söndag 13 mars 2016

Och hur går det för ny engelsk kärnkraft?

Låt oss titta in på denna briljanta affärs senaste turer.

But EDF has been hit by a series of problems that have led many – even in the City of London – to conclude that the new nuclear plant project is on the verge of collapse.
Piquemal is said to have been arguing that pursuing what would be the world’s most expensive power project at this moment could jeopardise the French group, which already has rising debts.



Union members on the EDF board are also implacably opposed to Hinkley Point, saying it is too expensive and a risk to the energy company’s future.
http://www.theguardian.com/environment/2016/mar/07/hinkley-point-c-nuclear-project-in-crisis-as-edf-finance-director-resigns

Gammal kärnkraft som måste göra dyra investeringar är en dålig affär. Ny kärnkraft är en sällsynt dålig affär.

Vad vi ser ovan är att man redan lagt hur mycket pengar som helst på denna utbyggnad och därför inte anser sig kunna avbryta. Samtidigt börjar det gå upp att även om man betraktar allt redan spenderat som avskrivet till NOLL och INTET så skulle detta bli en riktigt usel investering... så de krumbuktar sig och nyckelpersoner hastar att söka nytt jobb..

Kärnkraft är död som koncept, vad som ni kommer se kommande år är strikt att Kina och Indien avslutar vad man redan påbörjat.

Kol är är lika död som koncept, här ser vi dödsryckningarna. Framtiden kommande 10 år är förnyelsebart och naturgas. Efter dessa 10 år så är det bara förnyelsebart som är i expansionsfas, rätt goda nyheter för det är inte ideologi eller subventioner som fixar detta, det är teknisk utveckling och att kostnaden per enhet faller snabbt i samband med att sektorn expanderar. Märkligt nog finns det människor som gjort denna trend till sina personliga hatobjekt.

Ett annat sätt att se på ovanstående är att LNG prisar in sig i marknaden, kol och kärnkraft prisas ut. LNG volymerna ska in, handlar mest om vilket pris som krävs. Vi är i en bull market för LNG volym men inte i pris. Detta kommer gynna LNG transporter och LNG återgasifieringsfartyg.

6 kommentarer:

  1. tack återigen för artiklarna! En annan del av energi-marknaden är lithium, har du kollat nåt? verkar vara hypat i nordamerika!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, hypat sen Dec när priserna steg I Kina. Såg något då som tydde på att det var en säsongsmässig brist I landet som kunde lätta med våren. Minns inte detaljerna.

    Jag passar på lithium främst därför att jag inte vill in I burning matches igen. Dvs juniorer som titt som tätt behöver ta in kapital.

    SvaraRadera
  3. Ja, hypat sen Dec när priserna steg I Kina. Såg något då som tydde på att det var en säsongsmässig brist I landet som kunde lätta med våren. Minns inte detaljerna.

    Jag passar på lithium främst därför att jag inte vill in I burning matches igen. Dvs juniorer som titt som tätt behöver ta in kapital.

    SvaraRadera
  4. jo vi har väl sett sånt här tidigare i canada/us typ Graphite/graphen -marknaden som gjorde ett skutt ett tag, för att sedan lagga rejält. Sen när det gäller lithium ser väl framtiden rätt ljus ut generllt sett!!



    SvaraRadera
  5. Ja, batteri teknik intresserar mig mkt

    SvaraRadera
  6. Spanjorer och kineser har tillsammans utvecklat ett nytt batteri som är baserat på grafen som ackumulatormaterial. Grafen är kol i extremt tunnskikt vars uppfinnare fick Nobelpriset i fysik år 2010. Det nya batteriet ger en normalbil en aktionsradie på 80 mil (minst det dubbla mot litiumtekniken) och laddtiden är ungefär densamma som att tanka diesel, alltså uppåt tusen ggr snabbare än tiden för att ladda ett litiumbatteri. Batteriet har inget minne som gör att det tappar kapacitet efter många laddcykler som dagens batterityper, så det torde hålla en bils livslängd ut och kanske ännu längre. Gamla batterier från bilar kan återanvändas i nya bilar eller byggas in i stationära ellager.

    Batteriet är mycket säkrare än litiumbatterier eftersom det inte kan självantända och explodera. En av hypoteserna bakom bl.a. Malaysia Airlines Flight 370:s försvinnande är att en container i lastutrymmet med just litiumbatterier självantänt och orsakat ett haveri. Det finns obekräftade påståenden om att grafen-materialet skulle kunna ge liknande skador som asbest. Detta torde dock vara ett problem som enkelt kan bemästras genom att denna typ av batterier liksom dagens ju håller ackumulatordelen inkapslad.

    Företagen bakom utvecklingen av batteriet – spanska Graphenano och kinesiska Chint – räknar med att kunna ha fungerande demonstrationsprototyper framme i sommar och ute på marknaden i slutet av året. Batterierna som får namnet Grabat uppges ha en lagringskapacitet på 1,000 Wh/kg (att jämföras med litiumbatteriernas 180 Wh/kg). Ackumulatormaterialet kol finns även att tillgå i obegränsad omfattning, medan Litium förekommer mycket sparsamt på jorden. Ny teknik brukar nästan alltid ha en spännande utvecklingsfas de närmaste åren efter framtagning. Vi borde således kunna räkna med ännu högre effektivitet och sjunkande produktionskostnad efter hand som tekniken förfinas enligt Moores lag.

    http://anthropocene.live/2016/03/08/gladjenyhet-mitt-i-allt-elande/

    SvaraRadera