både olja och oljetankers låter som något besläktat.

Videon nedan handlar om USA's rekordlåga naturgaspriser vilket i takt med att exportkapacitet för LNG kommer online (där och på många andra ställen) så sakteliga kommer göra naturgas till en mycket mer liknande råvara som olja. Kort sagt, låga gaspriser är det som triggar efterfrågan på LNG och efterfrågan på LNG är det som styr tankersjöfarten för rederierna.

Skillnaden mot VLCC är bland annat tre saker:
1. Vi är i en helt ny marknad, i alla fall vad gäller storleken på tillväxten.
2. Tankerkontrakten har en helt annan struktur, mycket mer fokus på långa kontrakt än VLCC som ofta går på spot.
3. Mycket längre livslängd på fartygen än för oljetankers.

Speciellt punkt 2 är viktig för mig. Jag anser mig helt underlägsen marknaden att reagera på kortsiktiga svängningar och i SPOT dominerad miljö skulle jag bli offer misstänker jag. När marknaden till 90% däremot är 5 åriga kontrakt och det gäller att studera läget om 2-3 år, ja då tror jag att jag mer kommer till min rätt.
Värt att nämna är att jag som trejdning igår sålde ca 30% av mitt GMLP innehav då det efter uppgångarna började bli väldigt tungt i portföljen.
För del av likviden har jag tagit in Semafo aktier baserat på synpunkter om PM från en väldigt duktig TA analytiker. Efter mycket framgångsrik period på börsen gillar jag också att PM diversifierar portföljen för mig, dvs att PM mycket väl kan gå emot en negativ börs som rekylerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar