söndag 6 mars 2016

LNG transporter är inte i bull market idag, men...

Vi kan enkelt se att volymen tillverkad LNG på ett mycket förutsägbart sätt är i en dramatisk bull market 2016-2020 dvs volymerna som tidigare dokumenterat här kommer öka dramatiskt (se tidigare inlägg bit ner), prismekanismen används för att prisa in produkten för det ökande utbudet.

Vi vet också att:
- Det tar nära 3 år att bygga ett LNG fartyg från order.
- Det har inte lagts order på en enda båt senaste 7-8 månaderna, orsaken, oljepriset och MLP kraschen har helt slagit ut kapitalmarknaderna för nybyggen och även om man får låna så vägrar bolagen höja skuldsättningsgraden om de inte får in andel Equity också, och det vägrar man ta in för börskurserna är för låga.

Så ja, ett bolag som GMLP (som INTE är transportör till mer än 20%, 80% återgasifiering som har ännu bättre fundamenta och redan idag samt har fasta kontrakt till 2018 jan eller längre) har gett mig stora vinster och jag har tagit en del vinster i takt med att portföljvikten gick över 30% har vad jag tror bara påbörjat en lång resa. Det kommer komma rekyler på vägen utan tvekan och det är ett skäl att jag inte vill skriva för mycket om specifika andra bolag där jag väntar på möjlig entry point i rekyl.

Som alltid finns det risker, det är berört i tidigare inlägg, bara att scrolla ner.

Jag fick en fråga tidigare om LPG, är egentligen inte helt färdig att svara på den men jag skulle ändå vilja påpeka att det trots liknande produkt är en helt annan typ av fartygsmarknad med helt andra fundamenta. Dvs jag kan inte se där att utbudet av den produkten kommer öka om några år samtidigt som brist på fartyg pga av brist på nybeställningar då kommer uppstå. Tvärtom tyder den bolagsgenomgång jag hunnit med (Avance) på att festen där går mot sitt slut pga stora kommande leveranser från varven på samma sätt som VLCC från 2017 för övrigt. Jag har också funderingar vad gäller produktutbudet bland USAs producenter som berör dem. MEN, jag kan ha fel, dröjde med detta svaret då jag ville göra mer omfattande research vilket jag inte hunnit prioritera. 

Generellt är det viktigt att förstå att för tankersjöfarten så är oftast låga priser på råvaran bullish och stigande priser negativt. Potentiellt negativt för LNG skulle kunna vara stigande naturgaspriser i landet så att det inte lönar sig att exportera LNG vs världspriserna på gas, som en illustration på fenomenet som många nog inte tar till sig utan lite extra fundering. Ett annat exempel är att produktionsnedskärning av OPEC skulle tolkas mkt negativt för VLCC tankers medan man gillar när länderna maximerar sin produktion för att knäcka varandra...


1 kommentar: